Studenții au trimis Ministerului Educaţiei 273 de amendamente privind legile educaţiei
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), federația națională ce reprezintă studenții din România la nivel național și european, anunță marți, 26 iulie, că a trimis astăzi către Ministerul Educației primul set de 273 de amendamente referitoare la proiectul Legii Învățământului Superior, aflat în dezbatere publică.
ANOSR precizează că, în perioada următoare, va veni cu poziții constante pentru a explica în detaliu amendamentele sale, precum și problemele identificate în proiectul de lege.
„Analizând proiectul de lege, constatăm existența unor prevederi noi utile pentru studenți și sistem, în special în zona echității, dar și în alte domenii, a unor noi reglementări care trebuie clarificate, dar și a unor propuneri care în mod clar nu pot fi susținute și nu ar trebui aprobate, aducând deservicii majore. În general, observăm că majoritatea covârșitoare a legii reprezintă o preluare a Legii educației naționale nr. 1/2011, respectiv a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 75/2005.
În același timp, unele dintre prevederi, în special cele care consolidează anumite practici de consolidare a puterii în universitate și în sistem, care se dezvoltă de ani de zile, se depărtează evident de la principiile enunțate de Președintele României ca bază de clădire a reformei prin „România Educată”.
Așteptăm să abordăm aceste subiecte în viitoarele discuții cu Ministerul și să identificăm o soluție optimă în interesul consolidării unui sistem de învățământ superior de calitate”, conform unui comunicat de presă al asociației.
În plus, ANOSR cere părților interesate din sistem, în special universităților, să transmită public amendamentele și solicitările pe care le fac pe marginea proiectului Legii educației și să se pronunțe public cu privire la marile teme de discuție asupra proiectului de lege.
Între altele, asociația:
- Salută creșterea cuantumului subvenției acordate burselor studențești, de la 201 RON/lună/student la 300 RON/lună/student și solicită introducerea în lege a unei corelări între nivelul salariului minim brut garantat în plată la nivel național și subvenția alocată pe student;
- Solicită păstrarea unei forme de verificare la nivel național în ceea ce privește acordarea titlului de doctor și a atestatului de abilitare. „În acest sens, dacă problema invocată este faptul că titlul se acordă de Minister, nu de universitate, considerăm că problema se rezolvă prin acordarea titlului de doctor de către universitate, după un aviz conform din partea CNATDCU/CNETU sau cum se va numi această structură”.
- Susține, fără echivoc, eliminarea din proiectul legii a prevederii care permite renunțarea unilaterală la titlul de doctor;
- Solicită acordarea ponderii de 25% pentru studenți în alegerea Rectorului și în componența Consiliului de Administrație;
- Solicită păstrarea actualei prevederi din Legea Educației Naționale privind vârsta de pensionare și modalitatea de prelungire a calității de cadru didactic, în sensul păstrării evaluării obligatorii după împlinirea vârstei de 65 de ani;
- Solicită limitarea mandatelor rectorilor, în sensul prevăzut de forma inițială a Legii Educației Naționale nr. 1/2011 – maximum 8 ani, indiferent de numărul de mandate sau de întreruperi ale acestora;
- Solicită creșterea reducerii acordate studenților la transportul feroviar pe tot parcursul anului calendaristic, de la 50% la 90%.
Punctual, alte solicitări ale federației pe care le menționăm în setul de amendamente transmise către Minister, vizează următoarele subiecte:
- Având în vedere propunerea din proiect, ca răspunderea pentru plagiat să se prescrie în 3 ani de la săvârșirea faptei, unul dintre amendamentele federației urmărește ca răspunderea pentru plagiat să fie imprescriptibilă;
- Proiectul de lege cedează comisiile consultative ale ministerului, care ar trebui să fie formate din experți selectați pe criterii meritocratice, ca anexe ale universităților. Astfel, cadrele didactice din comisii trebuie să respecte Carta propriei universități în exercitarea mandatului (ceea ce poate însemna inclusiv obligația de „loialitate”, adică de a vota nu conform intereselor învățământului, ci ale propriei universități), sub sancțiunea revocării. De asemenea, comisiile consultative sunt numite cu consultarea Consiliului Național al Rectorilor (ceea ce implică lipsa unui concurs). Astfel, în cazuri ce implică decizii privind încălcarea eticii universitare, de exemplu, sau alocarea finanțării, conflictul de interese este evident…
- Existența unor lipsuri cu privire la aplicarea principiului transparenței, numeroase amendamente vizând creșterea transparenței decizionale atât la nivelul universităților, cât și la nivelul Ministerului Educației;
- Nemodificarea contractelor de studii pe durata școlarității;
- Stabilirea unor criterii și limite cu privire la taxele de școlarizare;
- Asigurarea de locuri de practică pentru toți studenții înmatriculați la programe de studii de licență;
- Suspendare de drept a mandatului de conducere (rector, prorector) la obținerea unei demnități publice sau unei poziții în conducerea unui partid politic;
- Limitarea la 4 ani a tuturor mandatelor pentru care se dorește creșterea la 5 ani;
- Înființarea Consiliului Național pentru Servicii Sociale Studențești;
- Stabilirea unei limite de 500 de studenți pentru un consilier în carieră/psihologi.
Puteți citi integral amendamentele ANOSR AICI
Foto: Inquam Photos / George Calin
Comentarii
… [Trackback]
[…] Find More Information here on that Topic: mainnews.ro/studentii-ai-trimis-ministerului-educatiei-273-de-amendamente-privind-legile-educatiei/ […]
… [Trackback]
[…] Find More on that Topic: mainnews.ro/studentii-ai-trimis-ministerului-educatiei-273-de-amendamente-privind-legile-educatiei/ […]