Sindicalistul Ion Rădoi, noi atacuri la adresa ministrului transporturilor: S-au trezit câțiva să facă metroul rentabil. Așteptăm să vedem și noi această minune
Președintele sindicatului Unitatea de la metrou, Ion Rădoi, a lansat atacuri vehemente la adresa ministrului transporturilor, Cătălin Drulă, pentru intenția de a eficientiza activitatea Metrorex.
„În toată lumea metrourile sunt subvenționate. Peste tot tariful este subvenționat. S-au trezit câțiva să facă metroul rentabil. Așteptăm să vedem și noi această minune. În condițiile în care noi avem deficit de personal, ei vor să dea afară 1.700 de oameni și să majoreze tariful. La ce nivel să crești tariful, la 50 de lei, ca să faci metroul rentanbil? Problema principală este insolvența metroului și scoaterea în profit”, a afirmat Ion Rădoi, în cadrul unei conferințe de presă.
În plus, Ion Rădoi și-a reiterat amenințarea de declanșare a grevei la metrou, în cazul în care conducerea Metrorex va recurge la concedieri sau reduceri salariale.
Cătălin Drulă: Metrorex se îndreaptă spre insolvență. Astfel se pot regla aspectele financiare
Într-un interviu acordat Economedia.ro, ministrul transporturilor a susținut că Metrorex se îndreaptă cu pași repezi spre insolvență, în condițiile în care Guvernul nu este dispus să majoreze subvențiile acordate companiei. În opinia lui Cătălin Drulă, intrarea în insolvență ar putea fi benefică pentru rezolvarea problemelor financiare cu care se confruntă compania.
„Masa salarială s-a triplat în ultimii cinci ani. Metrorex a ajuns să își acopere din venituri proprii doar 30% din cheltuieli și o mare parte din acestea sunt salariile. Este nesustenabil acest nivel. Ar trebui sute de milioane din partea statului în fiecare an ca să acopere această diferență. Ar trebui să dăm aproape o cincime din bugetul nostru pe toată țara – care e pentru toată rețeaua de autostrăzi, de căi ferate – doar pentru susținerea metroului din București și, mai precis, pentru susținerea unor salarii de la metrou. Salarii care nu mai au nicio legătură cu piața, sunt peste piață, au crescut cu 20% nu numai anul trecut. A fost o creștere de 18% anul trecut pe timp de pandemie, în condițiile în care din luna martie a anului trecut nu s-au mai plătit dările la stat pe salariile de dinainte de creștere. Aveai șase luni în care nu ți-ai putut plăti dările și totuși decizi o creștere de salarii. Așa ceva nu cred că există în nicio companie, în momentul în care nu poți să îți achiți nici măcar obligațiile și salariile curente să le crești. Iar asta venea după creșteri de aproximativ 20% – că au fost 15%, 18%, 22% – în toți anii anteriori, și în 2019, și 2018, și 2017. Că așa s-a ajuns aici. Or așa ceva nu există în niciun domeniu. Starea de insolvență de fapt e o chestiune care se constată, nu e o alegere, pentru că nu îți mai poți plăti obligațiile. Și asta este situația companiei, nu are fluxuri financiare pentru a-și acoperi obligațiile. Probabil că asta e direcția în care se îndreaptă. Iar în starea de insolvență se pot regla aspectele acestea financiare pentru care din păcate nu a existat înțelegere să fie făcute cu acordul ambelor părți. (…) Nu este foarte departe în timp acest moment, având în vedere situația financiară a companiei, a declarat Cătălin Drulă.
Pe 26 martie, sindicaliștii lui Ion Rădoi au blocat circulația metroului, ca urmare a ultimatului lansat de conducerea Metrorex către firma sindicatului pentru eliberarea spațiilor comerciale. Între timp, Metrorex, beneficiind de sprijinul autorităților locale, a declanșat demolarea acelor chioșcuri.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin