România ratează achiziția de trenuri pe hidrogen, proiect finanțat prin PNRR
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anunțat anularea și a celei de a doua licitații lansate pentru achiziția a 12 trenuri alimentate cu hidrogen.
Finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, proiectul privind achiziția a 12 rame alimentate cu hidrogen dă mari bătăi de cap autorităților de la București. Prima licitație, lansată în septembrie 2022, a fost anulată, după ce nicio firmă nu a depus ofertă, în condițiile solicitate de ARF.
Un nou eșec pentru ARF
În martie 2023, după ce organizat mai multe runde de consultări cu potențialii ofertanți, ARF a lansat o nouă licitație. La această procedură s-a înscris doar asocierea Alstom – Linde, însă oferta a fost declarată neconformă.
„În cadrul acestei proceduri, Comisia de evaluare ARF împreună cu echipa de experți cooptați ai Băncii Europene de Investiții (BEI-PASSA) a constatat o serie de neconformități semnificative care nu au putut fi clarificate de catre ofertant, detaliate astfel:
– o disponibilitate a trenurilor mult mai redusă, atât din punct de vedere al zilelor de utilizare anuală, cât și din cel al numărului de kilometri posibil parcurși pe an;
– calendarul de livrare al primului tren si cel de livrare al seriei mult mai mari decât cele solicitate în contextul constrângerilor temporale ale PNRR;
– caracteristici ale cabinelor de conducere mai slabe decât cele solicitate (din punct de vedere al ergonomiei postului de lucru al mecanicului de tren)”, au transmis reprezentanții ARF.
Valoarea estimată a achiziției este cuprinsă între 2,48 miliarde lei fără TVA și 4.24 miliarde lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani.
România ar putea pierde finanțarea
Deși reprezentanții ARF susțin că vor relua achiziția, după ce vor corecta caietul de sarcini, șansele ca înțelegerea să fie semnată până la finele acestui an sunt practic nule. În plus, susțin reprezentanții Autorității, procedurile de introducere pe piață a unor astfel de trenuri ar putea dura până la trei ani înainte de începerea efectivă a producției.
„În acest context, precizăm că tehnologia trenurilor pe hidrogen este înca una tânără, cu o gamă redusă de trenuri autorizate a fi introduse pe piață, dar cu o serie de contracte comerciale de mici dimensiuni în diverse țări europene (Germania, Italia și Franța). De exemplu, trenurile care corespund exact nevoilor identificate în documentul guvernamental PNRR 2021 și preluate în analizele ARF, deși se regăsesc în ofertele comerciale ale producătorilor, nu sunt încă autorizate ca tip și pentru introducerea pe piață (proceduri care pot dura peste 3 ani, înainte de începerea producției). În conditiile în care peste 50% din reteaua României este neelectrificată și ritmul de electrificare este unul relativ lent, ARF consideră că implementarea acestui proiect pilot de achiziție trenuri pe hidrogen reprezintă o soluție tehnică corectă pentru decarbonizarea transporturilor feroviare, drept pentru care va continua eforturile de implementare”, au transmis reprezentanții ARF.
Proiectul ar trebui să deservească rutele din nordul Municipiului București și județul Ilfov, în conexiune cu județele învecinate Argeș, Dâmbovița și Giurgiu. Datorită fiabilității noilor vehicule, trenurile vor ajunge și până în județele Olt și Dolj.
Astfel, noile trenuri pe hidrogen vor asigura:
– Trenuri la 30 minute între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni
– Trenuri la 30 minute între Gara de Nord – Chitila – Săbăreni și Titu
– Trenuri la o oră între București – Găești – Pitești
– Trenuri la o oră între București și Târgoviște
– Patru trenuri pe zi între București – Slatina – Craiova prin Pitești.
Trenurile vor permite îmbarcarea cu bicicleta și acces facil pentru persoanele cu dizabilități.
Comentarii