Monday, December 6, 2021
Jurnalism corect


ANALIZĂ România riscă încă un vid legislativ în plină explozie a infectărilor, după ce Avocatul Poporului a trimis la CCR și noua lege a carantinei | Scenariile posibile după demersul lui Weber

By Robert Madaianu , in Analize & Investigatii Justitie Stirile zilei , at 8 august 2020 Etichete: , ,

Trimiterea noii legi a carantinei la Curtea Constituțională riscă să arunce România într-un nou vid legislativ. Statul ar putea rămâne, iar, fără pârghiile necesare internării bolnavilor infectați cu COVID-19. Sesizarea făcută acum de Renate Weber nu este singura din această categorie. Tot Avocatul Poporului (AP) a trimis la CCR și precedentele prevederi legate de carantină și izolare obligatorie, precum și amenzile din timpul stării de urgență. După ce, în iunie, CCR a lăsat autoritățile fără posibilitatea de a ține în izolare sau în spital persoanele infectate, România s-a confruntat cu o explozie a numărului de cazuri, astfel că, în ultimele zile, țara noastră raportează peste 1.300 de îmbolnăviri în 24 de ore.

Gestionarea epidemiei de COVID-19 este, iar, la mâna CCR. După ce a analizat noua lege a carantinei, adoptată cu greu de parlamentari după ce tot la sesizarea sa au picat și vechile prevederi, Avocatul Poporului înscrie din nou.

Argumentele lui Weber

Renate Weber susține că legea care permite internarea obligatorie a românilor infectați este neconstituțională. Potrivit documentului întocmit de AP, măsura ar trebui să fie ultima avută în vedere, după ce alte căi sunt epuizate, după cum Main News a scris, aici.

”Legiferând obligativitatea izolării obligatorii ca măsură de prim resort, fără reglementarea posibilității înlocuirii acesteia cu un grad de severitate mai scăzut, statul eșuează atât în obligația sa de a apăra sănătatea publică (prin punerea în libertate a unei persoane contagioase, fără aplicarea unor restricții domiciliare, în situația infirmării măsurii izolării în unitatea sanitară), cât și în obligația constituțională de a reglementa măsura izolării obligatorii ca măsură de ultim resort,” susține Avocatul Poporului în sesizarea transmisă către CCR. Documentul integral poate fi consultat aici.

Premier: Avocatul Poporului recidivează

Demersul lui Weber a fost taxat dur de premierul Ludovic Orban, care a spus că efectele lipsei anterioare a cadrului legislativ au avut efecte dramatice.

„După ce trei săptămâni nu am avut nicio posibilitate de a lua măsuri de tratare sub supraveghere medicală sau de izolare sau de carantinare a pacienților diagnosticați ca fiind pozitiv, mii de cetățeni, pe lângă asta n-am avut nicio posibilitate să luăm nicio măsură pentru a izola persoanele de contact, după ce s-a văzut ce efecte dramatice a avut lipsa cadrului legislativ, Avocatul Poporului recidivează și atacă și o lege care a fost adoptată de Parlament în urma deciziei CCR, tot la sesizarea Avocatului Poporului. Deja lucrurile se îndreaptă într-o direcție pe care personal nu o înțeleg, iar persistența în a ataca legi fundamentale care permit Guvernului și autorităților sanitare să lupte împotriva epidemiei și să protejeze viața și sănătatea cetățenilor mie deja mi se pare un atac împotriva intereselor fundamentale ale României”, a declarat Ludovic Orban, în debutul ședinței de Guvern de vineri.

Vidul bate la ușă

România ar putea intra, astfel, într-un nou vid legislativ, dacă legea atacată de Avocatul Poporului pică la CCR. Firește, eventuala neconstituționalitate a legii nu-i poate fi reproșată celui care o sesizează, ci legiuitorului. Așa cum, data trecută, nu a fost vina AP că Guvernul a impus măsurile în mod neconstituțional, după cum a decis Curtea. Unii specialiști au spus că este tocmai vina Executivului pentru că nu a mers, de la început, pe calea corectă, alții au explicat că măsurile erau atât de necesare, încât trebuiau stabilite de urgență. Până la urmă, traversăm o pandemie.

Și, nu-i așa, COVID-19 nu ține cont de toate acestea.

Scenariul I: Autoritățile se vor confrunta cu un nou vid legislativ, dacă articolul care le permite să îi interneze pe pacienți pentru cel puțin 48 de ore pică testul la CCR. Din momentul publicării deciziei în Monitorul Oficial, oamenii infectați nu vor mai putea fi ținuți cu forța departe de ceilalți, astfel că am putea ajunge din nou în situația în care, deși confirmați ca fiind bolnavi, aceștia să se plimbe pe stradă. Declararea neconstituțională a legii ar obliga autoritățile să vină cu un nou proiect de lege pentru că, tot la sesizarea AP, CCR a spus, anterior, că doar așa se poate.

CITEȘTE ȘI: Politicienii împing România în zona roșie: epidemie de iresponsabilitate în Parlament, Guvernul pare că pierde controlul | Medic: Toate spitalele vor fi copleșite

Scenariul al II-lea: Dacă sesizarea făcută de Avocatul Poporului nu va fi admisă de Curtea Constituțională, nu vor fi efecte în gestionarea crizei sanitare.

Scenariul al III-lea: Un factor foarte important este momentul deciziei CCR. Există posibilitatea ca judecătorii Curții să nu ia foarte repede o decizie. Deja, unii epidemiologi vorbesc despre o posibilă scădere a numărului de infectări în următoarea perioadă, tocmai pentru că legea atacată acum e în vigoare și aduce o serie de instrumente. Dar, să nu uităm că, oricum, România ajunsese să înregistreze puțin peste o sută de cazuri pe zi. Și situația s-a răsturnat rapid. Scenariul al III-lea, însă, presupune ca discutarea sesizării să fie amânată. Destul de puțin probabil, având în vedere tema sesizării.

CITEȘTE ȘI: Cum au folosit partidele alocațiile ca armă electorală în România, țară în care o treime dintre copii trăiesc sub pragul sărăciei și 150.000 adorm flămânzi

În mod cert, nu punem sub semnul întrebării necesitatea respectării Constituției. Ne uităm, însă, la norii negri ajunși deja deasupra noastră, după care ne gândim cum vor fi următorii.

8 august 2020, România: 1.350 infectări, 43 morți, 448 bolnavi în stare critică.

Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW