„Meciul” dintre Astra Vagoane și Durmazlar, reeditat la licitația pentru tramvaie destinate municipiului Ploiești. Alte trei firme au depus oferte
Cinci oferte au fost depuse la licitația organizată de Ministerul Dezvoltării pentru achiziția a 20 de tramvaie din gama de 18 m destinate municipiului Ploiești. Este vorba despre Astra Vagoane (România), PESA (Polonia), Bozankaya Otomotiv (Turcia), Durmazlar (Turcia) și Tatra-Yug (Ucraina).
Valoarea contractului este estimată la 160 milioane lei fără TVA. Cu alte cuvinte, ministerul este dispus să plătească 8 milioane lei fără TVA pentru un tramvai.
Tramvaiele trebuie să aibă podea 100% coborâtă, minim trei uși duble, o capacitate de 100 de locuri din care 32 să fie pe scaune, instalație de aer condiționat, instalație de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, instalație de exhaustare a aerului viciat, sistem de numărare a călătorilor, cu instalație audio-video în interior, anunțuri vocale exterioare în stații pentru persoanele cu dizabilități de vedere, instalație electrică a echipamentelor de ticketing, instalație de informare a călătorilor atât la interior cât și la exterior.
Totodată, producătorul va trebui să ofere o garanție de 350.000 km sau minim 5 ani.
Durata contractului va fi de 24 de luni. Primul tramvai ar urma să fie livrat după un an și trei luni de la semnarea contractului, iar ultimul după un an și zece luni.
Achiziția de 20 tramvaie cu lungimea de cca. 18m destinate transportului public de călători din Ploiești a intrat în…
Publicată de TransPloiesti pe Vineri, 15 ianuarie 2021
Amintim că Astra Vagoane și Durmazlar s-au duelat și la controversata licitație a Primăriei Capitalei pentru 100 de tramvaie, în timpul căreia municipalitatea a ținut fățiș companiei din Turcia și a încercat eliminarea celei arădene.
Primăria Capitalei, „avocatul” companiei Durmazlar
Cum în București circulă încă tramvaie Tatra din anii `80 ori V3A-uri fabricate de URAC, municipalitatea a decis inițierea unei proceduri de achiziție a 100 de tramvaie noi. Singurii doi ofertanți au fost Astra Vagoane și Durmazlar. În urma analizării ofertelor au fost declarați câștigători turcii, însă la scurt timp după, aveau să iasă la iveală mai multe nereguli.
Ziarul Libertatea a dezvălui cum Durmazlar a prezentat la licitație un certificat de omologare emis de o firmă de audit din Italia, iar nu de o autoritate de omologare.
Nemulțumită de decizie, Astra Vagoane a atacat decizia la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), care le-a și dat câștig de cauză. Potrivit Libertatea, Consiliul a descoperit mai multe nereguli la această licitație licitație. La unul dintre punctele argumentării, CNSC scrie că Primăria a acordat 8 puncte firmei turcești, „care a condus la ocuparea primei poziții în clasament”, pe baza unor simple declarații ale Durmazlar, cum ar fi cele referitoare la graficul de livrare și a angajamentului ferm. În urma deciziei CNSC, Primăria Capitalei ar fi trebuit să reevalueze oferta Durmazlar și practic să desemneze Astra Vagoane drept câștigătoare.
Durmazlar nu a contestat în instanță decizia CNSC și implicit s-ar fi putut semna contractul cu Astra pentru cele 100 de tramvaie atât de necesare. Numai că, PMB, condusă la vremea respectivă de Gabriela Firea a devenit „avocatul din oficiu al turcilor”. Municipalitatea a sesizat Curtea de Apel București și a cerut desființarea deciziei CNSC, însă a pierdut definitiv procesul.
Bozankaya a fost primită la licitația pentru troleibuze cu un autobuz
O altă firmă extrem de controversată care a ofertat la licitația pentru cele 20 de tramvaie este Bozankaya. Mainnews.ro a dezvăluit în exclusivitate cum oferta acestei firme din Turcia a fost declarată câștigătoarea licitației pentru 100 de troleibuze din București, în condițiile în care a prezentat certificatul de omologare al unui autobuz.