Câți bani au fost cheltuiți în ultimii ani pentru publicitate politică și electorală
În intervalul 2019-2023, aproape 100 de milioane de lei au fost alocate partidelor politice pentru publicitate politică, electorală și socială prin intermediul reclamelor pe platformele Facebook, Instagram, Google și Youtube.
Potivit ExpertForum, între 2019 și 2023 au fost cheltuite aproape 100 de milioane de lei pentru teme politice, electorale și sociale prin reclame Facebook/Instagram (80 milioane lei) și Google/Youtube (18 milioane lei), de către partide, presă și alți actori. Din acest total aproximativ 80% poate fi asociată direct cu partide politice sau politicieni. Pe lângă partide și politicieni, reclamele mai sunt plătite de publicații, ONGuri sau companii comerciale.
Mai mult de jumătate din suma totală a fost utilizată de către PSD, PNL și USR. USR s-a remarcat prin cea mai semnificativă investiție în comunicarea online, fiind urmat de PSD și PNL. Cu toate acestea, în ceea ce privește numărul de reclame pe Facebook, PNL a fost cel mai activ, generând peste 70 de mii de reclame, o diferență semnificativă față de activitatea PSD și USR.
Valoarea cheltuielilor USR din perioada 2019-2023 a ajuns la 15,51 milioane lei, în timp ce PNL a ajuns la 13,60 milioane lei, iar PSD la 13,59 milioane lei. Dintre formațiunile parlamentare, UDMR a mai cheltuit 1,32 milioane lei, Forța Dreptei circa 300.000 de lei, iar AUR 280.000 de lei.
Potrivit raportului, campaniile cu peste 10 milioane de vizualizări la Google sunt concentrate în jurul alegerilor și sunt relativ puține, în timp Facebook a fost o resursă folosită mult mai intens. De altfel, partidele au avut strategii diferite de promovare ca metode vizuale și indicatori de targeting. Pe Google s-au folosit mai mult imagini (55%) și video (40%).
Pe Facebook, cheltuielile paginilor principale ale partidelor reprezintă 20-30% din totalul cheltuielilor. La majoritatea partidelor parlamentare s-a investit mult și în paginile liderilor sau foștilor lideri, însă în cazul PNL această tendință nu este la fel de vizibilă.
Nu s-au investit bani în pagina SOS România sau a Dianei Șoșoacă, iar AUR a dat relativ puțin bani.
„Printre cei mai activi promotori de reclame politice pe Facebook se numără și o serie de publicații. Unele dintre acestea nu au conținut propriu, ci doar promovează articole din alte publicații, ceea ce arată că ar putea fi de fapt campanii plătite pentru promovarea sau discreditarea unor partide. Am identificat o serie de publicații care promovează excesiv anumite partide. Analiza identifică mai multe astfel de pagini care susțin AUR, dar și alte partide precum PSD, PNL sau USR/Plus”, conform raportului ExpertForum.
Concluzionăm că publicitatea online reprezintă o proporție infimă din totalul cheltuielilor în publicitatea politică. În anul 2023, partidele au alocat 110 milioane de lei pentru presă și propagandă în primele 11 luni, însă în librăria de reclame a Facebook nu se regăsesc mai mult de 9 milioane.
De asemenea, în perioada de la începutul anului 2021 s-au cheltuit peste 273 de milioane de lei din subvenții pentru propagandă, depășind semnificativ sumele alocate publicității online. Această observație indică faptul că o parte semnificativă din bugetele de promovare nu sunt direcționate către campanii pe platformele de social media, ci către site-uri, televiziune și radio.
Foto: Facebook ExpertForum
Comentarii