Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Scenariul luat în calcul pentru finanțarea autostrăzii de 3 miliarde lei ce riscă să iasă din PNRR / Directorul general al CNAIR: Nu aș vrea să cred că suntem într-o altfel de situație – INTERVIU

By Vîrban Robert , in Interviuri Politic Stirile zilei , at 25 noiembrie 2023 Etichete: , , , ,

România va pierde finanțarea în valoare de 3 miliarde lei, asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, pentru construirea secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24 km), parte a Autostrăzii Unirii, dacă Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor va accepta cel puțin una dintre cele trei contestații depuse de constructori. Într-un interviu acordat pentru Mainnews.ro, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii, Cristian Pistol, a anunțat că varianta de rezervă pentru susținerea lucrărilor o reprezintă bugetul de stat.

Pe lângă acestea, în cadrul părți secunde a interviului pe care ni l-a acordat, Cristian Pistol a răspuns întrebărilor noastre referitoare la tragedia petrecută pe șantierul Autostrăzii Moldova, soldată cu moartea a patru muncitori, contractele pentru supervizarea lucrărilor, dar și stadiul contractului pentru proiectarea Autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni, parte a Autostrăzii Unirii.

Redăm partea a doua a interviului acordat de Cristian Pistol: 

MN: În urmă cu câteva luni, pe șantierul Autostrăzii Moldova s-a produs o adevărată tragedie. Patru muncitori au murit, iar alți 5 ani fost răniți într-o explozie produsă pe șantier. Din informațiile pe care le aveți, cine este de vină pentru producerea acestui nefericit eveniment?

CP: Regret cele întâmplate. Încă o dată transmis condoleanțe familiilor care au suferit pierderi. În ceea privește evenimentele de acolo și motivele care au condus, știți foarte bine că este o cercetare condusă de parchet. Știu că și ITM a făcut verificări. Urmează să vedem și noi cine a fost vinovat și care au fost motivele pentru care s-a produs acest dezastru.

MN: În anumite medii de specialitate s-a speculat că CNAIR a tergiversat intenționat încheierea contractelor de supervizare pentru ca UMB să poată forța lucrările. De ce s-a întârziat atât de mult cu încheierea acestor contracte?

CP: Până la venirea mea în mandat nu aveam contracte de supervizare pe aproape niciun lot. Încă de la începutul venirii mele le-am solicitat colegilor mei de la achiziții să demareze aceste proceduri de consultanță pe toate contractele pe care le derulează CNAIR. Unele s-au mișcat mai repede, altele s-au mișcat mai greu. Pe Autostrada A7, avem contracte semnate cu prestatori pe toate cele trei loturi ale secțiunii Ploiești – Buzău. Dacă vorbim de secțiunea Buzău – Focșani, pot să vă spun că, în momentul de față, avem contracte pe trei loturi, iar procedura pentru lotul patru este în derulare. Pentru secțiunea Focșani – Bacău astăzi am comunicat rezultatele procedurilor, iar pe secțiunea Bacău – Pașcani s-a comunicat rezultatul procedurii pentru lotul 2, însă a fost introdusă o contestație. Pentru loturile 1 și 3 comisia se află în faza finală a evaluării.

MN: Am ajuns la Pașcani și mergem mai departe pe Autostrada Unirii, din punctul meu de vedere cel mai important proiect de autostradă din istoria României. Nici în acest moment nu avem contract semnat pentru secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, finanțată prin PNRR. Dacă până la finele anului CNAIR nu va încheia acest contract, ce se va întâmpla cu finanțarea?

CP: CNAIR a desemnat câștigătorul pe acest tronson. Procedura a fost contestată. Noi am luat în calcul un ciclu de contestații. Prin urmare, dacă CNSC își va respecta termenele pe care le are, conform legii, avem posibilitatea să semnăm contractul anul acesta. Nu aș vrea să cred că suntem într-o altfel de situație, ținând cont că toate licitațiile lansate sub mandatul meu s-au concretizat în contracte.

MN: Istoria ne arată că uneori CNSC v-a mai întors anumite decizii, acum a fost cazul lotului 3 al Autostrăzii Ploiești – Buzău. În situația în care CNSC va admite una dintre aceste contestații, este clar că nu o să mai aveți timp până la 31 decembrie 2023 să încheiați contractul. Întrebarea mea era ce se întâmplă cu finanțarea? De unde luați banii pentru acest lot?

CP: Lotul 3 a fost lansat înainte de venirea mea, în mandatul fostului director general și al fostului ministru. Acele contracte nu am reușit să le finalizez decât cu mare greutate. Pot să vă spun că pe acest lot de care aminteați am desemnat firma cu care am semnat zilele trecute acum un an de zile, iar CNSC a ajuns acum la aceeași concluzie pe care noi am dat-o. Nu am motive să cred că CNSC va întoarce decizia comisiei de evaluare, dar evident că nu mă pot pronunța atâta vreme cât nu știu exact modalitatea în care a fost făcută evaluarea ofertelor. Colegii mei până acum nu m-au dezamăgit.

MN: Deci nu aveți o soluție de rezervă.

CP: PNRR pentru CNAIR se regăsește pe împrumuturi, nu vorbim de granturi, sume de bani nerambursabile. Aceste lucrări vor fi realizate până la urmă din bugetul României.

MN: Pe sectorul Târgu Neamț – Iași – Ungheni aveți în derulare un contract pentru proiectare completă cu Consitrans. Din informațiile pe care le am, acolo întârzierile au depășit 12 luni. Care va fi profilul de drum al acestui sector și când va preda Consitrans întreaga documentație?

CP: Am convingerea că prestatorul ne va aduce întreaga documentație la începutul anului viitor, inclusiv drumul de legătură. Știți foarte bine că nivelul cerințelor companiei pentru studiile de fezabilitate este unul ridicat. Avem nevoie de foraje executate, ridicări topografice, astfel încât documentațiile acestea primare cu care plecăm la drum să fie unele bune care să reflecte realitatea, iar în fazele finale să nu avem surprize neplăcute.

CITEȘTE ȘI: INTERVIU Pariul directorului general al CNAIR pentru finalul anului 2023. Cum explică Cristian Pistol întârzierile pe Autostrada Moldova

Sursa foto: Inquam Photos / Ovidiu Micsik

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW