Românii își stabilesc bugete fixe pentru cumpărăturile de Black Friday 2023 pe fondul climatului economic incert
Conform celui mai recent studiu MKOR privind Cumpărăturile de Black Friday în 2023, se observă o schimbare semnificativă în comportamentul de cumpărare al românilor în acest an. Pe fondul incertitudinii economice, 8 din 10 cetățeni au stabilit bugete fixe pentru achizițiile lor de Black Friday, comparativ cu doar 20% din participanți în 2022.
Cu toate acestea, interesul pentru Black Friday a înregistrat o ușoară scădere, de la 62% în 2022 la 57% în 2023. Evenimentul rămâne însă popular mai ales printre persoanele sub 40 de ani, femei, persoanele cu venituri medii, părinții cu copii mici și cei fără copii, care au pregătit deja liste de cumpărături cu 2-3 săptămâni înainte de 1 noiembrie.
Bugetele pentru cumpărăturile de Black Friday sunt în principal alocate în funcție de resursele financiare disponibile și prețul produselor de pe lista de cumpărături, cu majoritatea românilor evitând cumpărăturile fără un plan financiar prestabilit.
Electronicele și electrocasnicele rămân în topul preferințelor
Electronicele și electrocasnicele rămân în topul preferințelor cumpărătorilor, deși interesul a scăzut cu 7 procente față de anul precedent. Cu un procent similar s-a redus și apetența pentru produsele IT&C. În schimb, se observă o creștere semnificativă a interesului pentru articolele de modă, cum ar fi îmbrăcămintea, încălțămintea și accesorii, cu o creștere de 14% în preferințele cumpărătorilor, în special în rândul Generației Z și femeilor.
Motivul principal pentru care românii cumpără de Black Friday rămâne achiziționarea produselor sau serviciilor dorite la prețuri mai bune, iar evenimentul este folosit și pentru a cumpăra cadouri pentru Crăciun sau alte aniversări.
Cumpărăturile online rămân preferate, cu doar 1 din 4 români care optează pentru un mix între magazinele fizice și cele online. În ceea ce privește căutarea de informații despre oferte, aplicația mobilă a magazinului și rețelele de socializare sunt cele mai accesate, iar reclamele TV au rămas o sursă de inspirație pentru o treime dintre cei cu planuri de cumpărături de Black Friday.
Datele sunt extrase din studiul Cumpărăturile de Black Friday, pe care MKOR îl derulează recurent începând cu 2022. Eșantion: reprezentativ național pe criterii de gen, vârstă și distribuție geografică, N 2023=1000, N 2022=530, target: populație generală, 18-55 ani, metodă de cercetare: sondaj (CAWI), instrument de cercetare: chestionar, abordare: online, prin panelul propriu MKOR, perioada: noiembrie 2022, noiembrie 2023.
Foto: Inquam Photos / Melinda Nagy
Comentarii