Investiția de 6 miliarde euro în secțiunea montană a Autostrăzii Unirii, la un pas să fie aprobată de Guvern
Consiliul interministerial a avizat favorabil indicatorii tehnico-economici pentru construirea secțiunii montane Miercurea Nirajului-Leghin a Autostrăzii Unirii, cel mai important proiect de infrastructură din istoria României. În perioada următoare, Guvernul ar trebui să emită la rândul său o hotărâre favorabilă acestei investiții estimate la peste 6 miliarde euro, după care CNAIR va putea lansa licitațiile pentru proiectarea și execuția lucrărilor.
Secțiunea Miercurea Nirajului — Leghin va avea o lungime totală de 159,2 km, iar traseul acesteia va include:
– cinci noduri rutiere la intersecția DN13A (Sovata), DN13B (Joseni), DN12 (#Ditrău), DN15 (Tulgheș), DN15B (Pipirig),
– 437 de structuri (119 poduri, 19 pasaje, 117 viaducte, 179 podețe),
– 47 tuneluri, în lungime totală de 11,64 km (cu lungimi individuale cuprinse între 70 m și 940 m).
Autostrada va beneficia și de patru parcări de scurtă durată, un punct de sprijin și întreținere, șase spații de servicii, două centre de întreținere și coordonare.
Proiectul, inclus în Programul Transport, are o valoare totală estimată de 31,56 miliarde lei (fără TVA).
Documentația tehnică pentru lansarea licitației necesare construcției secțiunii de autostradă Miercurea Nirajului — Leghin va fi elaborată dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern.
Stadiul la zi al Autostrăzii Unirii
De departe cel mai important proiect de infrastructură din istoria României, Autostrada Unirii ar trebui să unească Moldova și Transilvania printr-o conexiune rutieră de mare viteză, la nivelul secolului 21.
Autostrada Unirii este divizată în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv pod peste Prut). Prima porțiune, cea care traversează munții, este ceva mai avansată. Incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență, secțiunile Leghin – Târgu Neamț și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului vor fi, foarte probabil, terminate primele.
Pentru prima dintre acestea, CNAIR a încheiat cu grupul UMB Tehnostrade, pe 20 septembrie, contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor, în timp ce pentru cealaltă licitația nu a fost încă finalizată.
Aparent mai ușor de realizat Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni se afla abia în faza de studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Un contract în acest sens a fost încheiat cu firma Consitrans la începutul anului 2021. Deși toată documentația, inclusiv studiile de teren, ar fi trebuit să fie gata anul acesta, suntem încă departe de așa ceva. Conform unor estimări făcute de societatea civilă din Iași, întârzierea în acest contract este de peste 12 luni.
Comentarii