Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Contractul pentru secțiunea Chiribiș-Biharia a Autostrăzii Transilvania va fi lansat din nou în licitație

By Diochetanu Andreea , in Stirile zilei , at 11 august 2022

Contractul pentru construcția secțiunii Chiribiș-Biharia a Autostrăzii Transilvania va fi lansat din nou în licitație, a anunțat joi, 11 august, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Într-o postare pe Facebook, oficialul menționează că documentația de atribuire a contractului a fost trimisă către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).

„Contractul pentru construcția secțiunii Chiribiș-Biharia a Autostrăzii Transilvania va fi lansat din nou în licitație!

CNAIR a transmis astăzi la ANAP, spre validare, documentația de atribuire a contractului pentru proiectarea și execuția celor 28,55 km ai acestei secțiuni care face parte din Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea”, a anunțat social-democratul.

Ministrul a adăugat că perioada maximă de proiectare stabilită prin contract va fi de 6 luni, iar cea pentru execuția lucrărilor va fi de 18 luni.

De menționat este că licitația propriu-zisă va putea fi lansată de CNAIR abia după validarea documentației.

La jumătatea lunii mai, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reziliat contractul cu grupul de firme Selina pentru proiectarea și execuția lucrărilor lotul Biharia – Chiribiș al Autostrăzii Transilvania.

În cadrul unei întâlniri avute cu jurnaliștii la începutul acestui an, Sorin Grindeanu a transmis că CNAIR va rezilia acest contract, având în vedere blocajul iremediabil. Trei luni mai târziu, pe 24 martie, directorul companiei, Cristian Pistol, a anunțat că decizia urmează să fie parafată în „câteva zile”, ceea ce avea să însemne aproape două luni.

Selina și-a subestimat costurile

Compania de drumuri a semnat în iunie 2020 contractul pentru continuarea lucrărilor la lotul Biharia – Chiribiș cu grupul de firme Selina pe 326 milioane lei fără TVA. Suma a ridicat mari suspiciuni încă din acel moment, în condițiile în care reprezenta doar 66,4 % din cea estimată de CNAIR pentru acele lucrări.

Chiar austriecii de la Strabag, participanți la la licitație, au avertizat că este imposibil să fie construit acest lot pe o sumă atât de mică. Așa cum era de așteptat, cei de la Selina și-au dat repede seamă că vor rămâne în pierdere dacă aleg să efectueze lucrările pe suma din contract, așa că, în proiectul tehnic au prevăzut mai multe lucrări suplimentare prin care valoarea era majorată cu circa 50%, adică în jur de 500 milioane lei fără TVA. Cum așa ceva este ilegal, chiar și în situația în care lucrările respective ar fi fost justificate, angajații CNAIR au refuzat să aprobe proiectul tehnic. Situația aceasta trenează de circa un an.

Foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *