Friday, April 19, 2024
Jurnalism corect


EXCLUSIV Tramvaie rusești pentru București? Proprietarul unei firme cu sediul la Moscova s-a lăudat cu obținerea contractului

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 2 septembrie 2020 Etichete: , , , ,

La mai bine de 13 ani de la aderare României la Uniunea Europeană, Capitala ar putea achiziționa tramvaie de proveniență rusească. În urmă cu câteva săptămâni, Feliks Vinokur, proprietarul companiei rusești PK Transportnye Sistemy, s-a lăudat că va exporta tramvaie în București. Cum firma cu sediul la Moscova nu a participat la niciuna dintre procedurile organizate de Societatea de Transport București și Primăria Capitalei, este foarte probabil să fi vândut licența de producție către VFU Pașcani, desemnată câștigătoare la licitația pentru tramvaie din gama de 18 metri fără să fi produs până în prezent un astfel de vehicul. VFU este deținută de controversatul om de afaceri Gruia Stoica, condamnat definitiv în anul 2016 pentru trucarea unei licitații organizate de Complexul Energetic Oltenia. 

STB a lansat pe 25 septembrie 2019 o procedură pentru achiziția a 40 de tramvaie din gama de 18 metri cu posibilitate de achiziție a încă 60, scopul declarat fiind de a înlocui tramvaiele Tatra T4R, produse în anii ’70.

În condițiile în care STB era dispusă să plătească doar 307 milioane de lei fără TVA pentru 40 de tramvaie, la licitație au fost primite două oferte: Asocierea Electroputere VFU Pașcani – Reloc Craiova și Asocierea Astra Vagoane – CRRC Qingdao.

Potrivit Clubferoviar, câștigătoare este oferta Electroputere VFU Pașcani – Reloc Craiova, după ce Autoritatea de Achiziții Publice și-a dat acceptul pe procedura de evaluare și desemnare.

Fără tramvaie în portofoliu, dar cu contractul câștigat

În schimb, nici VFU Pașcani și nici Reloc Craiova, ambele făcând parte din Grupul Grampet, patronat de Gruia Stoica, nu au produs vreodată un tramvai. Singura tangență cu domeniul a avut-o VFU Pașcani, care a modernizat în total 17 tramvaie: 16 tramvaie GT4 Armonia pentru Timișoara și un tramvai GT4 M pentru Iași.

Portița lăsată de STB

Cu toate că la licitațiile lansate în ultimii ani pentru mijloacele de transport din Capitală existau cerințe relativ stricte legate de experiența firmelor participante ori de existența unei serii de fabricație pentru vehiculul ofertat, de această dată STB a impus condiții mult mai laxe. Instituția le-a solicitat participaților dovada livrării/furnizării în ultimii cinci ani a minim 20 de „vagoane”, dar și licența unui tramvai omologat.

Observând că există riscul de a-i fi exclusă de la licitație oferta, unul dintre ofertanți, cel mai probabil firmele din grupul Grampet, au cerut dovedirea experienței și cu ducerea la îndeplinire a unor contracte de „modernizare/reconstrucție”.

În urma solicitării, STB a emis o erată prin care modifică fișa de date, prin care permite dovedirea experienței și prin vagoane „modernizate/reconstruite”. Cu toate acestea, firmele lui Gruia Stoica, având doar 17 tramvaie „modernizate/reconstruite” tot nu îndeplineau condiția de participare. În schimb, cel mai probabil STB a înțeles prin termenul „vagon”, inclusiv vagon de tren.

Cu toate acestea, rămâne valabilă întrebarea – ce licență de tramvai a prezentat VFU la licitație?

Proprietarul PK TS spune că aduce tramvaie în București

Un posibil răspuns a fost oferit de Feliks Vinokour, proprietarul PK Transportnye Sistemy, care s-a lăudat la o conferință de presă organizată în luna iulie că tramvaiele produse de compania sa vor fi livrate în București.

„Când am lansat tramvaie, ni s-a spus că nimeni nu le va cumpăra de la tine, poate doar Moscova și Sankt Petersburg. Dar acum există deja 350 de mașini Vityaz în funcțiune la Moscova, tramvaiele noastre sunt exportate în Daugavpils și București. Regiunile rusești nu rămân în urmă – de exemplu, Ulan-Ude a achiziționat 15 tramvaie mai mici Leu,” a afirmat Vinokour, citat de business-vector.info.

Bogatyr, posibilul tramvai pentru București

Analizând portofoliul PK Transportnye Sistemy, reiese că doar tramvaiele Bogatyr și Bogatyr-M s-ar încadra relativ în cerințele din caietul de sarcini. Ambele modele au o lungime de 19 metri, însă STB permite participarea tramvaielor între 17 și 21 de metri. În schimb, VFU va trebui să facă modificări la ecartament.

Tramvaiul Bogatyr-M

Cine este PK Transportnye Sistemy

Potrivit informațiilor publicate pe forum.metrouusor.ro, PK TS a fost înființată în anul 2013 de fostul departament de proiectare al gigantului UKVZ. Compania deține în portofoliu opt tipuri de tramvaie, un troleibuz și un autobuz electric.

PK TS a livrat 350 de tramvaie Vityaz-M la Moscova și 40 de tramvaie Bogatyr la Sankt Petersburg.

Compania are două locații de producție, în Sankt Petersburg și Tver. De altfel, chiar președintele rus Vladimir Putin a vizitat în ianuarie 2018 uzina din Tver, unde s-a întâlnit cu Feliks Vinokour.

La câteva ore după publicarea materialului, Societatea de Transport București a transmis că nu poate da publicității informații legate de licența prezentată de VFU Pașcani la licitație până la semnarea contractului.

„Referitor la solicitarea dumneavoastră, înregistrată la Societatea de Transport Bucureşti cu nr. 64077/18.08.2020, prin care cereţi informaţii privind licența modelului de tramvai omologat prezentat de Asocierea Electroputere VFU – Reloc Craiova la licitația pentru achiziția a 40+60 de tramvaie din gama de 18 metri, vă comunicăm faptul că aceste informații nu sunt încă disponibile, întrucât dosarul achiziției devine public abia după semnarea contractului cu ofertantul declarat câștigător”, a transmis STB.

Mainnews.ro a transmis pe data de 17 august solicitări de clarificare către VFU Pașcani și PK Transportnye Sistemy însă până la publicarea acestui material nu a fost primit niciun răspuns.

Directorul STB, Alexandru Hazem Kansou, nu a răspuns insistențelor noastre de a lămuri această situație. De asemenea, proprietarul VFU Pașcani, Gruia Stoica, nu a putut fi contactat.

CITEȘTE ȘI: EXCLUSIV Primăria Capitalei cumpără troleibuze de la o firmă din Turcia care a prezentat la licitație certificatul de omologare al unui autobuz. Suspiciuni de încălcare a caietului de sarcini

CITEȘTE ȘI: ANALIZĂ Achizițiile de tramvaie, troleibuze și autobuze din București sunt „sabotate” chiar de Primăria Capitalei

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
MainNews

FREE
VIEW