Un fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor atrage atenția asupra întârzierilor la Autostrada Moldova
Autostrada Moldova, proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, se află în mare întârziere, în condițiile în care cel mai avansat tronson dintre cele 13 este într-un stadiu de execuție de doar 20%, a atras atenția Horțiu Cosma (USR), fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Autostrada Moldova va avea până la Pașcani o lungime de aproximativ 320 km și este împărțită în patru tronsoane Ploiești-Buzău, Buzău-Focșani, Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani. Toate aceste tronsoane au fost incluse spre finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență și ar trebui finalizate până în august 2026. În caz contrar, România va pierde banii europeni.
În acest moment aproape toate loturile finanțate prin PNRR ale Autostrăzii Moldova au constructori, singura excepție fiind lotul 3 al tronsonului Ploiești-Buzău. Grupul UMB Tehnostrade, patronat de Dorinel Umbrărescu, lucrează pe toate cele 10 loturi între Buzău și Pașcani, în vreme Impresa Pizzaroti și asocierea Coni – Trace pe câte un lot din tronsonul Ploiești-Buzău.
Întârzieri înregistrate de constructori
Cu toate că lucrările pe cele două loturi începute din tronsonul Ploiești-Buzău ar trebui finalizate în prima parte a anului viitor, suntem încă departe de acest lucru, în condițiile în care avansul lucrărilor este de circa 20%. Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, susține că de vină pentru această situație sunt și responsabilii din Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care au recepționat un proiect tehnic greșit, dar și constructorii, care nu reușesc să impună un ritm de lucru susținut pe zonele în care au câmp de lucru.
„Sorin Grindeanu ignoră autostrada strategică atât de așteptată de români. Nu e în stare să tranșeze erorile de proiectare ale statului și să impulsioneze șantierele cel puțin la nivelul termenelor contractuale. Pe primele tronsoane dintre Buzău și Ploiești ar trebui să circulăm în primăvara anului viitor. Nici pomeneală de așa ceva, cele două sectoare în lucru băltesc la circa 20% stadiu în teren. De ce? Combinația standard de erori în proiectul tehnic al CNAIR și constructori care nu fac față”, a acuzat Horațiu Cosma.
Până nu cu mult timp în urmă premiantul clasei, grupul UMB înregistrează deja primele întârzieri pe loturile din A7, în condițiile în care la această oră are în lucru la nivel național peste 400 kilometri de drumuri.
„Nici dincolo de Buzău spre Pașcani lucrările nu arată cu mult mai promițător. Pe cele 10 tronsoane stadiul în teren variază între 0 și 18%, cu mulți kilometri pe care crește mai mult iarba decât autostrada”, a avertizat Horațiu Cosma.
Comentarii