O asociere din Turcia, singura care a depus ofertă la licitația pentru porțiunea lipsă din autostrada Lugoj – Deva. Sorin Grindeanu s-a încurcat din nou în termene
Doar o singură ofertă a fost depusă, în final, la licitația cu precalificare organizată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii pentru finalizarea lucrărilor la lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, a anunțat luni, 14 februarie, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.
Porțiunea de autostradă va avea o lungime între Magina și Holdea va avea o lungime de 13,16 km, din care 2,13 km de tunel. Potrivit CNAIR, este vorba despre asocierea turcă Mapa Insaat – Cengiz Insaat, cea cu care CNAIR a semnat recent contractul pentru secțiunea 2 a autostrăzii Sibiu – Pitești.
Inițial CNAIR a selectat șase constructori candidați pentru această lucrare, însă cinci dintre aceștia au ales să nu depună ofertă. Documentația de slabă calitate dar și valoarea estimată la nivelul din urmă cu trei ani, în condițiile în care prețul materialelor de construcții a explodat, ar putea fi unele dintre motive care i-au îndepărtat pe potențialii ofertanți.
Pentru acest contract estimarea companiei de drumuri este între 1,36 miliarde lei și 1,56 miliarde lei fără TVA, o parte din finanțare fiind asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, după ce fondurile fondurile europene operaționale destinate acestui proiect au fost definitiv pierdute.
Grindeanu s-a încurcat, din nou
Grăbit probabil să dea vestea cea mare, ministrul transporturilor a greșit, din nou, termenele. Sorin Grindeanu a menționat, în mesajul publicat pe Facebook, că viitorul constructor va avea obligația să finalizeze întregul contract în termen de 38 luni – 10 luni pentru proiectare și 28 pentru execuție. Informația este parțial falsă. Termenul prevăzut în caietul de sarcini este de 48 luni – 14 luni pentru proiectare, respectiv 34 luni pentru execuție – însă ofertanți primesc puncte în plus pentru reducerea acestor durate. Numai că, oferta turcilor nu a fost deschisă deocamdată, așa că Sorin Grindeanu nu avea de unde să știe ce conține.
O firmă apropiată de Erdogan
Mapa Insaat Ve Ticaret face parte din grupul de firme Mapa, fondat în 1970 de Mehmet Nazif Günal, care potrivit potrivit presei ar avea relații foarte apropiate cu președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan.
De altfel, Erdogan i-a luat apărarea lui Mehmet Nazif Günal, după ce fostul director al alianței Renault-Nissan, Carlos Ghosn a fost exfiltrat din Japonia, unde urma să fie condamnat, cu ajutorul unui zbor charter operat de un avion deținut de grupul Mapa.
Potrivit Los Angeles Times, chiar președintele Venezuelei, Nicolas Maduro s-ar fi folosit de avioanele deținute de Mapa. Acesta ar fi trimis aur către Istanbul în timpul manifestațiilor de protest care urmăreau înlocuirea sa de la putere. Ba mai mult, o aeronavă Mapa ar fi fost trimisă de la Moscova către Caracas pe data de 30 aprilie pentru a-l scoate din țară pe Maduro. Secretarul de stat al SUA de la acea vreme, Michael Pompeo, a spus că planul era să-l ducă pe Maduro în siguranță în Cuba, însă rușii l-ar fi convins să rămână.
Epopeea porțiunii lipsă din autostrada Lugoj – Deva
În anul 2013, în timp ce drumurile se aflau în subordinea lui Dan Șova (PSD), CNADNR (n.r. – actuala CNAIR) a contractat lucrările la Lotul 2 al autostrăzii A1 Lugoj–Deva cu Asocierea Salini Impregilo-Secol Spa pentru suma de 562 milioane de lei fără TVA, finanțarea urmând să fie asigurată în proporție de 85% din fonduri europene. În același an, Agenția de Protecție a Mediului a aprobat un acord de mediu, care impune modificarea proiectului inițial prin realizarea unor tuneluri, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele.
Compania de drumuri a solicitat constructorului în 2015 să elaboreze un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a răzgândit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri. În paranteză fie spus, tunelurile reprezentau și singura variantă prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord să finanțeze nicio soluție care ar fi mutilat cadrul natural. În primăvara anului 2017, în timp ce în fruntea transporturilor era Răzvan Cuc (PSD), CNAIR a reziliat parțial contractul pentru lotul 2, pe porțiune de circa 9 km ce cuprinde zona de tuneluri din lotul 2. A fost o decizie extrem de proastă, cum avea să se dovedească 3 ani mai târziu.
Salini Impregilo a câștigat în 2020 procesul privind rezilierea abuzivă a contractului la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, care a obligat statul român să repună în contract constructorul și totodată să plătească despăgubiri de 48 de milioane de euro, plus alte câteva milioane drept cheltuieli de judecată.
Sursa foto: forum.peundemerg.ro
Comentarii