Livrarea grânelor din Ucraina, o provocare pentru România
Ucraina trebuie să mute 20 de milioane de tone de cereale în mai puțin de trei luni pentru a evita blocajele și a preveni o criză alimentară globală. Țara noastră, care și-a pus la dispoziție infrastructura rutieră, feroviară și portuară pentru a facilita exporturile ucrainene, se află acum într-o cursă contra cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina pe pieţele mondiale, relatează Reuters.
Comisarul european pentru transport, Adina Vălean, a numit provocarea drept una „gigantică” și a declarat, joi, 12 mai, că Comisia Europeană va colabora cu guvernele UE pentru a pune în aplicare noi rute de transport eficiente pentru cerealele ucrainene.
Amploarea acestei provocări este evidentă în portul Constanţa, unde doar 1% din ţinta UE, adică aproximativ 240.000 de tone de cereale din Ucraina au reuşit să treacă până acum, a declarat directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Florin Goidea.
„Suntem în măsură să intermediem aceste bunuri graţie unor mari eforturi”, a declarat președintele Comvex, Viorel Panait, pentru Reuters. „Dar aceste eforturi sunt insuficiente pentru a face rute de tranzit peste noapte pentru volume atât de importante. Este clar nevoie de mai multe echipamente.”
Anul trecut, portul Constanța a livrat un record de 25,2 milioane de tone de cereale din România și de la vecinii noștri fără ieșire la mare, Serbia, Ungaria și Austria.
Viorel Panait a estimat că operatorii din portul Constanţa, graţie unor noi investiţii promise în infrastructură, ar putea gestiona o cantitate cu 20% mai mare faţă de volumele de anul trecut, adică un plus de aproximativ cinci milioane de tone. Viorel Panait a mai spus că sprijinul Guvernului sau al UE ar putea ajuta operatorii să investească în echipamente costisitoare de care este nevoie pentru a putea intermedia cerealele din Ucraina, precum macarale, echipamente de încărcare şi descărcare a trenurilor şi utilaje pentru materiile prime pe care portul Constanţa nu le intermediază de obicei.
Mai mult, unul dintre principalele obstacole care stau în calea preluării cerealelor din Ucraina sunt problemele la infrastructura care conectează portul Constanţa. La începutul anului, aproximativ 700 de vagoane de marfă ruginite erau blocate pe şine, iar reabilitarea şinelor de cale ferată era blocată.
Între timp, operatorul feroviar deţinut de statul român a ridicat jumătate din vagoanele scoase din serviciu.
În luna iunie, operatorul va reabilita 35 de linii de cale ferată din portul Constanţa, graţie unei investiţii de 200 de milioane de lei, a anunţat ministrul Transporturilor. De asemenea, România lucrează la reabilitarea unor căi ferate care fac legătura între teritoriul Ucrainei şi porturile româneşti de la Dunăre.
Foto: Inquam Photos / Tudor Costache
Comentarii