Friday, June 14, 2024
Jurnalism corect


Soluții în vreme de criză. Varianta prin care persoanele vârstnice își pot face cumpărăturile fără a se expune

By Raluca Ionescu-Heroiu , in #NeImplicam , at 28 martie 2020 Etichete: , , , , ,

Pe perioada stării de urgență autoritățile ne recomandă să nu ieșim din case decât pentru cumpărăturile de strictă necesitate, pentru a merge la serviciu sau pentru alte probleme ce nu pot fi amânate. Recomandarea a devenit obligatorie odată cu ordonanța militară nr.3, care printre altele prevede ca vârstnicii, categoria cea mai vulnerabilă în fața coronavirusului, să nu iasă deloc din case decât două ore pe zi. Ce se întâmplă însă cu bătrânii care nu au un ajutor din partea familiei sau apropiaților? Soluții există. Este nevoie doar de responsabilitate și bunăvoință.

Ordonanța militară nr.3: Circulația vârstnicilor în afara domiciliului este interzisă

Art. 2.  Circulația persoanelor care au împlinit vârsta de 65 de ani, în afara locuinței/gospodăriei, este permisă numai în intervalul orar 11.00 – 13.00, strict pentru următoarele motive:

a) deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor și animalelor de companie/domestice;

b) deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță;

c) deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/ însoțirea unui minor, asistența altor persoanevârstnice, bolnave sau cu dizabilități, ori în cazul decesului unui membru de familie;

d) deplasări scurte, în apropierea locuinței/gospodăriei, legate de activitatea fizică individuală a persoanelor (cu excluderea oricăror activități fizice colective), cât și pentru nevoile animalelor de companie/domestice.

„Cumpărături la ușa ta”, o soluție pentru persoanele vulnerabile

Persoanele aflate în izolare la domiciliu pot apela la ajutorul voluntarilor.  „Cumpărături la ușa ta” este o inițiativă la care persoanele în vârstă sau nedeplasabile pot apela pentru a primi alimente sau produse de strictă necesitate fără a pleca de acasă.

Oamenii au la dispoziție numărul de telefon 0727030303 pe care îl apela zilnic, în intervalul 8.00-21.00.

„Nu moare nimeni de foame, dar de coronavirus se moare”

Inițiativa îi aparține lui Marian Rădună, care a declarat pentru mainnews.ro că „doar prin a sta în case putem evita un dezastru”

„Noi ne dorim ca oamenii să stea acasă. Nu moare nimeni de foame, dar de coronavirus se moare. Cu cât stăm mai mult în casă cu atât este mai puțin probabil să ne îmbolnăvim. Noi voluntarii încercăm să-i liniștim pe oameni. Nu facem mare brânză. Vrem să transmitem oamenilor să stea în casă pentru că doar așa putem evita un dezastru”, a spus inițiatorul proiectului.

Ideea i-a venit pe 9 martie, chiar la începutul crizei coronavirusului, inițial fiind vorba de ajutorarea a doar 10 familii din sectorul 3 al Capitalei.

„Am început să fac cumpărăturile dar mi-am dat seama că nu sunt productiv dacă îmi dai o listă. Nu sunt un magazin online. Înțeleg că oamenii au nevoie de lucruri dar trebuie să înțeleagă și ei că e o perioadă foarte dificilă”, a explicat Rădună.

Acum în proiect sunt înscriși 200 de voluntari care lucrează în call-center și care preiau zilnic apelurile celor care au nevoie de ajutor și încă 250 de livratori care duc la destinație cumpărăturile oamenilor.

Cum se procedează?

Pasul 1. Plasarea comenzii

Oamenii sună la call-center și spun ce au nevoie. Cei de la „Cumpărături la ușa ta” pun la dispoziție două kit-uri standard de alimente și produse pentru igiena personală.

Oamenii pot comanda cel mult două pachete și maxim cinci articole suplimentare, articole care nu se regăsesc în kit-ul prestabilit. Aici sunt incluse articolele de igienă, mâncarea pentru animale sau cafeaua.

„Ne-am gândit să facem un call-center la care oamenii să sune și oamenii să comande două kit-uri cu alimente. Am cerut părerea unui doctor și mi-a spus ce trebuie. Ne-am dus către oamenii care chiar au nevoie. Familiile monoparentale, vârstnicii.  Pe lângă ei, ne ocupăm și de cei care se află în izolare”, a explicat Marian Rădună.

Operatorul preia comanda si solicită datele personale respectiv nume, adresă de livrare și număr de telefon de contact.

Kitul A (aproximativ 150 de lei): 1 pachet unt, 10 ouă, 1 pachet brânză telemea, 1 cașcaval, 4 l lapte UHT, 200 gr măsline, 1 pachet de legume pt supă, 1 kg mere, 1 plasă portocale, 1 plasă lămâi, 1 găletușă iaurt, 1 plasă cartofi, 1 pachet paste, 3 pâini. În funcție de disponibilitatea în magazine mai poate contine: 1 pui sau 1 kg pește, 2 Kg legume variabil (rosii, ardei, dovlecei, broccoli, vinete, ceapa, salata etc).

Kitul B(aproximativ 80): 1 kg făină, 1 kg orez, 1 kg mălai, 250 g griș, 1 l ulei, 1 sticlă suc de roșii, 1 kg zahăr, 1 borcan miere, 2 borcane gem, 3 borcane compot

Pasul 2. Livrarea comenzii

Odată plasată comanda, operatorul din call-center va transmite numărul de pachete comandate către un retailer. Cei din magazin au dinainte kit-urile pregătite, cel care livrează comanda având datoria doar să preia pachetul și să-l plătească la casa de marcat.

„Omul sună, cei din dispecerat notează, mai departe cineva vede numărul de kit-uri, după care vorbește cu retailerul și spune că are nevoie de x kit-uri”, explică Rădună.

Pasul 3. Primirea comenzii

Se încearcă cât mai mult posibil protejarea voluntarilor dar și a celor care sunt izolați, astfel încât aceștia nu iau contact unii cu alții. Astfel, livratorul lasă comanda în fața ușii iar cel care a plasat comanda fie transferă banii pe card, fie dă banii într-un plic sigilat.

Voluntarii sunt protejați

Prin „Cumpărături la ușa ta” se pot comanda doar două variante de pachete cu produse tocmai pentru ca voluntarii să fie cât mai puțin expuși riscului de îmbolnăvire. Ei nu trebuie decât să preia pachetul din magazin gata făcut și să-l scaneze la casa de marcat. În acest fel se reduce substanțial timpul petrecut în magazin, totul fiind astfel mult mai eficient.

„Se pierdea timp pentru a se scana fiecare produs în parte. Acum se scanează un singur cod de bare.(…)Noi încercăm să nu mai intrăm în magazine. Tocmai d-asta avem aceste kit-uri. Ca să nu ne expunem și să fim purtători. Sper să ne iasă. Trebuie să ne iasă”, povestește acesta.

În plus de asta, fiecare voluntar are la el în permanență mască sanitară, mănuși de unică folosință și dezinfectant.

„Și noi ne expunem. Chiar dacă nu luăm contact cu oamenii. Fiecare livrator este echipat cu măști cu mănuși cu dezinfectant, cu cutiuțe speciale pentru bani dacă nu există posibilitatea să se plătească cu cardul”, a mai spus Marian Rădună.

Mai mult decât atât, cei care fac voluntariat în call-center pot face asta de acasă. Oamenii sunt instruiți prin telefon și preiau comenzile de oriunde s-ar afla.

„Oamenii lucrează de acasă. Sunt voluntari din toată țara. Am pus la dispoziție un magazin la telefon. E o soluție pentru situații de criză”, a adăugat el.

În încheiere, Marian Rădună a mărturisit că nu sunt atât de multe comenzi cum și-ar fi dorit, asta probabil și pentru că încă sunt oameni care încă nu conștientizează pericolul la care se expun atunci când ies din casă.

„Nu am avut atâtea comenzi cum ne-am dorit. Sunt 200 de oameni în call-center care preiau apelurile, dar activi cred că sunt doar vreo 30 pentru că cererea nu este atât de mare. Avem comenzi dar ne așteptăm la mai multe comenzi”, a conchis acesta.

sursa foto: Ziarul de Iași

 

 

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW