Risc major pentru ca Sectorul 6 să piardă din banii europeni pentru pubele subterane
Primăria Sectorului 6 riscă să piardă cel puțin o parte din finanțarea în valoare de 86 milioane euro, acordată de Comisia Europeană pentru achiziționarea și montarea a 886 de puncte de colectare selectivă a deșeurilor. Licitația nu este finalizată iar termenele din caietul de sarcini împing finalizarea dincolo de decembrie 2023, termenul limită până la care mai pot fi atrași bani prin Programul Operațional Infrastructură Mare.
Inesteticele și insalubrele ghene de gunoi de la colț de bloc ar fi trebuit să devină istorie în Sectorul 6, după ce primăria lui Ciprian Ciucu a încheiat pe 12 decembrie 2022 contractul de finanțare pentru cel mai mare proiect de mediu și de management integrat al deșeurilor din București. Concret, acesta presupune construcția a 886 de puncte de colectare separată, dintre care 743 puncte subterane.
Pentru acestea din urmă municipalitatea a lansat în ianuarie 2023 o licitație pentru proiectarea și execuția lucrărilor. Valoarea estimată a contractului este de circa 84 milioane lei, fără TVA, adică 113.000 lei/punct de colectare.
La procedură s-a înscris doar o asociere condusă de Bedamiro Holding Parcări Construct. Firma este deținută de Mihai Leondard Rotaru, patronul unor alte societăți care au obținut contracte bănoase de-a lungul timpului cu Primăria Capitalei, în timpul administrației Firea, Primăria Sectorului 3, condusă de Robert Negoiță, sau chiar cu Primăria Sectorului, în timpul mandatului lui Clotilde Armand.
Banii europeni, în mare pericol
Abia la începutul acestei săptămâni procedura a trecut în faza de evaluare financiară, oferta depusă de asociația condusă de Bedamiro fiind admisă. Chiar și în aceste condiții, amenajarea tuturor celor 743 de puncte de colectare până la finalul acestui an, astfel încât municipalitatea să beneficieze de întreaga finanțare europeană rămâne problematică.
Caietul de sarcini prevede un termen de două luni pentru finalizarea activităților de proiectare, respectiv 6 luni pentru execuția lucrărilor. Totul ar trebui să fie gata în 8 luni, asta dacă contractul merge șnur.
Notă: Captură din Caietul de sarcini
Un scenariu optimist ar presupune finalizarea licitației în cursul lunii iunie. Din momentul desemnării câștigătorului trebuie să se scurgă un termen de 10 zile pentru depunerea unor eventuale contestații. Abia din acel moment municipalitatea poate demara procedurile pentru încheierea contractului. Se cer documente de la societăți iar în final se semnează. Abia apoi câștigătorul procedurii trebuie să depună garanția de bună execuție, moment în care încep să se scurgă cele 8 luni. Mergând pe același scenariu optimist ar trebui să ajungem în luna iulie, ceea ce înseamnă că termenul de finalizare s-ar duce în februarie-martie. Pe lângă toate acestea, trebuie ținut seama și că înțelegerea se suprapune pe perioada de toamnă iarnă, atunci când condițiile meteo nu sunt tocmai prielnice pentru efectuarea de săpături sau turnarea de betoane. Rămâne de văzut cum se va descurca Primăria și cât va reuși să salveze din banii puși la dispoziție de Uniunea Europeană.
Comentarii