Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


EXCLUSIV Curățenia în mijloacele de transport STB, 4 ani pe mână Romprest / Adrian Criț: Și-au asumat și mentenanța stațiilor de spălare – INTERVIU

By Vîrban Robert , in Interviuri Stirile zilei , at 12 aprilie 2023 Etichete: , , , ,

Societatea de Transport București a încheiat cu o asociere condusă de controversata firmă Romprest contracte pentru asigurarea serviciilor de spălare și igienizare a autobuzelor, tramvaielor și troleibuzelor din 14 autobaze și depouri. Înțelegerea este de tip acord cadru, având o valabilitate de 4 ani, și are valoarea de 93 milioane lei fără TVA. Informația a fost confirmată în exclusivitate de directorul STB, Adrian Criț, într-un interviu acordat pentru Mainnews.ro.

Confruntată cu criticile călătorilor dar și sancțiuni aplicate de Protecția Consumatorilor, Societatea de Transport București a decis externalizarea serviciilor de curățenie în transportul public. Primele contracte, având valabilitatea de 6 luni, au fost încheiate anul trecut, fără licitație, în cadrul unui program pilot.

Directorul STB s-a arătat mulțumit de treabă făcută de privați, așa încât a decis organizarea unei licitații pentru contractarea serviciilor de curățenie pe 4 ani. Operatorii nu s-au prea înghesuit însă. Pentru 13 loturi (14 autobaze și depouri) s-a înscris doar firma Romprest, cu care STB a și încheiat contractele. Restul de cinci loturi au fost scoase din nou la licitație.

Romprest, firma care are în atribuții serviciul de salubritate în Sectorul 1, a ajuns în atenția opiniei publice, după ce a refuzat ridicarea deșeurilor sub pretextul unor datorii acumulate de Primărie. Mai mult, în perioada în care se punea problema rezilierii contractului, încheiat în 2008 de administrația Chiliman,  primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, i-a acuzat pe reprezentanții acestei societății de șantaj. Potrivit HotNews, Romprest este deținută, prin intermediul unor societăți paravan, de Andrei Drăcea și de Maricel Păcuraru, patronul Realitatea PLUS.

Redăm partea a doua a interviului acordat de Adrian Criț:

MN: Deși se observă pe anumite linii o îmbunătățire a curățeniei în mijloacele de transport, lucrurile sunt încă departe de a fi perfecte. Cine se ocupă în acest moment de aceste servicii?

AC: Suntem la început cu niște contracte. Am avut o licitație pentru un acord cadru pe 4 ani. Urmare a acestei proceduri, pe lângă serviciile de igienizare a vehiculelor, noi am externalizat și întreținerea stațiilor de spălare, care erau prost întreținute. Este o realitate. Noi ca societate aveam multe probleme cu aceste stații de spălare înainte de externalizare. Odată cu componenta de spălare, externalizând și componenta de mentenanță, câștigătorul licitației și-a asumat și în momentul de față face modernizări complete pe stațiile de spălare. În momentul de față spălarea vehiculelor la exterior se face manual. În câteva zile se intervine și se modernizează stația de spălare.

MN: În acest moment în toate autobazele și în toate depourile sunt firme private care se ocupă?

AC: Asta am încercat noi să facem. Din păcate, pe cinci loturi nu au fost ofertanți și am reluat acea licitație. Se vede o îmbunătățire a calității serviciilor, există și sincope. Acolo unde sunt graffiti și alte lucruri de acest gen este foarte greu de curățat, dat fiind faptul că înscrisurile sunt vechi de câțiva ani. Dat fiind și vechimea vehiculelor, în unele cazuri singura soluție este revopsirea. S-a încercat de către firmele de curățenie forțarea anumitor zone, însă se poate ajunge distrugerea materialului. Este clar însă că trebuie să dăm o altă față vehiculelor.

MN: La licitația despre care vorbiți s-a înscris un singur operator, firma Romprest, excepție făcând un singur lot. Totuși, de ce nu a existat concurență? 

AC: Asta în încercat și noi. Dacă în prima fază, când am avut negocierea fără publicare, au venit trei companii, acum a venit una singură. Nu au fost restricții la specificațiile tehnice. Au fost identificate vehiculele, suprafețele și s-a venit cu o variantă de costuri. Nu știm ce ar fi putut împiedica acele companii la licitația actuală. Posibil ca neeficientizând anumite procese această activitate să nu fie benefică pentru ei. S-ar putea să fie o problemă legată de costuri pentru ei.

CITEȘTE ȘI: EXCLUSIV STB introduce automate de plată în locul casierilor / Adrian Criț: Angajații vor fi distribuiți pe partea de control – INTERVIU

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW