Tuesday, December 3, 2024
Jurnalism corect


EXCLUSIV Primăria Capitalei cumpără troleibuze de la o firmă din Turcia care a prezentat la licitație certificatul de omologare al unui autobuz. Suspiciuni de încălcare a caietului de sarcini

By Vîrban Robert , in Analize & Investigatii Stirile zilei , at 3 iunie 2020 Etichete: , , ,

O nouă achiziție de mijloace de transport pentru București ridică numeroase semne de întrebare.  Primăria condusă de Gabriela Firea a atribuit un contract pentru 100 de troleibuze de 12 metri unei asocieri din Turcia, cu toate că aceasta nu deține în portofoliu un astfel de produs. Documentele consultate de Main News arată negru pe alb cum turcii s-au prezentat la licitație cu certificatul de omologare al unui autobuz. Analiza certificatului, efectuată de Registrul Auto Român în cadrul unei alte licitații pentru troleibuze, relevă că autobuzul turcilor nu poate fi nicidecum echivalat cu un troleibuz. 

Ideea de înnoire a parcului de troleibuze din București a luat naștere oficial printr-o Hotărâre a Consiliului General de pe 10 octombrie 2018. Prin aceasta s-au aprobat indicatorii tehnico-economici și studiul de oportunitate privind achiziția a 100 de troleibuze cu autonomie.

Un an mai târziu, pe 5 februarie 2019, în sistemul de achiziții publice (SEAP) este publicat anunțul Primăriei Capitalei pentru achiziția a „100 de troleibuze noi, solo, din gama de 12 m, cu podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului”. Suma oferită de municipalitate era de aproximativ 215 milioane lei, ceea ce înseamnă 2,15 milioane lei pentru un troleibuz. Finanțarea provine de la Administrația Fondului pentru Mediu, în cadrul Programului privind îmbunătățirea calității aerului, utilizând autovehicule mai puțin poluante în transportul public local de persoane.

 

Omologarea europeană, condiție obligatorie de participare

Potrivit caietului de sarcini, Primăria a impus două cerințe cheie pentru a se asigura că ofertantul desemnat câștigător va avea capacitatea de livrare a troleibuzelor.

În primul rând, s-au solicitat acte doveditoare privind omologarea Registrului Auto Român (RAR) sau de la una din autoritățile competente din Uniunea Europeană.

În al doilea rând, troleibuzele ofertate trebuiau să fie produse de serie, fiind expres interzisă participarea cu prototipuri sau cu serii mici.

Troleibuzul care nu există

Licitația a avut un singur ofertant. Este vorba de Asocierea Bozankaya Otomotiv (Lider) Sileo GMBH (Asociat), societăți cu același acționariat turcesc. Numai că problemele acum avea să apară. Niciuna dintre firme nu a produs vreodată un troleibuz din gama de 12 metri, aspect care poate fi verificat direct pe site-urile Bozankaya și Sileo. Bozankaya a produs de la înființare doar 10 troleibuze de 25 metri destinate transportului în comun din orașul turc Malatya. În rest, cele două firme au construit doar autobuze, tramvaie și trenuri de metrou. Prin urmare, nu aveau în portofoliu niciun troleibuz de 12 metri omologat în Uniunea Europeană cu care să oferteze la licitație.

O întâmpinare a Primăriei transmisă către Tribunalul București în cazul contestației depuse de compania poloneză Solaris clarifică toată chestiunea. Bozankaya Sileo au ofertat la licitație pe baza unui certificat de omologare întocmit pentru un autobuz (nr. e1*2007/46*1963*00). Este vorba de autobuzul Sileo S12, omologat în Germania, pe care PMB îl numește „troleibuz”.

De fapt, conform informațiilor prezentate de producător, Sileo S12 este un autobuz electric de 12 metri, cu autonomie de până la 280 km.

Autobuzul Sileo S12

În pofida acestor aspecte, autobuzul Sileo S12 trece de evaluare tehnică drept troleibuz, iar ulterior Primăria Capitalei, prin edilul Gabriela Firea, semnează contractul la 31 martie 2020 cu Asocierea Bozankaya Sileo, pentru suma de aproximativ 207 milioane de lei.

 

Altă licitație, autobuzul turcilor nu mai trece drept troleibuz

La începutul lui 2019, Ministerul Dezvoltării a deschis o procedura de achiziție pentru 40 de troleibuze destinate transportului din Ploiești (Lotul 1) și Târgu Jiu (Lotul 2), cu finanțare europeană prin Programul Operațional Regional (POR). Au fost depuse patru oferte la licitația de troleibuze care ar trebui să ajungă în Ploiești. Printre ofertanți s-a numărat și Asocierea Bozankaya Sileo, care s-a prezentat cu același certificat de omologare cu numărul e1*2007/46*1963*00, aferent autobuzului Sileo S12.

Numai că în acest caz statul a fost mult mai atent cu documentația prezentată de turci. Deoarece nu reieșea de nicăieri că vehiculul ofertat de Bozankaya Sileo era un troleibuz, a fost solicitat un punct de vedere de la Registrul Auto Român cu privire la Certificatul de omologare  nr.  e1*2007/46*1963*00.

În urma analizării documentului a reieșit că omologarea a fost acordată pentru autobuzele Sileo, aceasta nefiind valabilă în cazul troleibuzelor. Din aceste motive oferta turcilor a fost respinsă.

Contestația Solaris, respinsă de CAB

Pe 25 februarie 2020, Curtea de Apel a respins definitiv contestația în care Solaris a reclamat aspectele arătate mai sus. Cu toate acestea, firma poloneză neparticipând la licitație, instanța nu a mai judecat pe fond speța, considerând sesizarea ca lipsită de interes.

Ciprian Ciucu: E ciudat cum toate achizițiile sfârșesc în Turcia

Contactat de Main News, fostul consilier general Ciprian Ciucu a declarat că este foarte probabil ca comisia care s-a ocupat de această licitație să nu-și fi făcut treaba.

„E ciudat cum toate achizițiile sfârșesc în Turcia. Este o coincidență care se tot repetă. De obicei firmele din Turcia sunt doar ansamblatore. Oricum, nu cred ca este fezabil din punct de vedere  economic să proiectezi un troleibuz și să dezvolți linii de producție ca să vinzi doar 100. Iar dacă se gândesc să adapteze un autobuz este mega țeapă. Întrebarea este cum au dovedit inițial? Pot fi doar două explicații. Prima – îl au dar nu e pus pe site (ceea ce este ciudat din punctul de vedere al marketingului). A doua – Comisia de licitații nu și-a făcut treaba și a închis ochii. Dar indiciile duc mai degrabă către a doua ipoteză. Dacă au pus poza cu autobuz (n.r. – referitor la fotografia publicată de PMB pe Facebook în care apare partea din față a autobuzului Sileo S12) înseamnă că au știut și ca nu au fost păcăliți, au fost parte din escrocherie,” a declarat Ciprian Ciucu.

Main News a încercat să ia legătura cu primarul Capitalei, Gabriela Firea, care nu a răspuns la telefon. De asemenea, șeful Direcției de Achiziții din primărie, Eugen Davidoiu, a refuzat să ne răspundă la întrebări. Am solicitat puncte de vedere în scris de la Primăria Capitalei și de la Asocierea Bozankaya Sileo.

Primăria Capitalei, în mandatul Gabrielei Firea, a mai cumpărat din Turcia 400 de autobuze marca Otokar și a desemnat câștigătoare firma turcească Durmazlar la licitația pentru 100 de tramvaie.

Sursa foto: Mobiliate.eu

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW