Cea mai importantă achiziție de trenuri noi din ultimii 20 ani: ARF a încheiat contracte pentru 62 de rame cu o firmă din Polonia
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a încheiat marți, 30 ianuarie, cu compania poloneză PESA trei contracte pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale. Termenul pentru livrarea primei unități este de 2 ani de la semnarea contractului, iar în pentru întregul pachet de 3 ani și 6 luni.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară se chinuie de încă din anul 2019 să achiziționeze rame electrice regionale pe baza unei finanțări europene. Prima licitație a fost în final anulată, după ce ARF a eșuat în mai multe rânduri să-i elimine pe chinezii de la CRRC.
Lansată în mai 2022, noua procedură presupune achiziția a 62 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rute suburbane și regionale, precum şi a serviciilor accesorii privind: mentenanţa și reparațiile, instruirea personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor și a aplicațiilor software, transportul, asigurarea, punerea în funcţiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie. Ramele achiziţionate vor fi distribuite tuturor operatorilor feroviari de călători, inclusiv celor privați.
Pe unde vor circula noile trenuri
Contractul de are prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.
Noile trenuri trenuri vor circula pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița, București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea și Constanța – Fetești.
PESA va trebui să livreze alte 20 de trenuri inter-regionale
De asemenea, ARF a încheiat în decembrie 2023 tot cu firma PESA un contract pentru achiziția a 20 de trenuri electrice inter-regionale. Valoarea înțelegerii este de 1,1 miliarde lei, iar finanțarea acestui proiect este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Termenul de livrare al primei rame este de 2 ani de la semnarea contractului. Ramele electrice sunt compuse din trei vagoane și asigură 191 de locuri pe scaune.
În același timp, ARF are în derulare cu gigantul francez Alstom un contract pentru 37 de trenuri electrice inter-regionale. Cu ceva întârziere față de termenul inițial, prima unitate a fost adusă în România și se află în teste pe inelul de la Făurei.
Comentarii