Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Statistică UE: TV-ul rămâne principala sursă de informare

By Preda Maria , in Fara categorie , at 21 noiembrie 2023

Într-un sondaj publicat de Parlamentul European se arată că televizorul rămâne principala sursă de informare a cetățenilor, dar și social media vine rapid din urmă. Statistica arată că pentru 71% dintre respondenți televizorul este în continuare unul dintre mijloacele de informare cele mai utilizate pentru accesul la știri, urmat, la distanță, de presa online și platformele de știri, 42%. Radioul și social media ocupă poziția a treia, cu 37%. 

Comparativ cu un sondaj similar din 2022, a fost înregistrată o creștere de 11% în ponderea respondenților care utilizează platformele de socializare pentru a accesa știri; creșteri mai mici sunt observate atunci când vine vorba de utilizarea aplicațiilor de mesagerie, 5%, a platformelor video, 4%, sau a podcasturilor, 2%. Creșterea gradului de utilizare a acestor mijloace de comunicare este observată în toate grupele de vârstă și în majoritatea statelor membre.

Respondenții au declarat că cele mai vizionate știri sunt cele locale, 50%, urmate de politica națională, 47%, și afacerile europene internaționale, 45%.

Social media câștigă teren

Cetățenii văd din ce în ce mai mult platformele de știri online și canalele de social media, inclusiv influencerii, ca pe noi surse de încredere. 37% dintre respondenți urmăresc influenceri sau creatori de conținut pe platformele de socializare. Acest procent variază foarte mult în funcție de diferitele grupe de vârstă. 79% dintre tinerii europeni (cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani) urmăresc influenceri sau creatori de conținut, în timp ce doar 14% dintre cei cu vârste de peste 55 de ani fac acest lucru.

Statistica la nivelul statelor membre

68% dintre respondenți își amintesc că au vizualizat recent știri despre Uniunea Europeană fie prin intermediul presei, internetului, televiziunii sau radioului – cu variații considerabile între statele membre, între 49% în Franța și 87% în Croația și România. Ponderea respondenților care au citit, văzut sau auzit recent ceva despre UE crește ușor odată cu vârsta, bărbații (76%) sunt mai predispuși decât femeile (60%) să răspundă în acest fel, la fel ca și respondenții cu un nivel de educație mai ridicat.

Ca și în cazul ultimului sondaj al Parlamentului European din aprilie/mai 2022, posturile publice de radio și televiziune (inclusiv prezența lor online) sunt cea mai de încredere sursă în toate statele membre (48%) – cu doar două excepții: Polonia este singura țară din UE în care posturile private de radio și televiziune sunt considerate ca fiind cea mai de încredere sursă de știri (41%). Într-o schimbare și mai radicală în ceea ce privește îndepărtarea de sursele tradiționale de știri în general, respondenții din Ungaria menționează „persoanele, grupurile sau prietenii urmăriți pe rețelele de socializare” (28%) ca fiind cea mai de încredere sursă de știri, alături de „alte platforme de știri, inclusiv bloguri și podcasturi” (28%).

Trenduri notabile

  • Vârsta și educația influențează modelele de consum de știri și încrederea în mass-media.
  • Influența social media a crescut semnificativ, în special în rândul grupurilor de vârstă mai tinere.
  • Există preferințe variate în ceea ce privește sursele de știri în țările UE, unele preferând mass-media tradiționale, în timp ce altele au încredere în social media și în platformele alternative.

Sondajul evidențiază peisajul în evoluție al consumului de știri, evidențiind o încredere sporită în platformele de socializare și în influenceri, afirmând în același timp încrederea în sursele media tradiționale, cum ar fi televiziunea și radioul public.

Sursă foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW