Monday, December 6, 2021
Jurnalism corect


Raportul Curții de Conturi atestă că PMB a atribuit ilegal contractul pentru 100 de troleibuze unei firme din Turcia. Decizia administrației Firea a întârziat cu doi ani achiziția

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 22 martie 2021

După ce Mainnews.ro a dezvăluit în exclusivitate că Primăria Capitalei a atribuit ilegal contractul pentru 100 de troleibuze unei firme din Turcia care a prezentat la licitație certificatul de omologare al unui autobuz, un raport al Curții de Conturi confirmă întocmai aceste nereguli. Mai mult, auditul instituției arată cum gafa administrației Firea a întârziat cu doi achiziția de troleibuze noi.

„Atribuirea în mod eronat a Contractului nr. 222/15.04.2020 având ca obiect achiziționarea a 100 troleibuze din gama de 12 metri, în condițiile în care oferta declarată câștigătoare este neconformă. (…) Cauza care a condus producerea acestei abateri este analizarea cu superficialitate de către comisia de evaluare a ofertei tehnice depuse de Bozankaya, prin acceptarea în mod eronat a unui certificat de omologare pentru un autobuz electric și nu un troleibuz așa cum se specifica foarte clar în cerințele caietului de sarcini care sunt minime și obligatorii”, se arată în Raportul Curții de Conturi, consultat de Mainnews.ro.

Primăria s-a „sabotat” singură

În timp ce Gabriela Firea acuza un „sabotaj” al procedurilor de achiziție de noi mijloace de transport din București, raportul Curții de Conturi indică negru pe alb cum atribuirea ilegală a acestui contract a dus la întârzierea cu doi ani al acestei licitații.

„Consecința economico-financiară a abaterii mai sus menționate constă în nerespectarea prevederilor legale privind achizițiile publice de către comisia de evaluare a ofertelor, care nu a declarat oferta neconformă ceea ce a condus la atribuirea contractului de livrare a unor troleibuze către o asociere care nu produce acest tip de autovehicul și întârzierea cu 2 ani a achiziție”, susțin experții Curții de Conturi în același document.

CITEȘTE ȘI: ANALIZĂ Achizițiile de tramvaie, troleibuze și autobuze din București sunt „sabotate” chiar de Primăria Capitalei

Context

Ideea de înnoire a parcului de troleibuze din București a luat naștere oficial printr-o Hotărâre a Consiliului General de pe 10 octombrie 2018. Prin aceasta s-au aprobat indicatorii tehnico-economici și studiul de oportunitate privind achiziția a 100 de troleibuze cu autonomie.

Un an mai târziu, pe 5 februarie 2019, în sistemul de achiziții publice (SEAP) este publicat anunțul Primăriei Capitalei pentru achiziția a „100 de troleibuze noi, solo, din gama de 12 m, cu podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului”. Suma oferită de municipalitate era de aproximativ 215 milioane lei, ceea ce înseamnă 2,15 milioane lei pentru un troleibuz. Finanțarea provine de la Administrația Fondului pentru Mediu, în cadrul Programului privind îmbunătățirea calității aerului, utilizând autovehicule mai puțin poluante în transportul public local de persoane.

 

Omologarea europeană, condiție obligatorie de participare

Potrivit caietului de sarcini, Primăria a impus două cerințe cheie pentru a se asigura că ofertantul desemnat câștigător va avea capacitatea de livrare a troleibuzelor.

În primul rând, s-au solicitat acte doveditoare privind omologarea Registrului Auto Român (RAR) sau de la una din autoritățile competente din Uniunea Europeană.

În al doilea rând, troleibuzele ofertate trebuiau să fie produse de serie, fiind expres interzisă participarea cu prototipuri sau cu serii mici.

Troleibuzul care nu există

Licitația a avut un singur ofertant. Este vorba de Asocierea Bozankaya Otomotiv (Lider) Sileo GMBH (Asociat), societăți cu același acționariat turcesc. Numai că problemele acum avea să apară. Niciuna dintre firme nu a produs vreodată un troleibuz din gama de 12 metri, aspect care poate fi verificat direct pe site-urile Bozankaya și Sileo. Bozankaya a produs de la înființare doar 10 troleibuze de 25 metri destinate transportului în comun din orașul turc Malatya. În rest, cele două firme au construit doar autobuze, tramvaie și trenuri de metrou. Prin urmare, nu aveau în portofoliu niciun troleibuz de 12 metri omologat în Uniunea Europeană cu care să oferteze la licitație.

O întâmpinare a Primăriei transmisă către Tribunalul București în cazul contestației depuse de compania poloneză Solaris clarifică toată chestiunea. Bozankaya Sileo au ofertat la licitație pe baza unui certificat de omologare întocmit pentru un autobuz (nr. e1*2007/46*1963*00). Este vorba de autobuzul Sileo S12, omologat în Germania, pe care PMB îl numește „troleibuz”.

De fapt, conform informațiilor prezentate de producător, Sileo S12 este un autobuz electric de 12 metri, cu autonomie de până la 280 km.

Autobuzul Sileo S12

În pofida acestor aspecte, autobuzul Sileo S12 trece de evaluare tehnică drept troleibuz, iar ulterior Primăria Capitalei, prin edilul Gabriela Firea, semnează contractul la 31 martie 2020 cu Asocierea Bozankaya Sileo, pentru suma de aproximativ 207 milioane de lei.

Altă licitație, autobuzul turcilor nu mai trece drept troleibuz

La începutul lui 2019, Ministerul Dezvoltării a deschis o procedura de achiziție pentru 40 de troleibuze destinate transportului din Ploiești (Lotul 1) și Târgu Jiu (Lotul 2), cu finanțare europeană prin Programul Operațional Regional (POR). Au fost depuse patru oferte la licitația de troleibuze care ar trebui să ajungă în Ploiești. Printre ofertanți s-a numărat și Asocierea Bozankaya Sileo, care s-a prezentat cu același certificat de omologare cu numărul e1*2007/46*1963*00, aferent autobuzului Sileo S12.

Numai că în acest caz statul a fost mult mai atent cu documentația prezentată de turci. Deoarece nu reieșea de nicăieri că vehiculul ofertat de Bozankaya Sileo era un troleibuz, a fost solicitat un punct de vedere de la Registrul Auto Român cu privire la Certificatul de omologare  nr.  e1*2007/46*1963*00.

În urma analizării documentului a reieșit că omologarea a fost acordată pentru autobuzele Sileo, aceasta nefiind valabilă în cazul troleibuzelor. Din aceste motive oferta turcilor a fost respinsă.

CITEȘTE ȘI: EXCLUSIV Firmă cu zero experiență în producția de tramvaie, deținută de Gruia Stoica, aproape de a primi contractul pentru 100 de astfel de vehicule în București

CITEȘTE ȘI: EXCLUSIV Tramvaie rusești pentru București? Proprietarul unei firme cu sediul la Moscova s-a lăudat cu obținerea contractului

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW