Thursday, October 24, 2024
Jurnalism corect


Damen Olanda solicită falimentului șantierului naval Damen Constanța/ Peste jumătate dintre angajați în șomaj tehnic

By Stratulat Anca , in Stirile zilei , at 29 mai 2024 Etichete: , , , ,

Damen Olanda a solicitat în cursul zilei de marți Tribunalului Constanța deschiderea procedurii de faliment pentru șantierul naval Damen Mangalia, unde deține 49% din acțiuni, din cauza unor datorii neplătite ce se ridică la aproximativ 160 de milioane de euro. Prin urmare, aproape 75% dintre angajați riscă să intre în șomaj tehnic începând cu luna iunie, relatează EuropaLiberă.

Damen Holding BV a inițiat marți cererea de faliment pentru Damen Shipyards Mangalia, invocând datorii restante de mult timp.

„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.

Damen Olanda a cerut falimentul șantierului naval Damen Mangalia la Tribunalul Constanța după ce, luna trecută, a solicitat Curții Internaționale de Arbitraj de la Viena rezilierea acordului de asociere din 2018 cu statul român. Disputa a început în iunie 2023, când Guvernul PSD – PNL a modificat prin ordonanță modul de numire a conducerilor companiilor de stat, afectând acordul prin care România devenea acționar majoritar cu 51% la Damen Shipyards Mangalia SA. Conform acordului din 2018, Damen ceda două procente din acțiuni, dar păstra dreptul exclusiv de a conduce șantierul.

„Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condiţiile oferite, agreate şi garantate în favoarea Damen de către statul român şi structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în şantierul din Mangalia”, se arăta un comunicat Damen din august 2023.

Compania olandeză Damen a anunțat că se va retrage de la conducerea șantierului naval Mangalia în 2024 și a cerut restituirea celor două procente din acțiunile cedate statului român conform acordului din 2018. Viitorul șantierului din Constanța depinde de rezolvarea problemelor de timp și coordonare. În acest context, sindicaliștii și reprezentanții Damen Shipyards Mangalia au fost convocați la o întâlnire cu ministrul Economiei, Radu Oprea, pe 28 mai.

„În perioada următoare (ministerul Economiei, n.r.) vrea să se asigure că relațiile contractuale cu clienții și negocierile cu potențialii clienți nu vor fi afectate. Acel proiect major care va începe din al doilea trimestru al anului 2025 e foarte posibil să continue. Ministrul mi s-a părut optimit-moderat, realist”, a declarat președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.

Navaliștii din Mangalia ar putea primi între 360 și 380 de milioane de euro dintr-un contract aflat în negocieri avansate. Demersurile tehnice, operaționale și financiare au fost parcurse, incluzând obținerea scrisorilor de garanție de la bănci românești. Principalul factor de incertitudine rămâne decizia magistraților de la Tribunalul Constanța privind falimentul șantierului. Dacă se decide insolvența, un administrator judiciar va prelua controlul, eliminând necesitatea aprobării deciziilor comerciale de către asociații Damen și statul român, care au poziții divergente.

Pe de altă parte, mai bine de jumătate dintre angajați vor intra în șomaj tehnic. Decizia afectează până la 1.038 dintre cei 1.481 de angajați, incluzând toate categoriile de personal, de la muncitori la personal TESA. Cei care nu vor lucra vor primi o indemnizație de șomaj de 75% din salariul de bază, recent majorat cu 200 de lei.

„În urmă cu două zile (luni, n.r.) am primit notificare scrisă din partea angajatorului referitor la decizia directoratului de a întrerupe temporar activitatea în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2024 pentru aproximativ 70% din numărul de salariați”, a declarat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.

Comentarii