Thursday, October 24, 2024
Jurnalism corect


EXCLUSIV Ce cuprinde acordul de înțelegere dintre CNAIR și Salini privind lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 21 aprilie 2021

După ce a fost condamnată la plata unor despăgubiri de circa 230 milioane de lei ca urmare a rezilierii abuzive a contractului pentru lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii a încheiat un acord de înțelegere cu Salini prin care se angajează să achite întreaga sumă, în mai multe tranșe, până la finalul anului.

Conform informațiilor transmise de CNAIR la solicitarea Mainnews.ro, acordul de înțelegere cu Salini prevede:

– eșalonarea plății sumei dispusă de către Tribunalul Arbitral, în mai multe tranșe care urmează să fie plătite pe parcursul anului 2021

– angajamentul antreprenorului că va retrage acțiunile în instanță privind executarea silită a CNAIR pentru sumele dispuse de instanța arbitrală

– renunțarea de către antreprenor la alte acțiuni arbitrale

– prin acordul de înțelegere, CNAIR SA nu renunță la drepturile sale privind anularea hotărârii arbitrale finale din 30.03.2020, existând depusă la instanțele de judecată o solicitare în acest sens.

Licitația a fost deblocată

În prezent, se află în derulare o licitație, lansată în 2019, pentru proiectarea și execuția secțiunii E și finalizarea secțiunii D, în lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel. Valoarea estimată a lucrărilor este 1,36 – 1,56 miliarde de lei fără TVA.

Termenul de finalizare este 14 luni pentru proiectare și 34 luni pentru execuție, însă firmele participante la licitație primesc puncte în plus dacă propun termene mai reduse.

O problemă importantă pentru acest lot rămâne finanțarea. Sumele necesare ar fi trebuit să vină în proporție de 85% din fondurile de coeziune ale UE, cu condiția ca lucrările să fie finalizate până la finele anului 2023. Cum acest lucru este imposibil, Guvernul a plasat proiectul în Planul Național de Redresare și Reziliență, cu care trebuie să fie de acord și Comisia Europeană.

Epopeea lotului 2 al autostrăzii Lugoj-Deva

În anul 2013, în timp ce drumurile se aflau în subordinea lui Dan Șova (PSD), CNADNR (n.r. – actuala CNAIR) a contractat lucrările la Lotul 2 al autostrăzii A1 Lugoj–Deva cu Asocierea Salini Impregilo -Secol Spa pentru suma de 562 milioane de lei fără TVA, finanțarea urmând să fie asigurată în proporție de 85% din fonduri europene. În același an, Agenția de Protecție a Mediului a aprobat un acord de mediu, care impune modificarea proiectului inițial prin realizarea unor tuneluri, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele.

Compania de drumuri a solicitat constructorului în 2015 să elaboreze un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a răzgândit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri. În paranteză fie spus, tunelurile reprezentau și singura variantă prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord să finanțeze nicio soluție care ar fi mutilat cadrul natural.

În primăvara anului 2017, în timp ce în fruntea transporturilor era Răzvan Cuc (PSD), CNAIR a reziliat parțial contractul pentru lotul 2, pe o porțiune de circa 9 km ce cuprinde zona de tuneluri din lotul 2. A fost o decizie extrem de proastă, cum avea să se dovedească 3 ani mai târziu.

Salini Impregilo a câștigat în 2020 procesul privind rezilierea abuzivă a contractului la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, care a obligat statul român să repună în contract constructorul și totodată să plătească despăgubiri de 230 milioane de lei, plus alte câteva milioane drept cheltuieli de judecată.

CITEȘTE ȘI: România, condamnată să plătească despăgubiri de 50 de milioane de euro, după reziliere contractului la o autostradă / Cum se apără Răzvan Cuc

Lotul 2 Lugoj-Deva

Lungime: 28,75 km

Semnare contract: august 2013

Data emiterii ordinului de începere a lucrărilor: Noiembrie 2013

Termen estimat de finalizare a lucrărilor: Secțiunile A, B și C (Dumbrava – Margina au fost deschise traficului în martie 2017. Pentru secțiunile D și E nu există un termen estimativ de finalizare.

Sursa foto: forum.peundemerg.ro

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *