Scrioșteanu îi răspunde lui Nicușor Dan pe tema proiectului de metrou Gara de Nord–Filaret: A fost informat greșit
Neînțelegeri între Ministerul Transporturilor și Primăria Capitalei pe marginea documentației pentru construirea magistralei de metrou Gara de Nord – Filaret. După ce primarul general, Nicușor Dan, a susținut că nu poate aviza Planul Urbanistic Zonal din cauza faptului că proiectantul ar fi prezentat o documentație incompletă, Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în ministerul de resort, a contrazis această afirmație.
Cu toate că beneficiază de finanțare europeană prin Planul Național de Redresare și Reziliență, proiectul de metrou Gara de Nord – Filaret bate pasul pe loc. Responsabilii din Ministerul Transporturilor dau vina pentru întârzieri pe primarul general, Nicușor Dan, care ar trebui să emită un Plan Urbanistic Zonal (PUZ). În replică, edilul susține că firma responsabilă de proiectare nu a reușit să obțină un aviz obligatoriu din partea Ministerului Apărării, astfel că nu poate emite documentul.
Față de alte programe de finanțare ale Uniunii Europene, Planul Național de Redresare și Reziliență are termene foarte clare. Contractele de achiziții trebuie semnate până la finele anului 2023 iar lucrările trebuie să fie gata până în august 2026. Așa cum era de așteptat, instituțiile responsabile de implementarea acestor proiecte în România s-au împotmolit în proceduri birocratice, mai multe finanțări fiind în mare pericol.
Ministerul dă vina pe Nicușor
Cea mai mare problemă este legată de magistrala de metrou Gara de Nord – Progresul. Proiectantul nu a reușit să obțină toate avizele iar licitația pentru lucrări nu poate fi lansată. În condițiile în care șansele ca acest proiect să fie dus la bun sfârșit în calendarul stabilit cu Comisia Europeană sunt aproape nule, responsabilii din Ministerul Transporturilor par să fie găsit țapul ispășitor, primarul general, Nicușor Dan, care ar trebui să emită un Plan Urbanistic Zonal.
„Din punctul meu de vedere, consider că Primarul General al Capitalei a fost informat greșit despre avizul emis de Ministerul Apărării Naționale MApN, susținând că acesta ar fi „negativ condiționat”. Vreau să lămuresc faptul că avizul MAPN este favorabil condiționat și nu „negativ condiționat”, ceea ce înseamnă că PMB poate aproba PUZ-ul pentru realizarea Magistralei M4 de metrou, păstrând condițiile date de MApN, urmând ca acestea să fie integrate până la faza de emitere a autorizației de construire, fază până la care va fi solicitat un nou aviz de la MApN, necesar autorizării lucrărilor. Prin urmare, consider că responsabilă de această eroare care provoacă întârzieri proiectului este Direcția Generală Urbanism și Amenajarea Teritoriului din cadrul PMB, care face parte din categoria entităților care caută nod în papură, în loc să fie proactive în aplicarea literii și spiritului legii”, a transmis sâmbătă, 31 decembrie, Irinel Scrioșteanu.
Nicușor îi trimite la MApN
De cealaltă parte, Nicușor Dan susține că nu a emis încă respectivul PUZ pentru că din documentația prezentată de proiectat lipsește avizul Ministerului Apărării, instituție care se opune construirii unei stații în fața sediului său.
„Ministerul a obținut de la PMB avizul preliminar în 21 ianuarie 2022. De atunci a fost în sarcina proiectanților ministerului să obțină avizele de la instituții, în baza cărora PMB să emită avizul arhitectului șef. În 21 octombrie 2022 ministerul a revenit la PMB cu avizele obținute. Dintre acestea, avizul Ministerului Apărării, emis în 11 aprilie 2022, era negativ (condiționat de mutarea stației din fața Ministerului), iar PMB nu poate emite legal avizul arhitectului șef fără avize pozitive de la toate instituțiile”, a afirmat Nicușor Dan.
Sursa foto: Inquam Photos / Sabin Cîrstoveanu
Comentarii