Un nou eșec major pentru Ministerul Transporturilor: Toate licitațiile pentru modernizarea căii ferate Craiova – Caransebeș, anulate
CFR Infrastructură a anulat toate cele șase licitații pe care le lansase pentru atribuirea contractelor de modernizare a căii ferate Craiova – Caransebeș, după ce niciun constructor nu a depus vreo ofertă.
Împărțită în șase loturi, calea ferată Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș are o lungime de 225,2 km. Valoarea estimată a proiectului este de 10,5 miliarde lei, fără TVA, finanțarea fiind asigurată din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transporturi 2021-2027 și bugetul de stat.
Licitațiile au fost lansate în primăvară, însă niciun constructor nu a depus vreo ofertă, din cauza condițiilor mult prea restrictive din caietul de sarcini. Cel mai probabil, după consultarea pieței, procedurile vor fi reluate, însă asta va însemna alt timp pierdut.
Lucrări de amploare
Proiectul include lucrări de modernizare a infrastructurii feroviare, a stațiilor, șinelor, construirea unui tunel, respectiv înlocuirea instalațiilor de centralizare electronică și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R). Instalațiile de electrificare vor fi modernizate pe toată lungimea tronsonului (25 kV).
Principalul obiectiv al lucrărilor îl reprezintă creșterea vitezei de deplasarea a trenurilor de călători până la 160 km/h și 120 km/h a garniturilor de marfă.
Linia de cale ferată Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș se află pe Coridoul Orient/Est Mediteranean și beneficiază de cea mai mare finanțare în cadrul Programului Transport.
Un urmărit penal pentru corupție, director general al CFR Infrastructură
Cu toate că procurorii Direcției Naționale Anticorupție au început, în ianuarie 2023, urmărirea penală împotriva sa, Alexandru Simu a fost ales de noul Consiliu de Administrație al CFR Infrastructură la conducerea companiei pentru următorii 4 ani.
Procurorii Direcției Naționale Anticorupție au anunțat, pe 16 ianuarie, începerea urmăririi penale față de Alexandru Simu și de director general adjunct tehnic al companiei, Petru Ceșa.
Simu este acuzat de anchetatori că, în aprilie 2022, a obținut ilegal funcția de director al Regionalei Timișoara cu ajutorul lui Ceșa.
„În cursul lunii aprilie 2022, suspectul Ceșa Petru, în calitatea menționată mai sus, la instigarea celuilalt suspect, și-ar fi arogat atribuțiile funcției de director general al CNCF CFR SA, cu toate că nu deținea această funcție sau o împuternicire în acest sens și a emis două decizii, prin cea de-a doua numindu-l pe Simu-Alexandru Ion la conducerea Sucursalei Regionalei de Căi Ferate Timișoara”, arată DNA.
Prin aceste decizii, arată DNA, Simu și-ar fi obținut stabilitatea unei funcții de conducere la nivel regional, după încetarea interimatului la șefia CFR Infrastructură.
Membru PSD din 2014, Alexandru Simu a mai condus Regionala Timișoara în calitate de director, postură din care s-a și făcut cunoscut. În iunie 2018, nota Press One, la solicitarea președintelui Consiliului Județean Hunedoara de la acea vreme, Mircea Bobora, a suplimentat numărul de trenuri pe ruta Timișoara – București pentru transportarea unor protestatari la celebrul miting al cămășilor albe din Piața Victoriei, organizat de PSD.
Potrivit Press One, care cita surse neoficiale, firmele care aveau contracte cu Regionala CFR Timișoara ar fi fost informate că trebuie să-și trimită angajații la miting, și că aceștia vor primi câte 100 de lei și o cămașă albă. Tot aceleași au spus că la Regională s-au făcut liste cu angajații care merg cu trenul la mitingul de la București, iar pentru întoarcere li s-ar fi cumpărat bilete la vagonul de dormit, în baza beneficiilor oferite de legitimațiile de serviciu.
Sursa foto Inquam Photos / George Călin
Comentarii