Școala în vremea pandemiei: între teama de virus și cea de lipsă a educației
În mai puțin de o lună, pe 14 septembrie, elevii ar urma să reia cursurile, însă într-un context complicat: pandemia de COVID-19. Copiii, părinții, cadrele didactice și autoritățile se tem răspândirea virusului între elevi, în contextul reluării fizice a cursurilor, însă și de blocarea anului școlar, având în vedere că în multe unități din mediul rural nu sunt resurse pentru realizarea învățământului online.
Ministerul Sănătății a publicat un document ce conține un set de măsuri pe care instituțiile de învățământ ar trebui să îl pună în practică. Școlile, împreună cu autoritățile locale, vor decide, în funcție de situația epidemiologică, modul în care acestea își vor desfășura cursurile în noul an școlar.
Documentul propus de Ministerul Sănătății are în vedere trei scenarii care vor fi puse în practică, în funcție de numărul cazurilor de coronavirus la nivel local și de modul în care instituțiile de învățământ pot să gestioneze situația, astfel încât să se respecte normele sanitare. Cele trei propuneri se referă la învățământ online, prezența fizică la școală și hibrid.
Alexandru Rafila: Trebuie să existe o gândire la nivel naţional
Medicii susţin că igienizarea tuturor şcolilor şi o planificare la nivel naţional, însă adaptată fiecărei unităţi, sunt măsurile principale ce ar trebui luate de autorităţi la începutul şcolii, pentru a evita ca acestea să devină focare.
„Este un proces complex, deschiderea școlii, el trebuie adaptat, trebuie să existe o gândire la nivel național dar aplicabilitatea trebuie să fie individualizată pentru fiecare școală pentru că fiecare școală este altfel. (..)
Discutăm de foarte mulți ani igienizarea școlilor, mie mi se pare că e o oportunitate să rezolvăm odată pentru totdeauna această problemă. Nu am informații din teren, am văzut că e un comitet interministerial, intersectorial care acționează foarte intens am înțeles în ultimele zile.
Să sperăm că reușește să depășească această problemă. Dar dincolo de condițiile igienice din școală, mai avem și particularități. Sunt câteva elemente pe care eu le-aș discuta.
O dată e pregătirea școlii, al doilea este pregătirea personalului din școală pentru activități care să prevină transmiterea, pe de-o parte, iar personalul trebuie să fie adaptat soluției de învățământ care este fezabilă pentru o anumită școală și aici eu v-am mai spus că eu sunt adeptul mai multor variante din care școala, împreună cu inspectoratul școlar să aleagă una pentru că numărul de elevi din clase e diferit, deci e bine, acolo unde putem să avem o școală cât mai apropiată de normal, mai mult contează foarte mult contextul epidemiologic local, nu e același lucru dacă ar începe școala mâine, nu e același lucru situația din județul Argeș și situația din județul Harghita. Nu trebuie să pun aceleași măsuri într-un județ sau în alt județ dacă au situații epidemiologice diferite.
Măsurile de prevenire trebuie să țină cont de un număr limitat de elevi în clasă, de o suprafață minimă raportată la acel număr de elevi. Deobicei clasele nu sunt extrem de mari și trebuie să am o suprafață măcar de 2 metri pătrați pentru fiecare elev în clasă, mai există un spațiu suplimentar pe care trebuie să îl aloc profesorului și activităților. Trebuie gândite lucrurile în felul ăsta.
După aceea, cum structurezi orele, știți că un lucru foarte important este atunci când copiii ies din clasă și se întorc în clasă din pauza să poată să își curețe mâinile.
Nu am timp la toaletă să stau cu 20 de copii la rând la două chiuvete să se spele pe mâini, că se duce toată pauza și se compromite și ora. Și atunci, la intrarea în clasă trebuie două flacoane cu dezinfectant, 15 copii își dezinfectează mâinile în mai puțin de 1 minut la ieșire și la intrarea în clasă. Și am rezolvat problema dezinfecției mâinilor. Toate chestiunile astea dacă sunt exersate înainte de cei care organizează activitatea la nivelul fiecărei școli cred că se creează condițiile pentru ca școala să poată să înceapă”, a declarat Alexandru Rafila la Digi24.
Scenariul în care toți elevii vor fi prezenți, fizic, la școală, imposibil de pus în practică în mediul urban
Majoritatea liceelor și a școlilor din orașe, inclusiv din București, funcționează în mai multe schimburi, fluxul elevilor care ar urma să intre pe porțile instituțiilor de învățământ fiind foarte ridicat, iar distanțarea socială imposibil de menținut.
Federația Națională a Asociațiilor de Părinți consideră că, în acest moment, în mediul urban, scenariul în care toți elevii vor participa fizic la cursuri este imposibil de pus în practică.
„Planul verde (n.r. Scenariul 1), în acest moment, va fi pus în practică în mediul rural, acolo unde unitățile de învățământ au un număr mic de elevi și unde se poate ține și distanțare fizică. În urbanul mic și în urbanul mare e mai greu de pus în practică, pentru că încă sunt părinți reticenți în a-și trimite copiii la școală. Sunt copii care fac parte din formațiuni de studiu cu un număr mare de elevi și ar însemna să stea ca sardelele în acea sală de curs. Chiar dacă vor folosi masca, riscul de contaminare e major”, a declarat Iulian Cristache, reprezentantul Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, pentru mainnews.ro.
„Scenariul verde (n.r. Scenariul 1) ar putea fi pus în practică doar în școlile în care se învață într-un singur schimb.
În Coșbuc nu cred că ar fi plauzibil acel scenariu, pentru că funcționăm în două schimburi. Avem un număr mare de elevi”, a explicat Florina Ruse, director adjunct al Colegiului Național Bilingv „George Coșbuc” din București, pentru mainnews.ro.
Care este cel mai plauzibil plan pentru susținerea orelor de curs
În condițiile actuale, cel mai eficient plan pentru susținerea orelor de curs ar fi cel în care profesorul va avea jumătate de clasă prezentă în sală și cealaltă jumătate prezentă din fața calculatorului, spun profesorii.
„Un scenariu plauzibil ar fi cel hibrid, cu o parte din elevi care vin la școală, o parte care vor face școala în mediul online. Jumătate din efectivul clasei va fi prezentă la școală, cu distanțare de 1 metru între elevi, iar profesorul se conectează online cu ceilalți de acasă și, cumva, are toata clasa”, a precizat Florina Ruse.
Pentru ca acest lucru să fie posibil, școlile au nevoie de dispozitive care să transmită, live, orele ținute de profesori. Elevii care stau acasă în săptămâna respectivă ar urma să asiste lecțiile de pe calculator, fiind obligați să aibă camera web pornită, în permanență, în timpul orelor.
„Transmiterea lecțiilor live ușurează, într-un fel, aceste lecții. Una era să intri pe calculator și să poți să faci un plan de învățământ online și altceva e să predai din clasă, cum predai față în față. Profesorul trebuie să se comporte normal. Aici e marea bătălie, ca lecțiile să fie transmise live de la școală. Profesorul vorbește la clasă, e auzit de cei care stau online, profesorul îi poate asculta sau întreba pe cei de acasă. Prezența trebuie să fie obligatorie în fața calculatorului”, a declarat reprezentantul Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți.
Pe lângă incertitudinile cauzate de modul în care școlile vor aborda situația cursurilor fizice sau online, părinții sunt îngrijorați de situația epidemiologică și unii ar refuza să își trimită copiii la școală.
„Primesc foarte multe mesaje în care părinții spun că nu vor să trimită copiii la școală până nu va exista un vaccin sau o medicație, astfel încât să nu riște să își îmbolnăvească propriul copil sau acesta să devină un transmițător al virusului la nivelul familiei”, este semnalul de alarmă dat de Iulian Cristache.
Elevii nu vor avea, de la începutul școlii, tabletele și laptopurile promise de Guvernul României
În ședința de guvern din 14 august s-a stabilit că Ministerul Fondurilor Europene va propune o ordonanță de urgență de decontare a aproximativ 500.000 de laptopuri și tablete din fonduri europene pentru autoritățile publice locale, în valoare de 100 de milioane de euro.
Iulian Cristache a precizat că tabletele și laptopurile promise de Guvernul României nu vor fi achiziționate până la data de 14 septembrie, dar este încrezător că, până la începutul lunii noiembrie, toți elevii din România vor avea un dispozitiv de pe care să participe la ore.
„Eforturile la nivelul Guvernului, știți că e vorba de peste 500.000 de echipamente care trebuie să fie achiziționate, nu se vor încadra în termenul începutului anului școlar, dar, până la sfârșitul lui octombrie, eventual început de noiembrie, atunci, la nivel național ar trebui să aibă toți. Chiar dacă cifra (n.r. elevilor care au nevoie de laptopuri/tablete) e mai mare de 500.000, comunitățile locale s-au mobilizat și au cumpărat prin Consiliul Local aceste dispozitive pentru comunitățile sărace, inclusiv sponsorizări, inclusiv ONG-uri”, susţine reprezentantul Federației Naționale a Asociației de Părinți.
Cum gestionează țările din Europa redeschiderea școlilor
În Italia, studenții vor fi nevoiți să poarte măști, iar profesorii vor fi nevoiți să poarte viziere. Se vor ține lecții în aer liber, în teatre sau muzee, dacă acest lucru va fi posibil. De asemenea, grupele vor fi mai mici, pentru a permite distanțarea socială și 50.000 de cadre didactice suplinitoare vor fi aduse în școli, pentru a face acest lucru posibil.
Spania va redeschide școlile în data de 4 septembrie. În sălile de curs vor fi, cel mult, 20 de elevi. Aceștia vor fi nevoiți să poarte măști de protecție și să păstreze o distanță de 1,5 metri unii față de ceilalți.
În Danemarca, țară care și-a redeschis școlile în 15 aprilie, elevii trebuie să se spele pe mâini la fiecare două ore, fără să fie nevoiți să poarte măști. Toate materialele pe care aceștia le folosesc în procesul educațional trebuie dezinfectate de două ori pe zi, băncile sunt așezate la 2 metri una de cealaltă, iar orele, dacă este posibil, se țin afară.
Polonia va redeschide școlile pe 2 septembrie, iar Ministrul polonez al Educației a anunțat că, în majoritatea școlilor, orele tradiționale și contactul direct al elevilor vor reveni la normal. Acesta a declarat că îi va obliga pe părinți să își trimită copiii la școală, chiar dacă sunt îngrijorați din cauza infectărilor.
Sursa foto: Inquam Photos/Octav Ganea
Comentarii
… [Trackback]
[…] Here you can find 22694 more Info on that Topic: mainnews.ro/scoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatieiscoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatiei-cat-de-pregatite-sunt-autoritatile…
… [Trackback]
[…] Here you will find 21601 more Information on that Topic: mainnews.ro/scoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatieiscoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatiei-cat-de-pregatite-sunt-auto…
… [Trackback]
[…] Read More to that Topic: mainnews.ro/scoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatieiscoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatiei-cat-de-pregatite-sunt-autoritatile/ […]
… [Trackback]
[…] Info on that Topic: mainnews.ro/scoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatieiscoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatiei-cat-de-pregatite-sunt-autoritatile/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on on that Topic: mainnews.ro/scoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatieiscoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatiei-cat-de-pregatite-sunt-autoritatile/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Info here to that Topic: mainnews.ro/scoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatieiscoala-in-vremea-pandemiei-intre-teama-de-virus-si-cea-de-lipsa-a-educatiei-cat-de-pregatite-sunt-autoritatile/ […]