Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Palma dată de instanță CFR SA în cazul femeii căreia trenul i-a tăiat mâna în gară: compania a dat vina pe victimă, deși era obligată să-i asigure protecția

By Robert Madaianu , in Politic Stirile zilei , at 21 noiembrie 2019 Etichete: , ,

Judecătorii Curții de Apel Alba Iulia au taxat dur încercarea CFR SA de a pasa vina asupra victimei pentru un accident feroviar în condițiile în care, au explicat magistrații, era obligația companiei să ia măsuri pentru siguranța pasagerilor. Argumentul apare în motivarea prin care instanța a condamnat, definitiv, CFR SA la amendă penală în cazul incidentului din stația Subcetate, acolo unde o femeie și-a pierdut o mână după ce a căzut pe calea ferată. 

Accidentul avut loc în septembrie 2014, în gara din județul Hunedoara. Victima, o femeie în vârstă de 59 de ani, a așteptat între liniile 3 și 4, acolo unde nu exista peron sau platformă. Femeia s-a dezechilibrat din cauza curenților de aer provocați de trecerea simultană a două trenuri prin stație și apoi a căzut la pământ, cu brațul stâng peste firul din dreapta al liniei 4. Una din roțile trenului IR 1823 a trecut peste membrul superior stâng al acesteia, pe care i l-a secționat.

În documentul prin care și-au explicat decizia de a condamna compania pentru producerea accidentului, judecătorii au arătat că CFR SA a dat vina pe victimă.

,,Inculpata încearcă, și în fața Curții să se exonereze de răspundere penală  invocând culpa parții civile între cele două linii, însă asemenea apărări nu au nici un fundament juridic și factual, având în vedere că inculpata avea obligația generală de a asigura securitatea pasagerilor și înainte de urcarea în tren și pe perioada călătoriei”, arată judecătorii în motivare.

La momentul producerii accidentului, în gara respectivă nu existau indicatoare care să ajute călătorii să se orienteze. Lipsa lor a făcut instanța să considere CFR SA vinovată de producerea accidentului.

,,Inculpata C_______ Națională de C__ F_____ „C.F.R.” S.A.,  nu realizat în stația de cale ferată Subcetate indicatoare de orientare a călătorilor, astfel încât pasagerii să poată identifica peroanele și platformele corespunzătoare fiecărei linii de cale ferată, așa cum c_______ era obligată potrivit Normelor uniforme de călători 44/44.1 din Ordinul nr. 655/19.07.2007, pentru aprobarea normelor uniforme privind transporturile pe căile f_____ din România, al Ministrului Transporturilor. Mai mult reținem că aceasta  nu realizat iluminatul corespunzător pe timp de noapte, conform Planului tehnic de exploatare a stației Subcetate, iar ca o  consecință a acestor deficiențe s-a ajuns la  poziționarea incorectă a părții civile N______ J____ între liniile 3 și 4, acolo unde nu exista peron sau platformă, potrivit documentului.

Instanța a fost de părere că indicatoarele trebuiau realizate în așa fel încât femeia să-și dea seama că spațiul dintre liniile 3 și 4 nu este locul în care trebuie să aștepte trenul.

,,Administratorul infrastructurii feroviare trebuie să își organizeze în așa fel activitatea, încât accidentele să fie evitate. (…) Administratorul infrastructurii este obligat să facă posibilă orientarea călătorilor în stațiile de cale ferată, în cazul de față administratorul infrastructurii fiind obligat să facă posibilă identificarea de către călători, cu ajutorul indicatoarelor, a peroanelor sau platformelor la care urmează să aștepte sosirea trenurilor în stație”, au scris judecătorii.

,,Faptul că partea civilă a așteptat trenul în acel loc interzis,  faptul că nu li s-a spus călătorilor că în acel loc este interzisă așteptarea trenului, sau că dacă se așteaptă trenul între peroane există riscul să fie loviți de tren, îi este imputabil inculpatei”, se mai arată în motivare.

Amendă mai mică pentru CFR SA

La finalul procesului, Curtea de Apel Alba Iulia a menținut decizia de a amenda penal CFR SA pentru vătămare corporală din culpă. A redus, însă, amenda de la 1.200.000 lei, cum stabilise Judecătoria Hațeg, la 75.000 lei.

,,Amenda penală la care a fost condamnată inculpata este exagerată, aceasta fiind stabilită la valoarea maximală. Constatăm că o astfel de sancțiune nu este întemeiată și nu asigură scopul sancțiunii penale. Apreciem astfel că aplicarea unei amenzi atât de mari nu este aptă să realizeze scopul pedepsei penale în această speță”, și-a explicat Curtea de Apel Alba Iulia decizia.

De asemenea, CFR SA a fost obligată de instanță să-i plătească victimei daune și să suporte cheltuielile pentru proteză.

Clipe de groază în gară

De-a lungul anchetei și pe parcursul procesului în primă instanță, cei prezenți în gară la momentul accidentului au dat mărturii cutremurătoare.

,,Pentru perceperea clipelor terifiante trăite de călătorii din stația Subcetate, sunt relevante relatările martorilor prin care se arată că: N______ J____ era căzută între șine și târâtă de garnitura trenului, cu toții au crezut-o secționată; martora G___ M____ a relatat că șocul a fost atât de puternic încât s-a crezut pe sine moartă; nu au conștientizat nici punctul de final al pericolului, urlau după ajutor însă tot ei și l-au acordat reciproc și tot ei au apelat serviciul de urgență; martorul P___ A_____, în timp ce era transportat în brațele prietenului său C_______ A_____-C______ spre salvare, a leșinat”, se mai arată în documentul consultat de mainnews.ro.

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW