Friday, May 3, 2024
Jurnalism corect


România, condamnată să plătească despăgubiri de 50 de milioane de euro, după reziliere contractului la o autostradă / Cum se apără Răzvan Cuc

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 9 mai 2020 Etichete: , ,

Statul român, prin compania de autostrăzi (CNAIR), a pierdut un proces, la finalul lunii aprilie, la Curtea de Arbitraj de la Paris, cu firma italiană Salini Impregilo, căreia va trebui să îi achite daune de 50 de milioane de euro, după rezilierea parțială a contractului pe Autostrada A1 Lugoj – Deva, Lotul 2. Toate privirile sunt aruncate către Răzvan Cuc, ministru al Transporturilor când a fost reziliat contractul, și Ștefan Ioniță, fostul director al CNAIR. Contactat de Main News, Cuc spune că nu are nicio implicare în această reziliere, pasând întreaga responsabilitate către CNAIR, deși imaginile publicate la vremea respectivă pe pagina sa de Facebook îl arată cum amenința constructorul cu desfacerea contractului.

Totul a plecat de la așa-numitele tuneluri pentru urși. Concret, lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva a fost contractat în 2013 cu Asocierea Salini Impregilo-Secol Spa, iar în același an Agenția de Protecție a Mediului a aprobat un acord de mediu care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar în proiectul original, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două, scrie Hotnews. Totodată, societatea civilă din domeniu a avertizat în mai multe rânduri că orice soluție tehnică, cu excepția acestor tuneluri, este de facto inaplicabilă.

Potrivit sursei citate, CNAIR a cerut în 2015 constructorului să facă un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a răzgândit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri. În paranteză fie spus, tunelurile reprezentau și singura variantă prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord să finanțeze nicio soluție care ar fi mutilat cadrul natural.

În vara anului 2017, ministrul social-democrat al Transporturilor, Răzvan Cuc, însoțit de șeful CNAIR, Ștefan Ioniță, a întreprins mai multe vizite pe acest șantier, în care, după stilul care avea să-l facă cunoscut, a admonestat constructorul și a amenințat cu rezilierea contractului

În final, CNAIR decis rezilierea parțială pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include și zona de tuneluri. Baza legală invocată era articolul 1321 din Codul Civil.

Despăgubiri record pe care va trebui să le plătim

Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris a decis să dea dreptate constructorului italian în problema rezilierii contractului și obligă statul român, prin CNAIR să plătească daune de 232 de milioane de lei (circa 48 de milioane de euro), la care se adaugă alte câteva milioane de euro cheltuieli de judecată, informează Ziar de Hunedoara.

  • Declară că Contractul este încă în vigoare;
  • Declară că plata pentru lucrări modificate și suplimetare și elemente ale lucrărilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibilă;
  • Acordă plata TVA la rata de 19% pentru certificările 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 și 5;
  • Acordă daune-interese, reprezentând suma de 232.318.809,33 RON (incluzând dobânda până la 31 martie 2020), care să fie plătite de Pârâtă Reclamantei;
  • Acordă dobânda calculată din ziua în care devin scandente daunele-interese până la plata integrală, la rata de bază Băncii Naționale a României +8%;
  • Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 2.069.291,30 GBP și 67.327,52 EUR și 3.020.270,24 RON, reprezentând cheltuieli de judecată și reflectând succesul relevant al Reclamantei;
  • Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 142.855 USD, reprezentând cheltuili de arbitraj;
  • Respinge toate celelalte revendicări și cereri reconvenționale

Răzvan Cuc: Nu sunt eu cel care a reziliat

Contactat de Main News, fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat că decizia de reziliere a contractului nu i-a aparținut, precizând că statul român are încă căi de a ataca decizia.

„Acesta nu este singurul proces pe care îl are România cu această firmă. Toate firmele străine care activează în România au ca principală preocupare aceste claim-uri. Acest proces are următoare istorie. În primul rând, decizia face referire la niște sume pe care ei le-ar fi solicitat indiferent dacă acel contract se rezilia parțial sau dacă nu se rezilia. În 2017 ei solicitaseră la CNAIR niște sume, pe care din punctul de vedere al experților de acolo, nu le meritau. (…) Experții de la CNAIR în momentul în care au văzut că această firmă nu dorea să continue, pentru că ei condiționau continuarea lucrărilor strict de aceste sume, au decis să rezilieze parțial contractul. România nu trebuie să plătească absolut nimic. Mai mult decât atât, România a câștigat în primă instanță, acum au câștigat ei, urmând ca România să facă recurs. Eu spun această istorie, dar nu sunt eu cel care a reziliat. (…) Există șansă de atac. I-aș sfătui pe cei de la CNAIR să ceară și ei despăgubiri. Nicio firmă românească nu a cerut să ceară despăgubiri într-un arbitraj. În schimb această practică este întâlnită numai la firmele străine”, a declarat Răzvan Cuc.

Deputat USR: O mare tâmpenie regizată de o gașcă de incompetenți din CNAIR

Reacția USR a venit prin vocea lui Cătălin Drulă, deputat și membru în Comisia de Transporturi, care i-a acuzat pe Răzvan Cuc și Ioniță că sunt artizanii acestei situații.

„Am spus încă din 2018 că această reziliere a fost o mare tâmpenie regizată de o gașcă de incompetenți din CNAIR în frunte cu directorul de atunci, Ștefan Ioniță.

Toate aceste decizii dezastruoase care au împins finalizarea autostrăzii în scenariul optimist undeva după anul 2025 au ieșit din străfundul gândirii anti-infrastructură a unor indivizi ce azi trăiesc bine-mersi pe salarii grase, plătite evident din buzunarele șoferilor exasperați:

* Răzvan Cuc: fost ministru PSD-ist la Transporturi, în prezent deputat PSD (vestitul ministru care a vrut să țină la sol aeronavele TAROM înaintea moțiunii de cenzură anti-Dăncilă)
* Ștefan Ioniță: actualmente reșapat ca director la CESTRIN (centrul de studii al CNAIR)
* Sorin Scarlat: director CNAIR responsabil cu proiectele de investiții (omul nr. 2 în CNAIR)
* Horia Nicolae: director la achiziții în CNAIR ultimii 10 ani, pus pe linie moartă o scurtă perioadă, dar renăscut ca pasărea Phoenix sub guvernarea PNL

Credeți că cele 230 de milioane vor fi plătite de acești indivizi sau tot de cetățeni? Se vor activa oare instituțiile statului responsabile de verificarea acestui dezastru la bugetul țării? Oare PNL girează pentru acești iresponsabili PSD-iști care ne-au exasperat atâția ani, renăscuți acum ca ”experți” PNL? Unde e reforma administrației publice, profesionalizarea instituțiilor? Sau poate că la devalizat bugetul pe spinarea românilor cinstiți interesele USL-iste converg.

În tot acest timp Autostrada Lugoj-Deva este tot în pom, cu o licitație lansată anul trecut și suspendată de 9 luni pentru că cei din CNAIR nu sunt capabili să răspundă la neclaritățile ofertanților.

Va rămâne o gaură mult și bine, atâta timp cât aceeași ”profesioniști” se ocupă de ea, în timp ce românii ce se târăsc pe drumurile naționale criminale plătesc prețul hoției și incompetenței.”

CNAIR va face recurs

Cu toate schimbările care au intervenit la nivel guvernamental și la conducerea companiei, CNAIR își păstrează linia și anunță că va face recurs la această decizie.

„Hotărârea Arbitrală nu are caracter definitiv putând fi atacată cu acțiune în anulare.
Astfel, CNAIR SA urmează să formuleze acțiunea în anulare, în termen legal, pentru motive și considerente pe care le apreciem a fi întemeiate.
Informăm că, anterior soluționării cauzei de către Curtea de Arbitraj de la Paris, adjudecătorul CAD ales de către ambele părți, Beneficiar și Antreprenor, a dat câștig de cauză CNAIR SA.
Mai multe informații la acest moment nu pot fi oferite pentru a nu periclita apărarea ce urmează a fi formulată în fața instanțelor naționale competente”,
a anunțat compania într-un comunicat.

 

 

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW