Pro Infrastructură, despre Autostrada București: Ministrul Grindeanu și directorul Pistol mai bifează un eșec rușinos
Asociația Pro Infrastructură lansează critici extrem de dure la adresa ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, și directorului Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, după ce 4 kilometri din Autostrada București, pe care s-ar fi putut circula anul acesta, vor rămâne „muzeu”.
În ciuda promisiunilor avântate ale ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, și ale responsabililor din cadrul CNAIR, foarte probabil, anul acesta nu se va putea circula pe mai mult de 20 km din cei 100 km ai Autostrăzii A0 București.
O porțiune de 9,5 km, între DN 1 și Autostrada A3, din lotul 2 (19 km) al secțiunii de nord urmează să fie deschiși luna viitoare, cu circa 8 luni mai devreme decât termenul contractual. Chiar dacă UMB va finaliza întreg lotul anul acesta, șoferii nu vor putea beneficia de acești noi kilometri de drum de mare viteză. Nodul rutier cu DN 2, de la Afumați DN 2, este pe lotul 3, aflat abia în etapa de proiectare, în vreme ce descărcarea provizorie în DJ 200 nu este terminată.
„Din păcate estimarea noastră din iunie 2023 este împinsă o lună: probabil constructorul UMB va avea pregătită de inaugurare secțiunea de 9,5 kilometri dintre DN1 și Autostrada A3 în noiembrie, nu octombrie. Mai mult, după cum vă explicam în iunie, deși au promis de nenumărate ori, oficialii din MT și CNAIR în frunte cu „ministrul” Grindeanu și „directorul general” Pistol mai bifează un eșec rușinos: nu au fost în stare să aprobe o biată descărcare provizorie în DJ200 lângă Ștefănești, soluție care ar fi dat în trafic încă aproximativ 4 kilometri din autostradă și ar fi fost o alternativă de conectare a DN2 cu DN1 prin A0, degrevând DNCB de o parte din vehiculele aflate în tranzit”, a transmis Asociația Pro Infrastructură.
Grindeanu recunoaște cu jumătate de gură că lotul 1 al A0 Sud nu va fi deschis în 2023
Tot în această toamnă am putea beneficia și de porțiunea de 10 kilometri, între DN 5 și DN 6, parte a lotului 2 al Autostrăzii București Sud. Ceilalți 6,3 kilometri ai acestui lot pot fi operaționalizați abia după deschiderea lotului 1, între Glina și Vidra, pentru care șansele de deschide în acest an sunt extrem de mici, așa cum a recunoscut și ministrul Grindeanu.
„Cu șanse de 80% este și lotul 1 de pe A0 Sud. Termenele pentru loturile 1 și 2 pentru Alsim Alarko sunt până la sfârșitul anului. Pentru lotul 2 de pe A0 Sud nu am semne de întrebare. Pentru Lotul 1 nu sunt la fel de optimist. Poate să nu fie sfârșitul anului dacă vom avea o perioadă în care va ploua foarte foarte mult și nu se va putea lucra”, a declarat Sorin Grideanu, într-o conferință de presă susținută săptămâna trecută.
Contractele pentru loturile 1 și 2 au fost încheiate de CNAIR în anul 2019 cu turcii de la Alsim Alarko, iar termenele inițiale de execuție erau în cursul anului 2022.
Finalul anului 2026 – termenul pentru finalizarea A0
Tot în 2019, CNAIR a încheiat cu grecii de la Aktor contractul pentru lotul 3 al A0 Sud. Aici lucrările sunt încă și mai întârziate, avansul general fiind sub 60%. Termenul de finalizare a fost amânat până în aprilie 2024, însă ținând cont de ritmul de lucru, șansele ca acesta să fie respectat sunt extrem de reduse.
Autostrada A0 București este împărțită în șapte loturi. Pe secțiunea de nord, UMB lucrează pe lotul 4, în lungime de 4,4 km, însă aceasta va putea fi deschid doar odată cu lotul 3, unde China Civil Engineering nu a început deocamdată lucrările. Pentru lotul 1 din A0 Nord CNAIR a încheiat contractul pentru proiectare și execuție abia în această săptămână, la 4 ani de la lansarea licitației, cu italienii de la Impresa Pizzarotti. Durata este de 12 luni pentru proiectare, respectiv 22 luni pentru execuția lucrărilor. Cu alte cuvinte, în cel mai bun scenariu, în decembrie 2026 se va putea circula pe întreaga centură a Capitalei la profil de autostradă.
Comentarii