EXCLUSIV Când ajung în România noile trenuri de metrou Alstom
În sfârșit! Potrivit informațiilor obținute de Mainnews.ro, primul tren nou de metrou pentru Magistrala 5 de metroul din Drumul Taberei va pleca din Brazilia spre România pe data de 22 februarie și ar trebui să ajungă, cel mai devreme, la sfârșitul lunii martie. Al doilea tren este prevăzut să plece pe 28 martie și să sosească, în cel mai bun caz la sfârșitul lunii aprilie.
După ce au îndurat 10 ani până la inaugurarea magistralei de metrou, bucureștenii din Drumul Taberei vor mai avea puțin de așteptat până când să beneficieze de cele 13 trenuri noi, pentru achiziția cărora Metrorex va plăti 103,2 milioane euro.
Încheiat în decembrie 2020, înțelegerea dintre compania aflată în subordinea Ministerului Transporturilor și subsidiara din România a gigantului francez Alstom prevedea ca primul tren să fie livrat în 2 ani, iar întregul lot în maxim 3 ani și 6 luni.
Aceste termene nu vor fi însă nici pe departe respectate. Potrivit informațiilor noastre, primul tren este prevăzut să plece din Brazilia spre România pe data de 22 februarie și ar trebui să ajungă, cel mai devreme, la sfârșitul lunii martie. Al doilea tren este prevăzut să plece pe 28 martie și să sosească, în cel mai bun caz la sfârșitul lunii aprilie. Celelalte 11 trenuri ar trebui să fie livrate pe rând, la intervale de 6 săptămâni.
Noile trenuri de metrou vor fi aduse cu vaporul până la Hamburg, iar apoi vor fi transportate cu trenul până la București. După ce vor ajunge, acestea nu vor intra imediat în circulație cu călători. Urmează un lung proces de testare și recepție. Capul de linie va trebui să parcurgă 10.000 km, în timp ce celelalte trenuri câte 2.000 km fiecare. Într-o estimare anterioară, Metrorex arăta că din momentul în care va fi livrat primul tren, va mai dura 8 luni până când acesta să fie pus în circulație publică.
Trenuri puține = aglomerație
În prezent, pe Magistrala 5 Drumul Taberei circulă rame Bombardier luate de pe magistrale 1 și 3, astfel încât intervalul de succedare este în cel mai bun caz de 6 minute, ceea ce creează aglomerație la anumite ore.
După sosirea noilor trenuri, sistemul de automatizare și siguranță a traficului, montat tot de Alstom, va putea funcționa la capacitatea de proiectare, astfel încât intervalul se succedare va putea scădea până la 90 secunde.
Prima licitație, anulată de corupție
Prima tentativă a Metrorex de a achiziția trenuri pentru Magistrala 5 datează din anul 2014. Câștigată de Construcciones y auxiliar ferrocarriles (CAF), licitația avea să fie anulată, după ce procurorii Direcției Naționale Anticorupție au descoperit că un angajat al Metrorex i-a divulgat ilegal informații unui reprezentat al producătorului spaniol.
Cei doi au fost condamnați definitiv la 1 an și 6 luni de închisoare cu suspendare de Curtea de Apel București. Mai multe detalii aici.
Comentarii