Monday, May 20, 2024
Jurnalism corect


Studiul de fezabilitate pentru drumul de mare viteză între Oltenia și Banat, împărțit de Grindeanu în patru tronsoane / Două firme contestă anularea primei licitații

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 8 aprilie 2022

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va relansa achiziția pentru studiul de fezabilitate necesar construirii drumului de mare Craiova-Lugoj, acesta urmând să fie divizată în patru tronsoane, a anunțat vineri, 8 aprilie, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu. 

CNAIR a anulat pe 22 martie prima licitație, câștigată de firma Egis. Motivul invocat de compania de drumuri a fost legat de o presupusă suprapunere de traseu viitorulul drum de mare viteză Craiova – Târgu Jiu, care ar urma să treacă prin apropierea orașului Filiași.

Numai că traseul drumului Craiova – Lugoj nu este stabilit. Acesta ar fi urmat să fie definitivat tocmai prin acest studiului de fezabilitate scos la licitație și în final anulat. Deci nici vorbă de suprapunere. Proiectantul ar fi analizat variantele de traseu, evident ținând cont și de celălalt proiect. Nu este clar este clar de ce traseul pentru Craiova – Turnu Severin – Lugoj ar fi trebui să treacă obligatoriu prin „megalopolisul” Filiași, așa cum susțin reprezentanții CNAIR.

Decizia a fost contestată miercuri, 6 aprilie, la CNSC de Egis și de către o altă firmă participantă la licitație, Explan.

Grindeanu lotizează SF-ul

Fără să mai aștepte decizia instanței instanței, Sorin Grindeanu și-a declarat intenția de împărțire în patru loturi a contractului pentru studiul de fezabilitate.

„La începutul săptămânii viitoare vor începe procedurile pentru relansarea contractului privind realizarea Studiului de Fezabilitate necesar Drumului Expres Craiova-Lugoj. Licitația anterioară pentru realizarea acestui Drum Expres prevedea o perioadă de 4 ani pentru realizarea Studiului de Fezabilitate. După ce licitația a ajuns la final, câștigătorul a fost contestat și CNSC a cerut reevalurea atribuirii. Să lansezi 250 km într-un singur contract și să pui un termen de 4 ani (n.r. – 3 ani) pentru un SF, arată că nu vrei de fapt să realizezi acest proiect! Acum, contractul va fi lansat în licitație pe loturi, de la Filiași la Lugoj și va dura maximum 2 ani. Este decizia corectă”, a transmis Sorin Grindeanu.

S-au căutat motive pentru anulare?

La finalul anului 2021, când majoritatea drumarilor își încheiaseră socotelile pe șantiere, în birourile Palatului CFR se ducea o luptă crâncenă pentru unul dintre cele mai mari contracte de proiectare din România. Cinci oferte fuseseră depuse la licitația estimată la peste 100 milioane lei fără TVA. În scenă intră și reprezentanții CNAIR. Pe 14 decembrie aceștia au lansat un fake news incredibil, în care pretindeau că fostul ministru Cătălin Drulă, Clotilde Armand și Asociația Pro Infrastructură ar fi încercat să ajute firma Egis. Nu vom mai intra în amănunte de ce afirmațiile reprezentanților companiei erau false, pentru că am făcut-o deja iar comunicatul a fost în final retras, însă acesta a fost un prim semnal că deznodământul nu este pe placul tuturor.

A urmat apoi chiar Sorin Grindeanu, la începutul lunii ianuarie, când a criticat această licitație. Ministrul a susținut atunci că termenul de predare a documentației este de patru ani, însă în realitate acesta era de 3 ani. În februarie 2022, Grindeanu a vorbit despre necesitatea împărțirii în loturi a acestui proiect, evident ceea ce presupunea anularea procedurii.

Sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Dănescu

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    MainNews

    FREE
    VIEW