Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Statistică alarmantă: Unu din patru tineri cu vârste de liceu nu merge la şcoală

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 9 septembrie 2024

Elevii aflaţi în situaţii socio-economice dificile renunţă, în număr tot mai mare, la şcoală înainte de a-şi finaliza liceul sau chiar gimnaziul. Potrivit unei analize realizate de Salvați Copiii, un sfert dintre tinerii cu vârste de liceu nu erau înscrişi în sistemul de învăţământ, iar 16% dintre elevii de gimnaziu erau în afara şcolii în anul şcolar 2022-2023. Cei mai afectaţi sunt copiii din mediul rural, unde rata abandonului şcolar este de câteva ori mai mare decât în marile oraşe.

La nivel naţional, doi din cinci elevi intraţi în şcoală cu nouă ani în urmă nu se regăsesc printre cei care au reuşit să obţină medii peste 5 la Evaluarea Naţională, iar copiii care învaţă în mediul rural sunt net dezavantajaţi (proporţia mediilor sub 5 fiind de peste 2,5 ori mai mare în şcolile din mediul rural).

„Pe lângă insuccesul propriu-zis la Evaluarea Naţională, analizând situaţia generaţiei, se poate observa şi că peste 15% (15,42%) dintre elevi nici măcar nu au ajuns la finalul clasei a VIII-a. Aproape jumătate dintre elevii români de 15 ani au competenţe scăzute la matematică (48,6% versus 29,5% media UE), procente similare înregistrându-se şi în cazul ştiinţelor (44% versus 24,2% media UE) sau lecturii (41,7% versus 26,2% media UE). Pentru România, procentul elevilor cu performanţe de top în cel puţin o arie curriculară testată este de 5%, în timp ce o treime dintre elevi (33.2%) au obţinut rezultate slabe (sub nivelul 2 PISA) pentru toate cele trei arii testate (procentul este în creştere faţă de 29,8% în 2018)”, mai arată statisticile Salvaţi Copiii.

Păriții din mediul urban cheltuie mai mult pentru meditații

Conform sursei citate, variaţiile de performanţă şcolară sunt explicate strict prin statutul socio-economic al elevului, România fiind, conform OCDE, unul dintre statele în care diferenţa de performanţă generată de statutul socio-economic al elevilor atinge cel mai înalt nivel.

„Variaţia de performanţă explicată strict prin statutul socio-economic al elevului (eliminând toţi ceilalţi factori) atinge, în România, nivelul de 25,8%, în comparaţie cu o medie OCDE de 15,5% şi în creştere faţă de valoarea înregistrată de ţara noastră la testarea anterioară (18%)”, indică sursa citată.

Analizele Salvaţi Copiii privind costurile ascunse ale educaţiei gratuite, realizate în anii trecuţi, au arătat că părinţii din mediul urban cheltuie cu 30-40% mai mult pentru pregătirea suplimentară, prin meditaţii sau program şcolar prelungit, a copiilor lor şi, de asemenea, că meditaţiile reprezintă o importantă categorie de cost, de aproximativ 2.500 lei anual în 2021, sumă pe care foarte puţini părinţi din mediul rural şi-o permit.

O anchetă sociologică realizată la finalul lui 2022 de Salvaţi Copiii arată că peste jumătate dintre copiii români (55,1%) îşi doresc să plece din ţară şi să se stabilească peste graniţe, în vreme ce o treime dintre aceştia şi-ar dori să-şi continue studiile în străinătate. Printre principalele motive care i-ar determina să emigreze se numără oportunităţile legate de educaţie (26,3%) şi nemulţumirea sau neîncrederea faţă de condiţiile de viaţă din România (21,9%).

82% dintre elevi declară că au fost martori ai situaţiilor de bullying în şcoala

Un studiu realizat de organizaţie cu privire la incidenţa violenţei împotriva copiilor arată o pondere îngrijorătoare a stărilor emoţionale negative asociate cu mediul şcolar. 19% dintre copii spun că se simt emoţionaţi, 13% timizi, 12% sunt nesiguri, iar 10% afirmă că se simt încordaţi la şcoală. Starea de încordare creşte odată cu vârsta copiilor, de la un nivel de doar 6% în cazul şcolarilor mici, la 8% în cazul celor din clasele V-VIII şi atinge 16% în cazul adolescenţilor.

Un fenomen care afectează starea de bine a copiilor la şcoală este bullyingul. 82% dintre elevi declară că au fost martori ai situaţiilor de bullying în şcoala unde învaţă, iar 28% dintre respondenţi afirmând că au asistat cu frecvenţă ridicată (des şi foarte des) la astfel de situaţii.

„Înţelegerea şi conştientizarea de către Ministerul Educaţiei Naţionale şi autorităţile locale a legăturii dintre sărăcia materială şi performanţele educaţionale slabe ale elevilor ar trebui să conducă la dezvoltarea de politici şi programe specifice, care să îmbunătăţească accesul la educaţie şi să ofere sprijin suplimentar pentru elevii din regiunile şi comunităţile sărace”, concluzionează, în acest context, Salvaţi Copiii.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW