Psihologul Keren Rosner, despre elevul care a pulverizat spray lacrimogen la liceu: „De foarte multe ori elevii agresați spun ce li se întâmplă, dar adulții nu prea îi iau în serios”
25 de elevi de la Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida” din Capitală au ajuns la spital după ce un adolescent de 15 ani a folosit pe holurile școlii un spray lacrimogen. Tatăl elevului care a folosit spray-ul spune că elevul său a fost bătut cu pumnii și picioarele în pauza dintre ore, înainte de a se petrece acest incident. Polițiștii de la Serviciul de Siguranță Școlară anchetează acum cazul.
Cazul a fost preluat de Serviciul de Siguranță Școlară din cadrul Poliției Capitalei, care a deschis un dosar penal pentru portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase, lovire și alte violențe.
„Au ieşit în curte şi băiatul meu era retras cu un coleg la zid, cu spatele, şi au venit în jurul lui vreo 20 de persoane, toţi din şcoală, şi au început să se ia de el, să îl împingă, să-l scuipe, să îi dea cu palma… L-au pus jos toţi, câţi erau, 20, şi l-au luat la pumni, la picioare. Copilul s-a ridicat, avea la el un spray paralizant dat de mine, pentru că noi stăm într-un cartier unde sunt câini mulţi”, a declarat jurnaliştilor tatăl băiatului.
Tatăl adolescentului a declarat că va merge la Institutul de Medicină Legală pentru a obține un certificat medico-legal care să ateste că fiul său a fost victima unei agresiuni.
Main News a discutat cu psihologul Keren Rosner despre semnalele comportamentale și importanța dialogului între elevi și adulți în prevenirea cazurilor de bullying.
Keren Rosner a subliniat necesitatea unei comunicări deschise și a implicării active a adulților în identificarea și prevenirea comportamentelor agresive în mediul școlar
„De foarte multe ori elevii agresați spun ce li se întâmplă, sau sugerează, însă adulții nu prea îl iau in serios. Atunci înțelege că este pe cont propriu, că nimeni nu îl ajută, că nimeni nu intervine. Încearcă să se apere singur, dar adună frustrare. La un moment dat sunt copii adolescenți care răbufnesc, care își fac planuri de răzbunare. Suportă până într-un punct, apoi încearcă se se apere, dar tot prin agresiune, tot prin violență.
În astfel de situații dialogul ar putea să fie eficient doar dacă este inițiat de dirigintă, de un profesor, într-un mediul formal, dar între victimă și agresor el nu vede altă posibilitate decât să răspundă prin agresiune, să demonstreze că nu îi mai este frică, că este mai puternic și să găsească o strategie și să domine”, a spus psihologul.
Keren Rosner a subliniat că educația în școli ar trebui să includă programe de prevenire a bullying-ului, concentrându-se pe dezvoltarea empatiei și a abilităților sociale.
„Prevenția o poate face profesorul la clasă, dirigintele, învățătoarea, dar și psihologul școlii poate să aibă întâlniri atunci când sesizează că într-o clasă există elevi care sunt agresori, sau care sunt agresați. Toți ar trebui să fie informați ce înseamnă bullyingul și când se consideră a fi bullying. Sigur nu orice glumă sau orice joacă este bullying, dar în acest caz cei doi protagoniști sunt de acord să intre în acel jos, însă în cazul bullyingului victima nu este niciodată de acord să intre în jocul umilitor, agresiv al agresorului. Pe el nu îl distrează, ci din contră îl face să sufere.
Să se dea importanță atunci când victima vine și vorbește. Să nu se minimizeze și să nu se ignore astfel de lucruri cu replici de genul „Așa e între copii. Lasă că vă împăcați voi mâine”. Trebuie luate în serios. Aceste aspecte, ignorate, nu fac decât să îi dea putere agresorului ca mâine să facă la fel.
O altă strategie este ca ceilalți să intervină, să nu rămână pasivi, să fie doar privitori și să nu îi intereseze. Să intervină în favoarea victimei. În momentul în care victima are susținător agresorii se retrag, efectul nu este la fel”
Rosner evidențiază că agresorii, în general, pot avea propriile lor frustrări și nefericiri pe care le poartă cu ei. Aceștia pot încerca să-și manifeste dominanța și controlul asupra altora pentru a face față propriilor probleme.
„Temele de bullying sunt diverse. El a fost întotdeauna, dar în ultima perioada cred că este și mai rafinat, și mai diversificat. Cred că mult mai mulți elevi încearcă să aibă o atitudine dominatoare față de alți elevi. Sunt foarte multe frustrări în rândul copiilor și adolescenților. Frustrări cu care vin de acasă. Noi am vorbit de victime, dar și agresorul este o victimă la rândul ei. El nu ajunge să își dorească să umilească și să trateze urât nejustificat un coleg decât dacă el este nefericit, decât dacă el poate este tratat similar acasă”, a spus psihologul Keren Rosner pentru Main News.
Comentarii