Friday, January 21, 2022
Jurnalism corect


Achiziția de autobuze electrice pentru București, motiv de dispută între Gabriela Firea și Nicușor Dan

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 7 august 2021

Consiliul General al Municipiului București, la propunerea primarului Nicușor Dan a aprobat, în ședința din data de 2 august, creșterea alocării pentru achiziția a 100 de autobuze electrice de la 219,5 milioane lei fără TVA la 304,6 milioane lei fără TVA. Într-o postare publicată vineri, 6 august, pe pagina personală de Facebook, fostul primar general Gabriela Firea a criticat vehement costul, mult prea ridicat în opinia sa, dar și oportunitatea achiziției unor autobuze din gama de 12 metri. 

Proiectul ce vizează achiziția a 100 de autobuze electrice din gama de 12 metri a fost lansat în anul 2017 de Gabriela Firea, iar 2 ani mai târziu, Comisia Europeană și-a dat acordul pentru o finanțare nerambursabilă de circa 218 milioane lei.

După ce în mandatul său nu a reușit să finalizeze achiziția, ambele licitații organizate fiind anulate, Gabriela Firea critică noua administrație a Capitalei pentru faptul că dorește să evite greșelile din trecut.

„Noul primar din Bucuresti vrea să plătească aproape 740.000 de euro pentru un autobuz electric, lung de 12 metri! Nimeni nu pare deranjat! Sau scandalizat! Ministerul Dezvoltării tocmai a cumpărat 56 de autobuze electrice, lungi de 18 METRI, cu aproape 750.000 de euro bucata, produse în Turcia, dar nimeni nu mai țipă!”, a scris fostul edil pe pagina sa de Facebook.

Pe lângă că faptul că decizia achiziționării unor astfel de vehicule din gama de 12 metri a fost luată în mandatul său, Gabriela Firea persistă cu aceeași eroare care a dus la eșecul celor două proceduri de achiziție – confundă valoarea estimată a achiziție cu prețul final. Valoarea estimată reprezintă suma maximă pe care autoritatea publică este dispusă să o ofere, însă prețul final al achiziției va fi stabilit tot prin raportul cerere-ofertă. O valoare estimată foarte mică reprezintă un criteriu extrem de restrictiv, iar marii producători din domeniul respectiv sunt descurajați să participe. În schimb, firmele fără experiență, dispuse să-și asume riscuri mari, ar putea avea cale liberă.

Așa s-a întâmplat în mandatul Gabrielei Firea și la licitația pentru 100 de troleibuze, contractul fiind atribuit ilegal unei firme din Turcia care a depus documentația pentru au autobuz, respectiv la cea pentru 100 de tramvaie, câștigată de Astra Vagoane după lupte în instanță, dar la care cei mai mari producători la nivel european – Alstom și Siemens – au absentat.

Administrația Firea a alocat sume insuficiente – motivul anulării licitațiilor

Prima licitație, lansată în martie 2019, a fost anulată după ce după ce ambele oferte, Bozankaya – Sileo şi un importator al autobuzelor chinezesţi Byd, au fost declarate neconforme. Motivul anulării a fost că suma de 219,5 milioane lei fără TVA, prevăzută de municipalitate, a fost insuficientă chiar și pentru producătorii low cost din China și Turcia.

În martie 2020, primăria condusă de Gabriela Firea a lansat o nouă licitație, repetând greșeala de la prima procedură. Valoarea estimată a achiziției a fost menținută la 219,5 milioane, cele trei oferte depuse, două din Turcia și una de la un importator de tractoare, fiind declarate neconforme și licitația anulată.

Nouă alocare, suficientă pentru a cumpăra autobuze premium

Surse din piață au explicat pentru Mainnews.ro că noua alocare de peste 300 milioane lei fără TVA, ceea ce înseamnă aproximativ 600.000 euro pentru un autobuz, ar trebui să fie suficientă pentru a atrage la licitație producătorii de autobuze premium de la nivel european.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    MainNews

    FREE
    VIEW