Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Lucrările de reabilitare a DN68A Margina-Holdea, ruta de ocolire a porțiunii lipsă din A1 Sibiu-Nădlac, aproape de finalizare

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 4 iulie 2021

Lucrările de reabilitare a DN68A Margina-Holdea, ruta de ocolire porțiunii lipsă din autostrada A1 între Sibiu și Nădlac, sunt au intrat pe ultima sută de metri.  

Aflat într-o vizită în zonă pentru a verifica stadiul lucrărilor, ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, a dat asigurări că lucrările vor fi finalizate până pe 10 iulie.

Licitația pentru cei 9 km lipsă a fost deblocată

În prezent, se află în derulare o licitație, lansată în 2019, pentru proiectarea și execuția secțiunii E și finalizarea secțiunii D, în lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel. Valoarea estimată a lucrărilor este 1,36 – 1,56 miliarde de lei fără TVA.

În luna mai s-a încheiat etapa de depunere a candidaturilor, în care s-au înscris nouă firme, majoritate din Turcia. Dintre acestea, CNAIR va alege cinci sau șase firme, care vor putea depune oferte.

Termenul de finalizare este 14 luni pentru proiectare și 34 luni pentru execuție, însă firmele participante la licitație primesc puncte în plus dacă propun termene mai reduse.

Epopeea lotului 2 al autostrăzii Lugoj-Deva

În anul 2013, în timp ce drumurile se aflau în subordinea lui Dan Șova (PSD), CNADNR (n.r. – actuala CNAIR) a contractat lucrările la Lotul 2 al autostrăzii A1 Lugoj–Deva cu Asocierea Salini Impregilo -Secol Spa pentru suma de 562 milioane de lei fără TVA, finanțarea urmând să fie asigurată în proporție de 85% din fonduri europene. În același an, Agenția de Protecție a Mediului a aprobat un acord de mediu, care impune modificarea proiectului inițial prin realizarea unor tuneluri, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele.

Compania de drumuri a solicitat constructorului în 2015 să elaboreze un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a răzgândit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri. În paranteză fie spus, tunelurile reprezentau și singura variantă prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord să finanțeze nicio soluție care ar fi mutilat cadrul natural.

În primăvara anului 2017, în timp ce în fruntea transporturilor era Răzvan Cuc (PSD), CNAIR a reziliat parțial contractul pentru lotul 2, pe o porțiune de circa 9 km ce cuprinde zona de tuneluri din lotul 2. A fost o decizie extrem de proastă, cum avea să se dovedească 3 ani mai târziu.

Salini Impregilo a câștigat în 2020 procesul privind rezilierea abuzivă a contractului la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, care a obligat statul român să repună în contract constructorul și totodată să plătească despăgubiri de 230 milioane de lei, plus alte câteva milioane drept cheltuieli de judecată.

CITEȘTE ȘI: România, condamnată să plătească despăgubiri de 50 de milioane de euro, după reziliere contractului la o autostradă / Cum se apără Răzvan Cuc

Lotul 2 Lugoj-Deva

Lungime: 28,75 km

Semnare contract: august 2013

Data emiterii ordinului de începere a lucrărilor: Noiembrie 2013

Termen estimat de finalizare a lucrărilor: Secțiunile A, B și C (Dumbrava – Margina au fost deschise traficului în martie 2017. Pentru secțiunile D și E nu există un termen estimativ de finalizare.

CITEȘTE ȘI: EXCLUSIV Ce cuprinde acordul de înțelegere dintre CNAIR și Salini privind lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *