Friday, November 29, 2024
Jurnalism corect


Continuă războiul contestaților la licitația pentru 20 de trenuri electrice. Decizia ARF, atacată din nou de Alstom

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 11 iunie 2024

Compania Alstom a contestat la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestaților decizia Autorității pentru Reformă Feroviară prin care firma poloneză PESA a fost din nou declarată câștigătoarea licitației pentru achiziția a 20 de rame electrice de lung parcurs.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a lansat în noiembrie 2023, o nouă licitație privind achiziția a 20 de rame electrice inter-regionale, cu posibilitatea suplimentării comenzii cu alte nouă rame, după ce prima procedură a fost anulată din lipsă de oferte.

Firma PESA a fost declarată câștigătoare, iar ARF s-a grăbit să încheie contractul, după ce CNSC a respins prima contestație depusă de Alstom. Reprezentanții gigantului francez nu s-au lăsat și au atacat decizia la Curtea de Apel București, unde în cele din urmă au avut câștig de cauză. Prin urmare, ARF a fost obligată să facă o nouă evaluare, în urma căreia tot PESA a rămas câștigătoare. Alstom nu s-a împăcat cu ideea, iar acum a atacat din nou la CNSC.

Valoarea totală a proiectului este de 1,1 miliarde de lei fără TVA (223,7 milioane de euro), dintre care 830,4 milioane de lei reprezintă valoarea ramelor (167,9 milioane de euro) și 276 milioane de lei (55,8 milioane de euro), serviciile de mentenanță.

Pe unde vor circula

Ramele electrice inter-regionale vor fi utilizate pe următoarele rute: Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova; Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău- Pașcani-Iași/Suceava; Galați – Marășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava; Galați-Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia); (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău -Pașcani – Iași/Suceava; (Giurgiu) București – Ciulnița – Călărași.

Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea și Craiova- Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate și pe următoarele rute de circulație: Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova – Calafat.

Pe lângă livrarea ramelor, contractul presupune și servicii privind: mentenanţa și reparațiile, instruirea personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor și a aplicațiilor software, transportul, asigurarea, punerea în funcţiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie.

Perioada de mentenanţă și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri. Astfel, contractul de achiziţii are prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.

Comentarii