Trei poduri noi peste Prut. CNAIR a lansat licitațiile pentru studiile de fezabilitate
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat licitațiile de atribuire a contractelor pentru realizarea studiilor de fezabilitate necesare construirii a trei poduri noi peste Prut, frontiera dintre România și Republica Moldova.
Înainte de cel de-Al Doilea Război Mondial, când Basarabia era parte a României, 27 de poduri legau malurile Prutului. Între timp, au rămas doar nouă și nu toate funcționale, remarcă scriitorul Vitalie Ciobanu într-un articol în Deutsche Welle.
Ani de zile guvernele celor două țări nu s-au putut pune de acord pentru realizarea unor noi poduri care să-i aducă mai aproape pe românii de pe cele două maluri. „Podurile de flori” din 1990 și 1991 au reprezentat dorința sinceră acestora de apropiere. Autorităților însă nu prea le-a păsat, astfel că în ultimii 30 ani nu s-a făcut aproape nimic pentru ca Prutul să fie trecut pe poduri de fier și beton moderne, la nivelul perioadei în care trăim. Singura excepție notabilă a fost reconstruirea podului Lipcani-Rădăuți, terminată în 2010, cu ajutorul unor fonduri oferite de Uniunea Europeană.
Când la București au fost bani la Chișinău nu a fost dorință iar când la Chișinău a fost dorință la București nu au fost bani. Practic așa ne-am învârtit și am ajuns în situația actuală. Acum însă, contextul războiului și venirea unei guvernări pro-europene la Chișinău au făcut ca lucrurile să se miște.
România vrea să construiască un pod de mari dimensiuni la Ungheni, care să conecteze Republica Moldova de Autostrada Unirii (Târgu Mureș – Târgu Neamț – Iași – Ungheni). De asemenea, în urma unor memorandumuri încheiate de către ministere transporturilor din cele două state, CNAIR a lansat licitații pentru realizarea studiilor de fezabilitate necesare construirii altor trei poduri:
Stanca – Costesti;
Bumbata – Leova;
Falciu – Leca.
Valoarea estimată a achiziției este de 1,5 milioane lei fără TVA. Termenele de realizare sunt de 6 luni.
Guvernul pregătește investiții în alte trei poduri
Tot în această săptămână Guvernul a adoptat trei memorandumuri pentru reabilitarea a două poduri peste Prut și reconstruia altuia:
Albița – Leușeni: lucrările presupun demolarea podului vechi și reconstruirea unui pod nou cu patru benzi, care va corespunde cerințelor creșterii traficului de la punctul de trecere a frontierei între cele două localități, Albița și Leușeni;
Oancea – Cahul: pentru acest pod, sunt necesare lucrări de reabilitare și consolidare care să elimine deficiențele existente;
Sculeni – Sculeni: pentru acest pod sunt necesare lucrări de modernizare și consolidare.
Primul pod reabilitat după Revoluție
În luna mai 2022 au fost finalizate lucrările de reparație a podului rutier de frontieră, peste râul Prut, între localitățile Giurgiulești (Republica Moldova) și Galați (România).
Acesta este primul pod dintre România și Moldova reabilitat după 1989. Investiția, de circa 8 milioane lei, a fost asigurată în totalitate de Guvernul României.
Comentarii