A fost semnat contractul pentru porțiunea lipsă din Autostrada Lugoj – Deva
Autoritățile au semnat vineri, 14 octombrie, contractul pentru proiectarea și execuția porțiunii Holdea – Margina (9,13 km, din care 2,13 km de tuneluri) din lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva, potrivit unui anunț al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
„Am semnat astăzi contractul de finanțare pentru construcția secțiunilor E și D ale Lotului 2 al acestei autostrăzi. Sunt 2,2 miliarde de lei (cu TVA) care vor fi folosite pentru proiectarea și execuția lucrărilor finanțate preponderent prin PNRR. Tot astăzi am semnat contractul pentru proiectarea și execuția acesor secțiuni, care reprezintă, practic, ultimul tronson al autostrăzii Lugoj – Deva”, a scris și Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, pe Facebook.
Contractul a fost semnat cu grupul UMB Tehnostrade, iar valoarea ajunge la 1,82 de miliarde fără TVA. Durata este de 45 luni, din care 11 luni perioada de proiectare și 34 de luni perioada de execuție a lucrărilor.
Cel mai important obiectiv al proiectului sunt cele două tuneluri dintre Margina și Holdea, a mai subliniat Grindeanu.
Risc major de pierdere a banilor din PNRR
România riscă să piardă 187 milioane euro din fondurile europene oferite prin Planul Național de Redresare și Reziliență, după ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anulat pe 10 februarie licitația pentru proiectarea și execuția porțiunii Holdea – Margina. Ar fi a doua finanțare europeană pierdută pentru acest proiect, după cea prin POST 2007 – 2013, fazată în POIM 2014 – 2020.
Conform angajamentului asumat de Guvern prin PNRR, lucrările la această autostradă ar trebui finalizate până pe 31 august 2026. Este greu de crezut însă că acest lucru se va și întâmpla. Termenul prevăzut de CNAIR este de 45 luni, incluzând aici proiectarea și execuția, acesta urmând să fie calculat abia după semnarea contractului și emiterea ordinului de începere. Prin urmare, în cel mai bun caz, dacă nu vor apărea alte întârzieri, lucrările ar urma să fie finalizate în cursul anului 2026.
Cum s-a ajuns aici
Licitația pentru pentru porțiunea Holdea – Margina a fost lansată în iunie 2019, în vremea în care Ministerul Transporturilor era condus de social-democratul Răzvan Cuc. Mult timp licitația a fost suspendată, după victoria la Curtea de Arbitraj de la Paris a vechiului constructor Salini, până când compania de drumuri a reușit să ajungă la un acord cu această firmă. Ulterior procedura s-a reluat, iar dintre constructorii candidați, CNAIR a selectat șase.
La finalul perioadei de depunere a ofertelor, surpriză însă, doar asocierea Mapa Insaat – Cengiz (Turcia) a depus ofertă, în uralele pe Facebook ale titularului de la transporturi, Sorin Grindeanu.
Potrivit Asociației Pro Infrastructură, unul dintre principalele motive pentru care cei cinci constructori candidați nu au depus ofertă a fost legat de răspunsurile „în bătaie de joc” ale CNAIR la solicitările de clarificări. Așa s-a ajuns ca asocierea din Turcia să fie unica rămasă în cursă, până când CNAIR a decis că oferta sa este neconformă, anulând licitația.
În urma acestui eșec, compania de drumuri a lansat o nouă licitație, actualizând tarifele la nivelul anului 2022, astfel că a reușit să găsească un constructor.
Sursă foto: Inquam Photos / Tudor Costache
Comentarii