Sancțiunea maximă pentru polițiștii care l-au lăsat pe Vlad Pascu să conducă drogat: 20% din salariu timp de 3 luni
În august 2023, după accidentul de la 2 Mai, ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a recunoscut că a existat o gravă eroare în sistem, soldată cu pierderea unei vieți. Acesta a anunțat inițierea unei investigații preliminare împotriva a patru șefi din IPJ Constanța și a unui agent de poliție. În cazul altor doi polițiști, Parchetul a fost informat despre presupusul abuz în serviciu. La șapte luni de la incident, nicio persoană nu a fost inculpată. Doar doi dintre polițiștii implicați au fost sancționați prin reducerea salariului cu 20% pe o perioadă de trei luni.
Înainte ca Vlad Pascu să provoace un accident fatal, conducând sub influența drogurilor, depășind limita de viteză cu peste 100 km/h și ucigând doi tineri, poliția ar fi putut să-l intercepteze. Nu o dată, ci de două ori. Aceasta este concluzia raportului Corpului de Control, comandat de ministrul de Interne și trimis la Constanța imediat după accident, pentru a investiga modul în care poliția a gestionat acest caz.
În ziua precedentă accidentului, pe 18 august 2023, Vlad Pascu se afla în Constanța, conducând un Mercedes decapotabil dintr-o epocă anterioară. La ora 21:40, tânărul în vârstă de aproape 20 de ani a fost oprit în trafic chiar de către șeful Poliției Rutiere Constanța, comisar-șef Constantin Stoian.
Conform raportului Corpului de Control, polițistul ar fi trebuit să aplice lui Vlad Pascu o dublă sancțiune. Prima sancțiune ar fi fost una contravențională (două sau trei puncte-amendă, echivalent cu 330 de lei sau 495 de lei), deoarece mașina nu avea afișat pe parbriz semnul de „șofer începător”, deși tânărul obținuse permisul de conducere doar cu trei luni în urmă.
Dacă a doua neregulă ar fi fost sancționată, Vlad Pascu ar fi rămas fără mașina cu care, mai târziu, a provocat accidentul. Acel Mercedes nu era asigurat prin poliță RCA, iar conform legii, acest lucru se pedepsește cu amendă (între 1.000 și 2.000 de lei), iar certificatul de înmatriculare al vehiculului poate fi reținut până la prezentarea documentului care atestă încheierea asigurării.
Cu toate acestea, șeful Poliției Rutiere Constanța, comisar-șef Constantin Stoian, a ales să închidă ochii și l-a lăsat pe Pascu să plece mai departe. A considerat acțiunea sa ca fiind una de prevenție, atrăgându-i atenția șoferului cu privire la respectarea normelor de circulație și la conduita preventivă în trafic, a explicat chestorul Adrian Glugă, șeful IPJ Constanța, a doua zi după accident.
O săptămână mai târziu, Corpul de Control a constatat, în raportul său, că șeful Poliției Rutiere Constanța a încălcat dispozițiile legale referitoare la statutul polițistului și la organizarea și funcționarea Poliției Române. Ca urmare, ministrul de interne, Cătălin Predoiu, a anunțat că va trimite raportul către Inspectoratul General al Poliției Române, pentru a fi sesizată comisia de disciplină.
În ziua anunțului, comisarul șef Stoian și-a prezentat demisia din funcția de șef al Poliției Rutiere Constanța. În urma investigației preliminare, nu s-a dispus nicio sancțiune împotriva sa, conform informațiilor furnizate de Inspectoratul General al Poliției Române, la solicitarea Libertatea. Comisarul șef Constantin Stoian a continuat să lucreze la Inspectoratul de Poliție Județean Constanța până la începutul acestui an, când i-a fost aprobată cererea de pensionare.
Înainte de tragicul accident, un alt incident semnificativ implicând forțele de ordine a avut loc. În acest caz, după primirea mai multor apeluri la 112 din partea martorilor, care semnalau un șofer care conducea în mod periculos, posibil sub influența alcoolului sau a drogurilor, polițiștii au ales să nu acorde importanță acestor apeluri.
Cei doi agenți nu au considerat necesar să trimită echipaje în teren pe baza informațiilor primite prin apelul la 112, nu au completat corect fișa de caz și nu au raportat incidentul autorităților superioare. Un al treilea polițist, un subcomisar, ar fi fost implicat în acest caz, comportându-se în mod similar, fapt ce urmează să fie investigat de anchetatori.
Cu toate acestea, în fața comisiei de disciplină a ajuns doar operatorul 112 de la IPJ Constanța, fiind sancționat cu ”diminuarea salariului funcției de bază cu 20%, pe o perioadă de 3 luni”, pentru ”neglijență manifestată în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau a dispozițiilor primite de la șefii ierarhici ori de la autoritățile anume abilitate de lege”.
Anchetatorii au constatat că un operator de la serviciul 112 nu a întreprins suficiente acțiuni pentru a identifica rapid mașina condusă de Vlad Pascu. Acest angajat continuă să lucreze la IPJ Constanța. Ulterior, Pascu a fost oprit de o patrulă de Poliție, iar în timpul controlului, acesta a prezentat doar buletinul, afirmând că actele mașinii sunt la tatăl său din Constanța.
Polițistul a fost criticat pentru nereținerea plăcuțelor de înmatriculare ale mașinii lipsite de poliță RCA. În plus, în timpul percheziției mașinii, au fost descoperite droguri, însă autoritățile nu au considerat că este necesar să investigheze acest aspect. Situația a devenit și mai controversată când Pascu a fost adus la sediul Poliției din Vama Veche pentru a fi testat pentru consum de droguri și alcool, deși agentul de ordine publică nu avea competența necesară, solicitând ajutorul unui ofițer coordonator.
După un test rapid cu aparatul etilotest, s-a constatat că Vlad Pascu nu consumase alcool. Totuși, comportamentul său ciudat a fost surprins de camera de corp a agentului de poliție. Situația a devenit ironică deoarece s-a descoperit că pe întregul litoral exista doar un singur aparat de testare pentru droguri, iar acesta era la Mangalia, unde operatorul care știa să-l folosească era în concediu.
Ministerul de Interne a intervenit în cazul șefului Poliției Mangalia, Dragoș Cristea, pentru că nu a asigurat disponibilitatea serviciului de testare. Cristea a fost sancționat cu o reducere a salariului timp de trei luni și a demisionat din funcția de șef al Poliției Mangalia, revenind ca adjunct. Ancheta a arătat că, de fapt, existau 12 aparate disponibile la Constanța, dar nu s-au luat măsuri pentru a obține unul în timp util de la acolo.
Polițiștii ar fi putut să-l ducă pe Vlad Pascu la Spitalul din Mangalia, dar au decis să-l lase să plece. O oră mai târziu, Pascu a provocat un accident mortal, conducând sub influența drogurilor. Abia după acest incident a fost testat și s-a constatat că consumase cocaină, amfetamină, metamfetamină și ecstasy. Șeful IPJ Constanța, Adrian Glugă, a cerut eliberarea din funcție, iar ministrul Predoiu a anunțat o investigație. Cu toate acestea, Glugă nu a fost sancționat încă.
Adrian Glugă și adjunctul său, Marin Dincă, sunt implicați în scandalul legat de cazul Vlad Pascu, dar nu au primit sancțiuni, iar situația lor de angajare sau pensionare rămâne neclară. Autoritățile nu sunt transparente în privința acestor detalii. În ciuda promisiunilor făcute de ministrul de interne Cătălin Predoiu, după șapte luni, singurele sancțiuni au fost aplicate doi agenți, care au primit o reducere a salariului cu 20% pentru trei luni.
foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii