Grindeanu neagă întârzierile constructorilor de pe Autostrada Ploiești – Buzău
Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, susține că nu există întârzieri în ceea ce privește loturile 1 și 2 ale Autostrăzii Ploiești – Buzău, asta în ciuda avansului extrem de slab, raportat de CNAIR.
Întrebat marți, 2 mai, în cadrul unei conferințe de presă despre stadiul dezamăgitor al lucrărilor la aceste segmente de autostradă, ministrul transporturilor le-a căutat scuze constructorilor, dând vina pe proiectanți.
„Pe lotul 2, cât și pe lotul 1, a existat și există o problemă cu gropile de împrumut. Trebuie să fie puse alte gropi de împrumut față de cele existente. Această chestiune a fost depășită sau urmează să fie depășită. Pe lotul 2 există mobilizare, atât pe zona constructorului român, cât și pe cea a constructorului bulgar. Orice întârziere va fi penalizată. Am cerut să nu mai fie trecute cu vederea greșelile făcute de proiectanți”, a declarat ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.
Lucrări în ritm de melc pe două loturi din A7
Primele lucrări au început în această vară pe tronsonul Ploiești – Buzău. Pe lotul 1 Dumbrava – Mizil, în lungime de 21 km, lucrează Impresa Pizzarotti. Mobilizarea este însă extrem de slabă, avansul fiind de doar 8-10%, în condițiile în care lucrările trebuie terminate în termen de 1 an și 8 luni, adică până în aprilie 2024. Imposibil de respectat, spun reprezentanții Asociației Pro Infrastructură, care cer de urgență creșterea mobilizării în teren.
„8-10% avans în 8 luni de ‘șantier’ pe primul lot din AutostradaA7. (…) Este cert că termenul contractual, aprilie 2024, va fi depășit. Ca să fie respectat, asocierea Pizzarotti-Retter va trebui să aibă un ritm mediu lunar de ~7%. Adică de vreo 7 ori viteza de execuție de până acum. Un vis. Șantierul încă are petice unde cresc cereale și bălării, terasamentele rareori depășesc cu un metru terenul natural și aproape că nu găsești poduri și pasaje care să fi ieșit din pământ. Știm, am filmat sâmbăta, dar este rușinos că la marea descărcare arheologică de lângă Mizil se mișcau mai mulți arheologi decât utilajele constructorilor pe tot lotul”, a avertizat Asociația Pro Infrastructură.
În ciuda unui început destul de bun, și asocierea româno-bulgară dintre Coni și Trace, care lucrează pe lotul 2, a scăzut ritmul, iar asta se vede cu ochiul liber, dar și în cifre. Aici avansul este în jur de 15%.
Asociația Pro Infrastructură a inspectat recent cei 28,35 km ai lotului dintre Mizil și Pietroasele, iar concluziile nu sunt deloc îmbucurătoare. Progresul înregistrat în ultimele luni este aproape insesizabil, cei doi constructori nereușind să facă mare lucru nici măcar pe porțiunile unde au liber frontul de lucru.
Autostradă între Moldova și București, finanțată prin PNRR
Autostrada Moldova va avea până la Pașcani o lungime de aproximativ 320 km și este împărțită în patru tronsoane Ploiești-Buzău, Buzău-Focșani, Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani. Toate aceste tronsoane au fost incluse spre finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență și ar trebui finalizate până în august 2026. În caz contrar, România va pierde banii europeni.
În acest moment aproape toate loturile finanțate prin PNRR ale Autostrăzii Moldova au constructori, singura excepție fiind lotul 3 al tronsonului Ploiești-Buzău. Grupul UMB Tehnostrade, patronat de Dorinel Umbrărescu, și-a adjudecat toate cele 10 loturi între Buzău și Pașcani și a început deja lucrările pe unele porțiuni.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii