INTERVIU Pariul directorului general al CNAIR pentru finalul anului 2023. Cum explică Cristian Pistol întârzierile pe Autostrada Moldova
Optimismul este cuvântul de ordine la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Cu doar un lot în lungime de 13,5 km, din Autostrada Transilvania, inaugurat anul acesta, responsabilii din CNAIR speră într-un final de an presărat cu mai multe inaugurări, în ciuda vremii specifice acestei perioade. Într-un interviu acordat pentru Mainnews.ro, directorul general al companiei, Cristian Pistol, a declarat că borna de 100 km de autostradă și drum expres pe 2023 ar putea fi depășită, în condițiile în care urmează să fie inaugurate lotul 2 al Autostrăzii A0 București Nord (9,5 km), lotul A3 Chețani – Câmpia Turzii (15 km), tronsonul 3 al Drumului Expres Craiova – Pitești (32 km), lotul 2 și o porțiune din lotul 1 din A0 Sud (23 km) și legătura Oradea – A3 (12 km), parte a DX 11.
În ceea ce privește Autostrada Moldova, obiectiv finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, suntem încă departe de inaugurări. Cel mai avansat șantier este lotul 1 al secțiunii dintre Ploiești și Buzău, în timp ce pe cele șase loturi dintre Focșani și Bacău progresul este aproape insesizabil. Asta nu-l împiedică pe Cristian Pistol să rămână optimist. Deși admite că termenele inițiale ar putea fi depășite, directorul CNAIR susține că anul viitor ar urma să fie inaugurate patru loturi, primele două ale secțiunii dintre Ploiești și Buzău, respectiv loturile 1 și 4 ale secțiunii Buzău – Focșani.
Redăm prima parte a interviului acordat de Cristian Pistol:
MN: Până la această dată avem inaugurat doar un singur lot de autostradă, Nușfalău – Suplacu de Barcău, în lungime de 13,5 km. Atingem borna de 100 km de autostradă și drum expres, evocată de domnul premier Marcel Ciolacu? Care sunt porțiunile ce vor fi date în trafic anul acesta?
CP: În principiu, ce ne-am asumat a fost ca în cei doi ani cumulat să atingem un minim de 250 km de autostradă și drum expres. Dacă vorbim numai de anul 2023, avem acest lot menționat de dumneavoastră și mai avem în lucru și alte loturi cu un stadiu fizic foarte avansat. Mă refer aici la lotul 2 A0 Sud și cu o prelungire din lotul 1 până la DN4. Avem lotul 2 pe zona de nord, avem lotul dintre Chețani și Câmpia Turzii și Tronsonul 2 al Drumului Expres Craiova – Pitești. Pe de altă parte, mai avem și o legătură de la A3 la Oradea în stadiu avansat. Toate acestea au posibilitatea, în funcție de condițiile meteorologice, de a fi finalizate anul acesta.
MN: Care sunt șansele de deschidere a secțiunii de sud a A0 până în DN4?
CP: Pot să văd spun că sunt 100% șanse de deschidere între DN6 și DN5. Între DN5 și DN4 sunt de 95%. Șansele sunt foarte mari. Mai sunt câteva lucrări care implică mixturi bituminoase, drept pentru care trebuie să avem acele două condiții îndeplinite: timpul să nu fie ploios și trebuie să avem temperaturi de peste 5 grade Celsius.
MN: Pe Sectorul 3 al Drumului Expres Craiova – Pitești, UMB mai are încă de lucru la supratraversarea de la Jitaru. Sunt probleme și în ceea ce privește descărcarea traficului la Colonești. Sunteți convins că va fi dat în trafic acest tronson până la finele anului?
CP: Din toate discuțiile pe care le-am purtat cu antreprenorul și colegii mei de la unitatea de implementare pot să vă spun că șansele sunt foarte mari pentru a fi deschis anul acesta. Cum ați spus dumneavoastră, încă se lucrează la rampe, urmează să vină cu straturile de mixturi bituminoase, la Jitaru. În ceea ce privește legătura de la Colonești, pe pasaj deja s-a dat drumul la circulației pentru a fi finalizată intersecția la nivelul solului. Restul tronsonului este finalizat.
MN: Ați menționat și de Chețani – Câmpia Turzii, fostul lot Straco. La ce dată va fi dat în folosință?
CP: Ce pot să vă spun este că Lotul 2 al A0 Nord, Tronsonul 3 al Drumului Expres Craiova – Pitești și lotul de la Chețani au termen de finalizare în 2024. Toate vor fi devansate față de termenele contractuale.
MN: Depinde de când le calculăm. UMB a furat puțin startul pe A0 Nord.
CP: Le calculăm de când facem hârtiile și dăm ordinele de începere.
MN: Din Oltenia vă rog merge către Moldova, pe viitoare Autostradă Moldova. Din păcate, pe aceste șantiere lucrările nu merg cum ne-am fi dorit. Pe primele două loturi ale Secțiunii Ploiești – Buzău lucrările ar trebui să fie gata în aprilie 2024, respectiv octombrie 2024. Mai stau în picioare aceste termene?
CP: Da, ambele loturi vor fi finalizate anul viitor. Lotul 1 Dumbrava – Mizil avem un progres fizic de 34%, iar pe lotul 2 Mizil – Pietroasele progresul este de aproape 30%. Ele nu au mers așa cum ne-am fi dorit noi. Pe de altă parte, au fost și niște probleme în teren, care nu au fost foarte bine aprofundate în faza de proiectare, ceea ce a dus la mici întârzieri.
MN: V-am întrebat altceva. Cum am spus, ele au termene în aprilie și octombrie 2024. Aceste termene vor fi respectate, sau ne ducem către finalul anului?
CP: În principiu, în luna octombrie vor fi finalizate ambele loturi.
MN: Mergem mai departe și ajungem pe șantierul UMB, format din 10 loturi. Cu excepția secțiunii dintre Buzău și Focșani, unde s-a mai lucrat cât de cât, pe restul loturilor totul pare încremenit, la mai bine de 6 luni de la începerea lucrărilor. Vorbim de întârzieri majore. De ce nu ați emis până acum certificate intermediare negative pentru UMB?
CP: Vă comunic progresul. Lotul 1 Focșani – Domnești Târg – 15%. Lotul 2 – 3%, Lotul 3 – 2%. Pe Bacău – Pașcani procentele sunt ceva mai mici, 3%, 1% și 1,5%. Acestea sunt stadiile fizice pe care le-a declarat antreprenorul și care au fost validate de către inginer ca urmare a situațiilor de lucrări depuse. În momentul de față, UMB a considerat să accelereze activitatea în șantier, lăsând deoparte certificatele intermediare de plată. A lucrat, are lucrările executate, dar nu sunt aduse la decontare.
MN: Ce ne-ați citat sunt stadii fizice de execuție.
CP: Procentele reale din șantier sunt ceva mai mari. Evident, nu cu foarte mult, dar sunt mai mari decât cele prezentate. Acele certificate de care vorbim se dau ținând de niște benchmark-uri. Ele sunt emise în momentul în care acele borne din contract nu sunt atinse.
MN: Dar nu vi se pare că sunt totuși niște întârzieri? Vorbim de progres 1% pe Lotul 2 Bacău – Pașcani, la 6 luni de la începerea lucrărilor. Urmează iarna și probabil că ne vom trezi în aprilie în plus cu maxim 1-2%, asta la 10 luni de la începerea lucrărilor.
CP: În momentul de față nu sunt îngrijorat că termenele nu vor fi respectate. Pot să vă asigur că din discuțiile pe care le-am purtat cu inginerii, unitățile de implementare și antreprenorul, ele vor fi chiar devansate.
Sursa foto: Inquam Photos / Virgil Simonescu
Comentarii