Comisia Europeană: Propunere de prelungire a acordurilor privind transportul rutier cu Ucraina și Republica Moldova
Comisia Europeană a trimis Consiliului UE propunerile, care includ actualizări ale acordului cu Ucraina pentru a îmbunătăți implementarea și asigurarea conformității, menținând în același timp obiectivele și domeniul său de aplicare. De asemenea, CE propune prelungirea acordului privind transportul rutier și pentru Moldova. Aceste acorduri conferă drepturi de transport bilaterale transportatorilor ucraineni, moldoveni și din Uniunea Europeană pentru teritoriile celeilalte părți.
Acordurile inițiale au fost semnate în iunie 2022 și ulterior prelungite până la sfârșitul lunii iunie 2024, conform unui comunicat de presă al Executivului european. Ele acordă drepturi de transport bilaterale transportatorilor ucraineni, moldoveni și din UE pentru teritoriile celeilalte părți. În contextul perturbării sau închiderii rutelor de transport tradiționale din regiune din cauza conflictului din Ucraina și a inaccesibilității Mării Negre ca rută comercială tradițională pentru cele două țări, prelungirea până cel puțin la sfârșitul anului 2025 va contribui la asigurarea lanțurilor de aprovizionare.
Pe baza consultărilor cu statele membre, Ucraina și alte părți interesate, Comisia a analizat experiențele dobândite din implementarea actualului acord privind transporturile între UE și Ucraina. Deși domeniul de aplicare al acordului va rămâne neschimbat, Comisia propune actualizări pentru a facilita implementarea și asigurarea conformității de către statele membre. În special, propunerile includ:
introducerea unei cerințe obligatorii pentru deținerea de documente care să ateste că un operator de transport este autorizat corespunzător să efectueze transporturi internaționale și că transportul este efectuat în conformitate cu prevederile acordului;
impunerea unei cerințe obligatorii pentru deținerea unor documente specifice care să ateste că o operațiune fără încărcătură este direct legată de o operațiune de tranzit sau bilaterală, conform acordului;
consolidarea respectării de către operatorii de transport rutier de mărfuri a obligațiilor referitoare la operațiunile autorizate în temeiul acordului, combaterea fraudei sau falsificării documentelor conducătorului auto și a încălcărilor normelor de circulație care afectează siguranța rutieră: astfel de încălcări pot duce la retragerea permisului;
introducerea unei noi clauze de salvgardare: în cazul în care piața națională a transportului rutier dintr-o anumită zonă geografică suferă o perturbare majoră atribuibilă acordului, acesta ar putea fi suspendat în zona geografică respectivă.
Aceste inițiative vor întări implementarea acordului, menținând în același timp beneficiile reciproce. Acordul a avut un impact pozitiv atât pentru UE, cât și pentru Ucraina, facilitând o creștere semnificativă a exporturilor către piețele respective. Acordurile cu Ucraina și Moldova au jucat de asemenea un rol esențial în sprijinirea coridoarelor de solidaritate.
Propunerile sunt acum în atenția Consiliului UE, care trebuie să acorde Comisiei Europene un mandat de negociere cu Ucraina și Moldova. După obținerea acestor mandate din partea Consiliului UE, Comisia Europeană va iniția oficial negocierile cu țările partenere pentru obținerea acordului.
Acordurile referitoare la transportul rutier au susținut coridoarele de solidaritate între UE și Ucraina, furnizând alternative la rutele maritime din Marea Neagră când porturile ucrainene au fost blocate de Rusia. Acestea au permis un număr suplimentar de camioane să transporte bunuri esențiale în Ucraina, precum combustibil și ajutor umanitar, în timp ce au facilitat exporturile ucrainene, cum ar fi cerealele, minereurile, oțelul și produsele conexe, către UE și alte regiuni ale lumii.
Exporturile rutiere ale Ucrainei către UE au înregistrat o creștere semnificativă după intrarea în vigoare a acordului, cu un volum transportat cu aproximativ două treimi mai mare și o creștere de aproximativ o treime în valoare. În termeni absoluti, aproximativ 300.000 de tone suplimentare de mărfuri au fost exportate lunar către UE după semnarea acordului.
Volumul importurilor ucrainene din UE a crescut și el cu o cantitate similară, respectiv cu aproximativ 300.000 de tone pe lună. Cu toate acestea, valoarea importurilor ucrainene a crescut de aproape de trei ori mai rapid decât exporturile, cu o creștere lunară de peste 700 de milioane de euro pentru importurile ucrainene, comparativ cu 250 de milioane de euro pentru exporturi.
În ultima întâlnire a Platformei comune de coordonare a coridoarelor de solidaritate, toate părțile au salutat reluarea comerțului prin porturile ucrainene de la Marea Neagră, subliniind totodată importanța continuării coridoarelor de solidaritate ca o alternativă viabilă, inclusiv pe termen lung. Aceste rute pentru import și export contribuie la consolidarea legăturilor economice dintre UE și Ucraina.
Acordul cu Moldova a dus la o creștere semnificativă a exporturilor rutiere din Moldova către UE, beneficiind ambele economii. Exporturile rutiere din Moldova către UE au înregistrat o creștere de 27% în al treilea trimestru al anului 2022 și de 35% în al treilea trimestru al anului 2023, în comparație cu aceeași perioadă din 2021. Exporturile UE către Moldova prin transport rutier au crescut cu 30% în valoare între al treilea trimestru al anului 2021 și aceeași perioadă din 2022, stabilizându-se ulterior în 2022.
foto: biopharma-reporter.com/
Comentarii