În timp ce politicienii se prind în hore, cel mai rapid tren București – Iași face peste 6 ore. Stadiul la zi al proiectelor de modernizare a căilor ferate din Moldova – ANALIZĂ
Dacă în ceea ce privește dezvoltarea legăturilor rutiere între Moldova și Muntenia lucrurile au început ușor, ușor să se miște, calea ferată continuă să fie „Cenusăreasa” infrastructurii. La 165 de la Unirea Principatelor, o călătorie cu cel mai rapid tren dintre București și Iași durează 6 ore și 11 minute, cu mai de o oră mai mult decât în urmă cu 20 ani. Proiecte de modernizare există, însă acestea avansează extrem de lent.
În timp ce politicienii se prind în hore și se întrec în discursuri pompoase, infrastructura feroviară din Moldova a fost dată uitării. Trenurile au mai puține vagoane ca oricând și sunt mai lente decât în urmă cu 20 ani.
65 km/h – viteza medie a celui mai rapid tren București – Iași
La CFR Infrastructură sunt în lucru studii de fezabilitate pentru modernizarea Magistralelor M500 și M600. Contractele au fost încheiate în anul 2019, iar documentația ar trebui predată anul acesta.
„Sunt mai multe studii de fezabilitate în desfășurare. Pe Magistrala 500 București – Suceava procedurile sunt destul de avansate. Se află în procedură de obținere a acordului de mediu în etapa de proiectare. Este o chestiune de maxim câteva luni. După aceea se creează premisele pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Mă refer la Ploiești – Focșani, Focșani – Roman. De la Roman la Suceava lucrurile sunt ceva mai avansate. Mai avem și un sector Roman – Iași care se află în procedură de obținere a acordului de mediu (…) Proiectele sunt eligibile pentru finanțare prin Programul Transport”, a declarat Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, pentru Mainnews.ro.
Obiectiv pentru modernizarea M600 București – Suceava: 2030
Lucrările de modernizare ar trebui să permită creșterea vitezei de circulație a trenurilor de călători până la 160 km/h, ceea ce ar permite reducerea durate de călătorie până la 4 ore și jumătate.
„În principiu, până spre maxim 160/h, însă creșterea vitezei va fi influențată de condițiile de relief. Vor fi secțiuni destul de importante unde viteza va crește. Mă refer la Magistrala 500, pe Valea Siretului, unde și aliniamentul permite asigurarea unor viteze superioare. Mai mult, investițiile în stațiile respective și în acel sistem de management al circulației feroviare va crește fluența și va asigura condiții de siguranță feroviară. Durata călătoriei ar trebui să scadă undeva la 4 ore și jumătate, maxim 5 ore”, a explicat Adrian Covăsnianu.
O licitație pentru electrificarea M600 Iași-Tecuci a fost anulată
În opinia fostului secretar de stat, dacă totul merge bine, lucrările pentru modernizarea M500 ar trebui finalizate cel târziu până în anul 2030.
„Dacă anul acesta pe M500 București – Suceava încep lucrările, realist ar fi cam 4-5 ani. Anumite aspecte legislative s-au mai rezolvat. Sper ca statul român să mai fi învățat din experiențele anterioare și lucrările la coridorul București – Suceava să nu dureze mai mult de 5 ani, maxim 6 ani. Undeva la 2029 – 2030, mai ales că este un coridor principal. 2030 este un termen rezonabil”, a explicat Covăsnianu.
Pe de altă parte, proiectul pentru electrificarea M600 Iași – Tecuci, extrem de important pentru reducerea timpului de călătorie între Iași și București, bate pasul pe loc. O licitație lansată în acest sens a fost anulată la finalul lunii noiembrie 2023, după niciun constructor nu a depus ofertă.
„În schimb, un lucru mai puțin fericit se întâmplă pe Magistrala 600 Iași – Tecuci. Aici sunt lucrări de tip quick wins pentru eliminarea restricțiilor. Avem un contract în execuție. Lucrurile se execută procedural. Anul trecut a fost o licitație pentru electrificare, însă nu a fost niciun ofertant. Sper să se lanseze din nou această licitație”, a declarat Adrian Covăsnianu.
Stadiu M500 și M600:
Ploiești Triaj – Focșani, 143 kilometri. Stadiu: 88%
Focșani – Roman, 147 kilometri. Stadiu: 96%
Roman – Iași – Frontieră, 116 kilometri. Stadiu: 96%
Pașcani – Dărmănești, 77 kilometri. Stadiu: 88%
Dărmănești – Vicșani – Frontieră Ucraina, 101 kilometri. Stadiu: A fost lansată licitația pentru electrificare
Sursa foto: Inquam Photos / Casian Mitu
Comentarii