Monday, November 28, 2022
Jurnalism corect


Revoltă în Moldova după publicarea Planului Investițional pentru Transporturi. Adrian Covăsnianu: Riscăm ca „Autostrada Unirii” să nu se mai facă

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 7 decembrie 2021

Plasarea sectorului montan Miercurea Nirajului – Leghin al Autostrăzii A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni la coada listei în Planul Investițional pentru Transporturi, document ce urmează să fie aprobat de Guvern, stârnește numeroase critici în zona Moldovei. Într-o declarație acordată Mainnews.ro, Adrian Covăsnianu (USR), fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a avertizat că, în caz că ratează finanțarea în actualul exercițiu bugetar multianual, există un risc uriaș ca această autostradă să nu mai fie construită.

În timp ce majoritatea românilor au început deja să își facă cumpărăturile pentru Crăciun, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică o un document cu efecte majore pentru următoarea decadă – „Planul Investițional pentru dezvoltarea Infrastructurii de Transport 2020 – 2030”.

În acest Plan sunt cuprinse toate proiectele de infrastructură de transport pe care autoritățile române vor să le realizeze până în 2030, acestea având o valoare totală de 72,77 miliarde de euro. Din această sumă, finanțarea europeană estimată ar fi de 41,74 de miliarde (din care 13,06 de miliarde de euro ar fi fonduri externe, iar 28,68 ar fi contribuția maximă a bugetului de stat). Deficitul de 31,03 de miliarde de euro poate fi acoperit tot de la bugetul de stat, se arată în planul de investiții.

Prin urmare, necesarul de la buget ar fi de 59,71 miliarde euro, sumă care ar fi acoperită dintr-o alocare anuală de 2% din PIB pe domeniul transporturilor. Cum așa ceva este puțin probabil, dat fiind presiunea imensă cu care se confruntă bugetul României, de maxim interes devine modul în care vor fi ierarhizate proiectele de infrastructură.

Adrian Covăsnianu: Dacă nu finanțăm din exercițiul bugetar 2021 – 2027, riscăm ca autostrada A8 să nu se mai construiască

În opinia fostului secretar de stat Adrian Covăsnianu, există un pericol imens ca „Autostrada Unirii” să nu se mai realizeze, deși sectoarele de capăt ale tronsonului montan au finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

„Îngrijorarea mare este legată de perioada de implementare. Este singura autostradă fazată, ceea ce mă surprinde, pentru că atâta timp cât am fost la Ministerul Transporturilor am avut un calendar clar de prioritizare, astfel că 59 km din sectorul montan sunt cuprinși în Planul Național de Redresare și Reziliență. Ulterior, prin Programul Operațional de Transport, intenționăm și sectorul dintre capete, Miercurea Nirajului – Leghin. Prin acest Plan Investițional riscul este ca această autostradă este să nu se mai facă. Nu avem nicio garanție ce se va întâmpla după următorul exercițiu bugetar, 2027 – 2033, mai ales că există o intenția clară a Comisiei Europene de a finanța proiecte din sectorul feroviar, nepoluant. Dacă nu finanțăm din exercițiul bugetar 2021 – 2027, riscăm ca autostrada A8 să nu se mai construiască”, a avertizat Adrian Covăsnianu.

Întrebat despre stadiul elaborării acestui document pentru perioada în care s-a aflat la Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu a precizat că ierarhia proiectelor a fost stabilită ulterior.

„În august 2020, când eram consilierul (n.r. – onorific) domnului Bode, a apărut în spațiul media acest plan investițional, un fel de draft, iar de atunci am simțit că va fi vorba de o prioritizare. În timpul mandatului meu, nu am făcut această prioritizare până când nu am maturizat proiectele. Această prioritizare ar fi trebuit să aibă loc după o dezbatere publică amplă. Din păcate nu a mai existat această dezbatere, iar acum ne trezim, la trei luni după ce noi nu am mai fost la Ministerul Transporturilor, că acest Plan Investițional s-a maturizat și a apărut lista de priorități”, a afirmat Adrian Covăsnianu.

În plus, fostul secretar de stat subliniază că valoarea de rentabilitate economică a sectorului Miercurea Nirajului – Leghin a fost redusă în față de Master Planul General de Transport din 2016, principalul document de planificare strategică a proiectelor în infrastructura de transport.

„Vedem că sectorul montan Miercurea Nirajului – Leghin are o rentabilitate economică inferioară față de Master Planul din 2016, în condițiile în care Planul Investițional ar fi trebuit să detalieze strategia de implementare a Master Planului, nu să fie contrară, pentru că regăsim valori diferite. Dacă în Master Plan regăsim o rentabilitate economică de 8,8%, acum regăsim 6,72%. Mă întreb cum s-a ajuns la această valoare atâta timp cât avem un studiu de fezabilitate în lucru, inclusiv analiza cost-beneficiu, care ne va spune concret dacă acest proiect este rentabil, sau în ce măsură este rentabil”, afirmă Adrian Covăsnianu.

Pe de altă parte, arată cu degetul, fostul secretar de stat, în Planul Investițional este inclus un viitor drum rapid Măcin – Tulcea – Constanța, cu toate că rentabilitatea economică a acestuia este de doar 1,22%.

„Apar proiecte care nu ar avea de ce să se regăsească în Planul Investițional, cum este cazul drumului Măcin – Tulcea – Constanța, care are o rentabilitate economică 1,22%, în condițiile în care Master Planul din 2016 spune că se califică proiecte care au rentabilitate peste 3%. Sunt întrebări la care eu nu am răspuns. Nu știu cine a gândit această metodologie”, a mai arătat Adrian Covăsnianu.

Sursa foto: Inquam Photos / Liviu Chirica

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
MainNews

FREE
VIEW