Stadiul la zi al autostrăzii care va lega Moldova de Țara Românească
La 164 ani de la Unirea Principatelor Române, prilejuită grație alegerii drept conducător al lui Alexandru Ioan Cuza, Moldova și Țara Românească nu sunt încă legate printr-un drum la nivelul secolului în care ne aflăm. Șansa istorică o reprezintă Planul Național de Redresare și Reziliență, program prin care ar urma să fie finanțată construirea unei autostrăzi între Buzău și Pașcani.
Autostrada Moldova va avea până la Pașcani o lungime de aproximativ 320 km și este împărțită în patru tronsoane Ploiești-Buzău, Buzău-Focșani, Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani. Toate aceste tronsoane au fost incluse spre finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență și ar trebui finalizate până în august 2026. În caz contrar, România va pierde banii europeni. Proiectul ar trebui continuat cu alte alți 117 km de drum de mare viteză, anume tronsoanele Pașcani – Suceava și Suceava – Siret, aflate în etapa de proiectare.
Ploiești-Buzău
Tronsonul este împărțit în trei loturi: Dumbrava-Mizil, Mizil-Pietroasele și Pietroasele-Buzău. Pe primele două au fost încheiate contractele anul trecut iar între timp au început și lucrările. Termenele pentru execuție sunt de 1 an și 8 luni. Pe lotul 1, unde lucrează italienii de la Pizzarotti, ritmul de lucru este extrem de lent, avansul proiectului fiind de doar 1,5%. Ceva mai bine se mișcă asocierea româno-bulgară dintre Coni și Trace, unde s-au efectuat peste 7,5% din totalul lucrărilor. Pentru contractul aferent lotului 3 încă se duc lupte în instanță.
Buzău-Focșani
Tronsonul Buzău-Focșani va fi cu siguranță o afacere de la un cap la altul a UMB. Grupul patronat de Dorinel Umbrărescu a obținut contractele pentru toate cele patru loturi: Buzău – Vadu Pașii, Vadu Pașii-Râmnicu Sărat, Râmnicu Sărat-Mândrești Munteni și Mândrești Munteni – Focșani. Termenele de execuție sunt de 1 ani și 8 luni pentru loturile 1 și 4, respectiv 2 ani și 2 luni pentru 2 și 3.
Focșani-Bacău
La fel ca pe tronsonul vecin, lucrările pe Focșani-Bacău vor fi efectuate tot de UMB. Contractele pentru toate cele trei loturi – Focșani-Domnești Târg, Domnești Târg-Răcăciuni și Răcăciuni-Bacău – au fost încheiate la jumătatea lunii decembrie iar constructorul român deja a demarat primele lucrări. Perioada de execuție este de 2 ani și 6 luni pentru fiecare lot.
Bacău-Pașcani
Este singurul unde nu au fost încheiate contractele pentru execuție. CNAIR a atribuit cele trei loturi – Săucești–Trifești, Trifești–Gherăești și Mircești – Pașcani – tot către UMB, însă o firmă din județul Neamț, Danlin XXL, apropiată de Ionel Arsene, a contestat la CNSC. Dacă aceste cereri vor fi respinse, compania de drumuri va putea încheia contractele. Termenele de execuție sunt de 2 ani și 6 luni.
Aici practic se află și singurul lot din Autostrada Moldova dat în folosință. Este de vorba de o porțiune în lungime de 16 km, utilizată și ca variantă de ocolire a municipiului Bacău, inaugurată la finele anului 2020 de UMB.
Comentarii