AnalizaStirile zilei

Sistemul feroviar, în criză: Un sfert dintre trenurile României au fost anulate / „Greii” din transporturi, în poziția struțului

CFR Călători a anulat circulația a aproximativ 250 de trenuri, inclusiv pe ruta București – Brașov, extrem de utilizată în această perioadă, sub pretextul prevederilor din „Ordonanța trenuleț”. Probleme sunt și la Metrorex, unde din cauza deficitului mare de personal, au fost anulate mai multe trenuri, ceea ce duce la aglomerație la orele de vârf. 

Criză majoră în sistemul feroviar. În timp ce alte țări investesc masiv în acest domeniu, impulsionate și de finanțările oferite de Uniunea Europeană pentru transportul „verde”, România face exact opusul. În ultimii ani timpii de călătorie pe calea ferată au tot crescut, în timp ce investițiile în modernizarea liniilor și înlocuirea materialului rulant încă se lasă așteptate.

Însă asta nu este tot. În ultimele săptămâni CFR Călători a anulat circulația a aproximativ 250 de trenuri, adică proximativ un sfert din total. Au fost anulate 6 trenuri pe ruta București – Giurgiu, , cea mai veche cale ferată contruită de România, redeschisă anul trecut, la 19 ani de la prăbușirea podului de la Grădiștea. În prezent, au mai rămas doar patru perechi de trenuri, absolut insuficiente pentru necesarul de transport.

De asemenea, notează Club Feroviar, CFR Călători a anulat inclusiv o pereche de trenuri Alstom Coradia între București și Brașov, cumpărate de România din fonduri europene. Este vorba de trenurile 16003 și 16004 de la București la Brașov și retur. Nu sunt însă singurele trenuri anulate pe Valea Prahovei, în condițiile în care ruta este foarte căutată, iar biletele pe ruta București – Brașov se vând cu câteva zile înainte. Alte trenuri anulate către stațiunile montane sunt 1632, 1636 și 1638.

Lider sindical: „Reprezentanții Guvernului ne-au spus că „Ordonanța trenuleț” nu are treabă cu CFR Călători”

Motivul invocat oficial de CFR Călători într-un comunicat de presă este legat de prevederile din „Ordonanța trenuleț”, care interzice plata orelor suplimentare. Cum operatorul feroviar de stat este în criză acută de personal, are nevoie să aducă de acasă mecanici de locomotivă și șefi de tren pentru a asigura serviciul public.

În schimb, susține liderul sindical Rodrigo Maxim, într-o declarație acordată pentru Mainnews.ro, reprezentanții Guvernului le-au transmis că CFR Călători se supune prevederilor din „Ordonanța trenuleț”, astfel că pot fi plătite orele suplimentare.

„Inițial managementul CFR Călători a dat vina pe „Ordonanța trenuleț”, care nu i-ar lăsa să plătească orele suplimentare la mecanicii de locomotivă și șefii de tren. (…) Se fac ore suplimentare pentru că este lipsă mare de personal. Ca atare, au anulat trenuri de călători. În urma mitingului din 24 ianuarie, reprezentanții Guvernului ne-au spus că „Ordonanța trenuleț” nu are treabă cu CFR Călători. Nu au crescut salariile pe anul 2025 față de 2024. Orele suplimentare s-au plătit și în 2024. Deci nu există o justificare”, a declarat Rodrigo Maxim pentru Mainnews.ro.

În acest context, compania stă pe un butoi cu pulbere. Noi trenuri ar putea fi anulate, în condițiile în care unii angajați au amenințat că vor opri lucrul, dacă situația nu se rezolvă.

„Anunțaseră CFR-iștii un astfel de protest spontan. Noi ca federație sindicală le-am spus să aibă răbdare pentru că avem semnale că se va rezolva această neînțelegere. Pe lângă întâlnirile la care urmează să participăm”, a explicat Rodrigo Maxim.

CFR Călători are de 5 ori mai mulți angajați per tren decât operatorii privați

Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură, cel mai important ONG de monitorizare în sectorul de transporturi, susțin că CFR Călători are foarte mulți angajați raportat la numărul de trenuri aflate în operare, însă duce o lispă acută de mecanici de locomotivă.

„Râsu-plânsu, organigrama este foarte bogată. Aritmetica simplă ne arată că la CFR Călători sunt în medie vreo 10 angajați per tren (total personal / total trenuri), cam de 5 ori mai mult decât la operatorii privați. Pe hârtie, ar trebui să fie oameni, dar probabil lipsesc cei esențiali (mecanicii, de exemplu)”

Criză de personal la Metrorex

Este criză și la Metrorex, acolo unde angajații amenință cu greva. Conducerea companiei și sindicatul Unitatea ajunseseră anul trecut, înainte de alegeri, la un acord privind majorarea salariilor, însă acesta nu a mai fost pus în practică, după adoptatea „Ordonanței trenuleț”.

„Deja avem un deficit de 20% din personal, se mai vorbește de vreo 300 de persoane, asta ar însemna blocarea totală pentru că nu avem cu cine să facem treaba. USLM a hotărât să înceapă, în data de 3 februarie, o grevă japoneză de atenționare a publicului călător și a tuturor factorilor de decizie că situația nu poate continua iar de pe 10 februarie, dacă nu suntem ascultați și nu suntem respectați, vom face o grevă de exces de zel. Nu vom mai face rabat de la niciun fel de instrucție de serviciu”, a declarat liderul USLM, Marian Artimon, miercuri seara, la Digi24.

Liderul sindical susține că, față de anul trecut la Metrorex s-au pierdut 208 posturi, pentru că în ultimul trimestru s-au pensionat foarte mulți salariați pe vechea Lege a pensiilor.

„Dacă nu ieșeau, pierdeau 35% din valoarea pensiei. Deficitul de personal se acutizează și nu mai există personal care să tragă trenurile, cum se spune la noi. Pe lângă acest deficit, sunt 10.000 de zile de concediu de odihnă rostogolite, ore suplimentare rostogolite, un mecanic care are dreptul la 8 zile libere nu primește decât 4 pe lună, oboseala se cronicizează și duce la boli și totodată duce și la concedii medicale. În această situație, a deficitului de personal și a concediilor medicale, au început să fie anulate trenuri din circulație. Astăzi (n.r. – miercuri) a fost anulat un tren pe Magistrala 2 Pipera – Berceni, cea mai aglomerată, iar lipsa acestui tren crește intervalul dintre trenuri și mai multă așteptare în stații și aglomerație în trenuri”, a subliniat Artimon.

„Greii” din transporturi, în poziția struțului

În tot acest timp, niciun responsabil de rang înalt nu pare implicat în găsirea unor soluții. Ministrul transporturilor a evitat orice explicație publică pe acest subiect. Am încercat astăzi să luăm legătura cu Sorin Grindeanu, însă nu ne-a răspuns. De asemenea, i-am contactat pe directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, șefa Metrorex, Mariana Miclăuș, și pe secretarul de stat responsabil de domeniul feroviar, Ionul Săvoiu. Niciunul nu ne-a oferit un punct de vedere până la această oră.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Articole Recomandate

Back to top button