STB vrea să modernizeze tramvaiele Tatra, vechi de aproape 50 ani. Directorul speră să reziste încă cel puțin 30 ani
Achiziționate din Cehoslovacia în perioada 1973 – 1975, înainte de venirea lui Gustáv Husák la putere, 20 de tramvaie Tatra T4R ale Societății de Transport București vor intra într-un amplu proces de modernizare, asta deși anul trecut conducerea companiei ar fi vrut să le scoată din circulație. Într-o declarație acordată pentru Mainnews.ro, directorul STB, Adrian Criț, a explicat că „Tatrele” vor avea parte astfel o nouă viață, similară cu cea a unui tramvai nou nouț, adică 30 ani.
Consiliul General a aprobat marți, 31 ianuarie, o hotărâre care vizează majorarea capitalului social la Societatea de Transport București cu 301 milioane lei, din care 241 milioane lei (circa 50 milioane) euro vor merge pentru modernizarea a 20 de tramvaie Tatra și 50 de tramvaie V3A (23 ani vechime).
Banii nu sunt deloc puțini. Printr-un calcul simplu rezultă că pentru modernizarea unui singur tramvai este alocată suma de 3,4 milioane lei (aproximativ 700.000 euro), adică circa o treime din costul unui tramvai nou de 36 metri.
Directorul STB: Avem nevoie de 400 de tramvaie
Conducerea companiei spune însă că investiția este extrem de necesară, în condițiile în care până la achiziționarea unor tramvaie noi în București, trebuie acoperit necesarul de transport, estimat la circa 400 de tramvaie. O licitație de tip acord cadru, împărțită în loturi, pentru achiziția a 200 de tramvaie urmează să fie lansată de Primăria Capitalei, însă până când vehiculele vor începe să sosească va dura mai mulți ani.
„Noi avem nevoie de 400 de tramvaie pentru a oferi în serviciu de calitate pentru transportul cu tramvaiul în București. Din păcate, nu avem în parc decât vreo 300 de tramvaie care pot fi utilizate. Se pune și problema de achiziție a unor noi tramvaie. În Consiliul General s-a aprobat achiziția a 200, însă o procedură de achiziție publică durează. Este o chestiune de durată, dar noi vom trebui să asigurăm serviciul de transport. Sumele sunt de bun simț”, a declarat Adrian Criț pentru Mainnews.ro.
Aer condiționat în tramvaie
Conform oficialului, tramvaiele vor fi schimbate radical, ceea ce se va vedea și într-un consum mai mic de energie electrică cu circa 30%. Pe toate cele care vor intra în procesul de modernizare va fi montată instalație de aer condiționat.
„Aceste tramvaie vor fi transformate în vehicule cu accesibilitate sporită. Se va coborî podeaua pe 35% din suprafață. Economia de energie electrică va fi considerabilă, atât la tramvaiele V3A, cât și la tramvaiele Tatra. Mai mult decât atât, vor fi dotate cu aer condiționat”, a afirmat directorul STB.
Directorul susține că acestea vor avea o nouă durată de viață, similară cu cea a unui tramvai nou, adică 30 ani.
„Toate tramvaiele vor fi modernizate, ceea ce înseamnă că vor avea o nouă durată de viață. Vor putea fi considerate ca și tramvaie noi. (…) Pe structura tramvaiului vechi se va veni cu un nou proiect și se va veni cu noi soluții. Tramvaiele Tatra au trecut prin 4-5 procese de reparații generale, în care s-au înlocuit elementele esențiale. Avem cazuri de acest gen. Tatra modernizate la Varșovia. Circulă și arată foarte bine. Și în Viena sunt tramvaie vechi și arată foarte bine. Acest lucru se face în toate marile orașe care au un transport public foarte dezvoltat cu tramvaiul”, a declarat Adrian Criț.
Unde vor fi modernizate?
Întrebat dacă toate tramvaiele vor fi modernizate de către Uzina de Reparații Atelierele Centrale (URAC) a STB, Adrian Criț a lăsat de înțeles că ar putea fi contractate și firme private.
„Încercăm să utilizăm la maxim tot ce se poate din Uzina de Reparații. Încercăm să găsim și soluții acolo unde nu suntem pregătiți, pe soluții constructive noi. Încercăm să integrăm soluții constructive noi”, a transmis directorul STB.
Potrivit informațiilor noastre, capacitatea de lucru a URAC este de doar 6-7 unități pe an.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii