EXCLUSIV Când va fi pus în circulație primul tren Alstom din contractul pentru 37 de unități. Precizările directorului ARF
Primul tren Alstom din contractul pentru achiziția a 37 de unități încheiat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară ar urma să fie pun în circulație în perioada iunie-iulie 2024, potrivit noului grafic asumat de subsidiara din România a gigantului francez. Informația a fost oferită de către directorul ARF, Ștefan Roșeanu, într-o declarație acordată pentru Mainnews.ro.
Sistemul feroviar din România are nevoie de investiții masive, atât în infrastructură, cât și în material rulant. Ultimele trenuri noi, „Săgețile albastre” Siemens Desiro au fost puse în circulație în urmă cu aproape 20 ani. Singura șansă este acum legată de politicile de mediu la nivelul Uniunii Europene, care favorizează investițiile în acest sector mai puțin poluant decât cel rutier. Prin urmare, România are alocate pentru următorii ani sume de ordinul zecilor de miliarde euro pentru domeniul feroviar, inclusiv pentru achiziția a 119 de rame și 16 locomotive.
Contractul pentru primele 20 de rame electrice de lung parcurs a fost încheiat de ARF, în martie 2022, cu subsidiara din România a Alstom. Șase luni mai târziu, Autoritatea a suplimentat comanda către Alstom pentru alte 17 trenuri. Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei fără TVA.
Românii mai trebuie să aștepte până să circule cu trenurile Alstom
Deși ramele ar fi trebuit să fie puse în funcțiune încă de anul trecut, conform termenelor contractuale, acest lucru nu s-a întâmplat. În contextul pandemiei și al războiului din Ucraina, gigantul francez întâmpina dificultăți cu respectarea termenelor din cauza problemelor de aprovizionare cu mai multe materii prime.
Abia în decembrie 2023 Alstom a adus în România capul de linie, care încă se află în perioada de testare. Potrivit noului termen asumat de reprezentanții producătorului, aceasta ar trebui să intre în circulație undeva în perioada iunie-iulie, însă directorul ARF, Ștefan Roșeanu, speră ca aceasta să fie devansat.
„Au terminat o serie de teste importante și acum este pregătită să plece la un nou set de teste la Făurei. Mai continuă, din păcate. Un alt doilea tren este în Cehia la un alt set de teste. Iar un al treilea tren trebuie să ajungă în Germania pentru alte teste de interoperabilitate. Cele două care se află acum în străinătate, după ce vor termina tot pachetul de teste, sunt pregătite ca să fie livrate în România. (…) Sperăm în iunie-iulie, conform noului calendar pe care ni l-au dat. Eu mă tot chinui ca să tragem puțin mai în față”, a declarat Ștefan Roșeanu pentru Mainnews.ro.
Trenurile pot circula cu până la 160 km/h
Dezvoltate pentru piața europeană, trenurile Coradia Stream sunt echipate cu sistemul de control al traficului ERTMS Nivelul 2 și respectă atât standardele europene (EN), cât și Specificațiile tehnice de interoperabilitate (STI), fiind capabile să funcționeze pe toate principalele sisteme europene de alimentare cu energie. Viteza maximă a trenurilor va fi de 160 km/h.
Fiecare tren va avea șase vagoane, o capacitate totală de 350 de locuri și podea 100% joasă, pentru a asigura un acces facil pentru toți pasagerii. Vor fi două uși de acces pe fiecare parte a vagoanelor de mijloc și o ușă pe fiecare parte a vagoanelor de capăt. Sistemul de informare a pasagerilor va include un sistem de informare sonoră și un sistem de afișare dinamică. Fiecare vagon va fi echipat cu suport pentru bagaje de dimensiuni mari.
Trenurile Coradia Stream vor fi echipate și cu un sistem digital de numărare a călătorilor, cu senzori de înaltă precizie. Fiecare tren va avea patru toalete ecologice, distribuite uniform pe toată lungimea trenului, una fiind adaptată și pentru utilizarea de către persoane cu mobilitate redusă. Configurația finală, culorile și finisajele vor fi complet personalizate conform cerințelor Autorității Contractante în faza de proiectare.
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Comentarii