Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

România, rezultat rușinos la testele PISA/ 44% dintre elevi sunt analfabeți funcțional

By Raluca Ionescu-Heroiu , in Stirile zilei , at 3 decembrie 2019 Etichete: , , , , , ,

România a obținut cel mai slab rezultat din ultimii 9 ani la testele PISA din 2018 prin care elevilor claselor a VII-a, a VIII-a și a IX-a li s-au testat cunoștințele la citire, matematică și științe. Conform rezultatelor, procentul de analfabetism funcțional este de 44%, în medie, în creștere față de 2015.

Rezultatele din acest an ale României sunt mai slabe ca la testarea din 2015, raportat la media țărilor OECD.

Rezultatele PISA arată performanța sistemului de învățământ.

Rezultatele PISA 2018 la Citire

România a obținut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 6 puncte față de testarea PISA 2015, cu 10 puncte mai puțin decât la PISA 2012 și un punctaj cu 4 puncte peste cel de la PISA 2009.

Potrivit raportului, 59% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2 la citire, pe lângă o medie de 77% la nivelul OECD.

“Asta înseamnă că acești elevi pot cel puțin să identifice ideea principală dintr-un text de mărime medie, pot găsi informația pe baza unor criterii explicite, uneori complexe și pot reflecta asupra scopului și formei unui text, atunci când sunt puși să facă asta”, conform edupedu.ro.

Mai mult, 41% dintre elevi nu pot ajunge la nivelul 2, acesta fiind nivelul de analfabetism funcțional la citire.

„Analfabetismul funcțional este definit simplu prin faptul că un elev care citește un text nu poate explica și nu înțelege despre ce este vorba în textul respectiv”, conform sursei citate.

Rezultatele PISA 2018 la Matematică

Rezultatele PISA 2018 înregistrează cea mai mare scădere față de testarea anterioară din istoria acestor teste.

Sunt 14 puncte pierdute de România față de PISA 2015 și 15 puncte față de PISA 2012.

La matematică sunt și mai mulți elevi care nu se descurcă nici măcar cu operații aritmetice de bază.

Procentul elevilor care nu ajung la nivelul 2 de dificultate în testele PISA 2018 este de 47%. Un exemplu dat este acela că elevii nu s-au descurcat să compare distanța totală a două rute alternative sau să convertească prețuri din lei în valută.

Rezultatele PISA 2018 la Științe

Și la această categorie s-au înregistrat scăderi. Diferența față de testele PISA 2015 este de 9 puncte, iar față de 2012 de 12 puncte.

44% dintre cei testați nu ajung nici măcar la nivelul 2, adică nu au competențe de bază și nu pot face conexiuni între informațiile pe care le au și aspecte din viața reală.

Științele marchează o creștere până la 44% a proporției celor care nu pot realiza corelații elementare în acest domeniu.

Conform studiului, elevii nu pot oferi explicații posibile în situații familiare sau nu pot trage concluzii bazate pe simple investigații.

44% din elevii testați suferă de analfabetism funcțional

În medie, procentul de analfabetism funcțional a urcat de la 39% în 2015, la 44% în 2018, adică o creștere de 5%.

„O persoană este analfabetă funcţional dacă nu se poate angaja în toate acele activităţi în care este nevoie de un anumit nivel de educaţie şi cunoştinţe pentru funcţionarea sa efectivă în cadrul grupului sau comunităţii din care face parte şi totodată pentru a-i da posibilitatea să folosească cititul, scrisul şi socotitul pentru ea şi pentru dezvoltarea comunităţii din care face parte”, conform Organizaţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare .

La capitolul performanță, doar  1% dintre elevii României se încadrează la această categorie, media OECD fiind de 9%.

Doar în 20 de sisteme de educație (din cele 79 participante la testare) mai mult de 10% dintre elevii de 15 ani sunt elevi de top.

Ce sunt testele PISA

Testele PISA 2018 au fost împărțite pe șase niveluri de competențe, de la cel mai slab, nivelul 1, la cel mai ridicat, nivelul 6.

România a participat la Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor – PISA 2018, alături de 72 de state,  dezvoltat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltarte Economică (OECD).

Testele au fost susținute în luna aprilie 2018 și au participat peste 5 mii de elevi de 15 ani din clasele a VII-a, a VIII-a și majoritatea din clasa a IX-a, din peste 180 de școli. Prin aceste evaluări elevilor le este testată capacitatea la citire, matematică și științe.

 

sursa foto: Inquam Photos/Octav Ganea 

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *