Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Guvernul investește peste 1,3 miliarde lei pentru reabilitarea unei căi ferate aflate la granița cu Ucraina

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 14 februarie 2023 Etichete: , ,

Guvernul urmează să aprobe în ședința care va avea loc miercuri, 15 februarie, un proiect care vizează reabilitarea căii ferate Dărmănești – Vișcani Frontieră, parte a Magistralei 500, cea care leagă Capitala de nordul Moldovei. Valoarea totală a investiției este estimată la 1,3 miliarde lei fără TVA, finanțarea urmând să fie asigurată din fonduri externe. 

Linia de cale ferată Dărmăneşti – Vicşani – Frontieră face parte din reţeaua TEN-T Core, şi este o linie importantă a reţelei de cale ferată din România, ce preia traficul feroviar internaţional de marfă şi de călători dinspre Ucraina şi face legătura cu Coridorul Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu ţările din sud – estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) şi ţările din nord – estul Europei (Republica Moldova, Ucraina).

Tabloul actual

La trenurile de călători viteza maximă este de 100 km/h pe intervalul Dărmănești – Dornești și 50 km/h pe intervalul Dornești – Vicșani Frontieră. La trenurile de marfă viteza maximă este de 80 km/h pe intervalul Dărmănești – Dornești și 50 km/h pe intervalul Dornești – Vicșani Frontieră pentru trenurile de marfă internaționale, respectiv 70 km/h pe intervalul Dărmănești – Dornești și 50 km/h pe intervalul Dornești – Vicșani Frontieră pentru trenurile directe de marfă. Pentru trenurile în complex feroviar Dornești – Vicșani viteza maximă este de 30 km/h.

Potrivit expunerii de motive, șina prezintă defecte în special pe suprafața de rulare: știrbituri, bavurări, patinări și desprinderi de material. Există porțiuni de traseu unde șina prezintă uzuri verticale foarte mari. Prisma de piatră spartă, în general, este curată la partea superioară. În linie curentă vegetația este prezentă la marginea prismei de piatră spartă. În stații însă vegetația este prezentă între linii, dar și între șine. Starea terasamentului este în general bună, excepție făcând terasamentele semnalate ca puncte periculoase.

Viteze de până la 120 km/h

Acum, împinse de la spate de contextul războiului din Ucraina și necesitatea aprovizionării Europei cu cereale, autoritățile vor să repare linia din temelii printr-o investiție estimată la 1,3 miliarde lei fără TVA. În urma lucrărilor, viteza maximă a trenurilor de călători ar urma să crească la 120 km/h, respectiv 100 km/h pentru trenurile de marfă.

În același timp, linia Dărmănești – Vișcani va fi electrificată. Durata de implementare a proiectului este de 3 ani.

Sursa foto: Inquam Photos / Casian Mitu

Comentarii